تا پایان کار این دولت یعنی انتهای تیرماه، ۲۸۵ کیلومتر آزادراه در کشور افتتاح خواهد شد.
در دولتهای یازدهم و دوازدهم، مجموعا هزار کیلومتر آزادراه، معادل ۲۵ درصد کل آزادراههای کشور، به شبکه آزادراهی ایران افزوده شد. آزادراههای مهمی همچون تهران- شمال و کنارگذر شرقی اصفهان در این دولت به اتمام رسید و آزادراهی، چون غدیر (کنارگذر جنوبی تهران)، در این دولت طرح ریزی، احداث و افتتاح شد.
توسعه شبکه آزادراهی، نقشی بسزا در توسعه حمل و نقل و ترانزیت کشور داشته است. به عنوان مثال، دو آزادراه غدیر و کنارگذر شرقی اصفهان، با قرارگیری در کریدور شمال- جنوب، سبب کوتاهتر شدن مسیر دسترسی حوزه اقیانوس هند به قفقاز و شمال اروپا شدهاند. این مهم همچنین نقشی قابل توجه در کاهش مصرف سوخت و ورود آلایندهها به آسمان داشته است.
هم اکنون نیز در روزهای پایانی دولت دوازدهم، نزدیک به ۱۲۰۰ کیلومتر آزادراه در دست احداث است که ۲۸۵ کیلومتر از این آزادراهها در ۳ پروژه توسط شرکت ساخت و توسعه زیرساختهای حمل و نقل کشور احداث میشود و پیش از اتمام دولت تدبیر و امید افتتاح خواهد شد.
پروژه اول، قطعات ۲، ۳ و ۴ آزادراه اراک- خرمآباد است که ۶۷ کیلومتر طول داشته و در ۶ خط احداث میشود. تاکنون روسازی ۴۹ کیلومتر از این آزادراه انجام شده و ابنیه آن نیز ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بنابراین پیشرفت کل پروژه ۸۷ درصد تخمین زده میشود. هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار پروژه تخصیص داده شده و برای تکمیل به هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است و پیش بینی میشود این قطعات در هفته اول خرداد به بهره برداری برسند.
آزادراه منجیل- رودبار به طول ۸ کیلومتر که در هفته چهارم تیرماه به بهره برداری میرسد، ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۵۳۰ میلیارد تومان از اعتبار این پروژه تخصیص داده شده و ۴۲۰ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل آن مورد نیاز است.
همچنین آزادراه ایزد خواست- شیراز با ۲۱۰ کیلومتر طول و ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی، در ۴ خط احداث میشود و به غیر از ۲ هزار و ۵۴۸ میلیارد تومان تخصیص داده شده، به هزار و ۴۵۲ میلیارد تومان اعتبار دیگر احتیاج دارد. این آزادراه نیز در هفته چهارم تیرماه به بهره برداری خواهد رسید.