مشارکت سازمان بنادر و بخش خصوصی موجب شده تا شاهد ارتقاء وضعیت و عملکرد بنادری باشیم که به بخش خصوصی واگذار شده است.
وی ادامه داد: پس از ابلاغیه مقام معظم رهبری بر سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی و توجه به خصوصیسازی، سازمانها و دستگاههای دولتی مکلف شدند بخشی از نقشها و وظایف خود را به بخش خصوصی واگذار کنند و شکلگیری بنادر خصوصی در کشور نیز بر اساس همین سیاست از اوایل دهه ۸۰ آغاز شد.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در بنادری که به بخش خصوصی واگذار شده، نقش حاکمیتی ایفا میکند و بندر فریدونکنار اولین بندر خصوصی ایران و نزدیکترین بندر به تهران است.
وی یادآورشد: در همین راستا بندر فریدونکنار طی یک قرارداد BOT چهل ساله با یک شرکت خصوصی به همراه زیرساختهای لازم از جمله ایجاد موج شکنها، اسکلهها، بارانداز و محوطهها واگذار شد و در همین ارتباط سازمان بنادر نسبت به تأمین یک دستگاه جرثقیل موبایل ۶۰ تنی، احداث موج شکنهای شرقی و غربی، انجام لایروبی کانال دسترسی و حوضچه اقدام کرد.
به گفته معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، تاکنون بیش از ۹۰ هزارتن کالا اعم از کالاهای اساسی و صادراتی تخلیه و بارگیری شده و زمینه اشتغال مستقیم ۲۵۰ نفر و غیرمستقیم ۷۵۰ نفر فراهم شده است.
کوهساری در ارتباط با افتتاحیههای صورت گرفته اخیر در بندر فریدونکنار، عنوان کرد: باید به نقش برجسته این شرکت خصوصی در توسعه روساخت بندر که شامل احداث انبارهای سرپوشیده، مخازن سوختی، سیلوی غلات، محوطه روباز و همچنین خرید و راه اندازی مکنده غلات و کلنگ زنی یک باب انبار سرپوشیده، احداث ساختمان گمرک و تامین و بکارگیری جرثقیل محوطهای و تجهیزات تخلیه و بارگیری محوطه اشاره کرد.
به گفته وی با ایجاد این زیر ساختها و رو ساختها توسط سازمان بنادر و شرکت خصوصی مربوطه به صورت مشترک، نرم تخلیه و بارگیری بندر فریدونکنار ارتقاء یافته و همچنین رضایت صاحبان کالا، شرکتهای کشتیرانی و تجار به دست آمده است و سبب شده تا شاهد ایجاد اشتغال پایدار باشیم.
گفتنی است، بندر فریدونکنار یکی از بنادر شمال کشور است که به لحاظ گسترش روز افزون مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر، با اراضی حدود ۶۹ هکتار و با اهداف تجاری در سواحل زیبای مازندران با برخورداری از استعدادهای بسیار خوب و جاذبههای بینظیر طبیعی، در۱۰۰ کیلومتری بندر نوشهر تاسیس شده است.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، این بندر از طریق جادههای هراز و فیروزکوه به مرکز کشور مرتبط و اهداف چند منظوره به ویژه با اولویت تخلیه و بارگیری غلات و کالاهای عمومی (جنرال کارگو) برای آن در نظر گرفته شده است.