فعال سیاسی گفت: در زمان ورود به دهه 50 نظام جمهوری اسلامی، انتظار این است که با نامزدهایی در میدان رقابت ریاست جمهوری طرف باشیم که به صورت ملموس و قابل اندازه گیری برنامه ارائه دهند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای محمدعلی وکیلی با حضور در استودیو گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما افزود: ساختار سیاسی ما حزبی نیست بنابراین نامزدهای ریاست جمهوری با حمایت احزاب مختلف وعده هایی را می دهند و برنامه هایی را هم ارائه می دهند اما بعد از موفقیت؛ فاصله بسیار معناداری بین آنچه گفته شده و برای آن رأی از مردم گرفته شده است وجود دارد که موجب سرخوردگی و دل زدگی مردم می شود.
وی ادامه داد: مردم به تصویر رأی نمی دهند بلکه به شناسنامه رأی می دهند که بخش مهمی از شناسنامه؛ همین برنامه ای است که ارائه می دهند.
آقای وکیلی گفت: مجموعه مطالبات دامنه ای از گلایه ها ایجاد و گوش مردم هم از شعارهای فانتزی پر شده است.
وی تصریح کرد: امروز به درستی مقام معظم رهبری تأکید داشتند که نامزدها باید برنامه داشته باشند و همچنین انجام برنامه ها برای کشور امکان پذیر باشد و در چارچوب های قانونی و اختیارات این جایگاه باشد.
آقای مهدی فضائلی؛ تحلیلگر مسائل سیاسی در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: اگر یک نامزد دارای یک تشکیلات باشد، آن تشکیلات می تواند او را کمک کند برای این که با یک آمادگی بیشتری در این عرصه حضور پیدا کند.
وی افزود: افرادی که وارد صحنه رقابت انتخابات در کشور می شوند باید توجه داشته باشند که شرایط تحزب در کشور ما الآن چگونه است؛ یعنی اگر فردی بدون عقبه مشخصی وارد این عرصه می شود بایستی توانمندی، بضاعت بالا و تجربه کافی داشته باشد برای این که بتواند فقدان تشکیلات را جبران کند.
آقای فضائلی ادامه داد: اگر یک نامزد وارد میدان شده و به دلیل عدم برخورداری از یک پشتوانه حزبی نمی تواند برنامه ارائه کند، از همین الآن تکلیف خود را مشخص کند و به عنوان یک نقطه ضعف بسیار جدی بپذیرد.
وی گفت: این گونه نیست که الآن احزابی که در کشور هستند تمام آنها یک برنامه منسجم برای اداره امور مختلف کشور در اختیار داشته باشند یعنی توانمندی احزاب کشور هم امروز یک توانمندی بالایی نیست.
این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: مردم باید توجه داشته باشند که نامزدهای انتخاباتی باید یک برنامه برای اداره کشور ارائه کنند یعنی باید به سه عنصر کارنامه فرد، داشتن برنامه و داشتن کابینه در نامزدها توجه کنیم.
وعده های انتخاباتی حق الناس است
تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: برنامه به تنهایی کافی نیست بلکه برنامه بایستی سنجیده شود مثلاً افرادی وعده هایی می دهند و بر اساس وعده ها رأی می گیرند به همان اندازه که رأی مردم حق الناس است عمل به وعده ها هم حق الناس است.
آقای حسین شریعتمداری در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: برنامه؛ یک سوی ماجراست و اجرا و توان اجرای آن سوی دیگر ماجراست.
آقای شریعتمداری ادامه داد: فردی که می خواهد برنامه ها را اجرا کند باید توانمندی های اولیه را داشته باشد و زمانی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری می شود به هر حال سابقه دارد که قابل ارزیابی است.
وی گفت: این روزها افرادی اعلام نامزدی کردند بعضی از آنها اعلام نامزدی شان؛ اهانت به ملت است که باید مورد ارزیابی قرار گیرد.
این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: نامزدها در ابتدا باید کفایت داشته باشند و کفایت لزوماً یک مقوله کیفی نیست بلکه بایستی کفایت در عمل هم نشان داده شود و افردی که در مقابل برخی از مشکلات عادی مردم ناتوان بودند نباید در صحنه حضور پیدا کنند و حتی افرادی که از کسانی که ناتوان در اداره کشور بودند حمایت کردند اینها هم مورد سؤال هستند.
آقای شریعتمداری گفت:درست است که آقای ظریف نهیب پدرانه رهبری را پذیرفت ولی در بیانیه ای که بعد از سخنان رهبری منتشر کرد بر روال قبلی تأکید کرد.
وی افزود : اینکه چه کسی این مصاحبه را افشا کرده باید پیگیری شود ولی در این ماجرا این اولویت دوم است و اولویت اول صحبت های وزیر امور خارجه است چرا که این صحبت ها کارشناسی نیست.
او ادامه داد: آنچه که اتفاق افتاده این است که آقای ظریف حرف و خواسته آمریکایی ها را مطرح کرد. آقای ظریف حرکت شهید سلیمانی را زیر سؤال می برد.
وی افزود: حضور ما در منطقه و توانایی های نظامی ما و گفتمانی که پرمخاطب است موجب شده تا آمریکایی ها در منطقه نتوانند آن گونه که می خواهند عمل و سیاست انفعالی را دیکته کنند.
این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: وزیر امورخارجه در آن مصاحبه می گوید افراد، طیف ها و جریاناتی مثل قاسم سلیمانی و نیروی مقاومت مانع شدند؛ که باید بگویم اگر اینها نبودند شما نمی توانستید صحبت کنید و اگر شما را تحویل می گیرند به این دلیل است که اینها پشت سرتان هستند.
آقای شریعتمداری گفت: آقای ظریف اعلام می کند که برای تاریخ شفاهی است ولی در این تاریخ شفاهی که شما بحث می کنید آمریکا کجاست و یک کلمه درباره آمریکا نمی گویید و این چه توصیف تاریخی است؛ البته تاریخ شفاهی زمانی مطرح می شود که طرفین و متخصصین در این زمینه حاضر و نظرات هم داشته باشند.
وی با اشاره به صحبت شهید سلیمانی که می گفت برای دشمن کوچه باز نکنید، ادامه داد: وقتی که برای دشمن کوچه باز می کنید از همان کوچه وارد می شود.
آقای شریعتمداری افزود: آقای ظریف شخصیت متدین است و انسان های متدین خیانت نمی کنند ولی کلاه سرشان می گذارند.
وی گفت: عملکرد سیاست خارجی ما در این مدت چه بوده است و آیا وظایف را انجام داده اند؟
این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: بعد از صحبت های مقام معظم رهبری عده ای گفتند که وزارت امور خارجه هیچ کاره است؛ البته که هیچ کاره نیست بلکه مجری است؛ ولی خوب عمل نکرد.
آقای شریعتمداری گفت: کجای دنیا زمانی که فردی می خواهد کاندیدا شود راه را باز می کنند؟ شرایطی دارد که باید با شرایطی که برای کاندیدا در نظر گرفته شده انطباق داشته باشد؛ و وظیفه شورای نگهبان هم همین است.
وی ادامه داد: آمریکا یک نهادی به عنوان دیوان عالی دارد که تعداد اعضای آن 11 نفر است که این ها هر تصمیمی می گیرند نهایی است و هیچ کس حق حرف ندارد.
آقای شریعتمداری اضافه کرد: در دیوان عالی آمریکا بر اساس نظر شخصی خودشان نظر می دهند ولی اینجا شورای نگهبان بر اساس قوانین نظر می دهند و همچنین ملزم است قانونی را که موجب شده که صلاحیت یک کاندیدا رد شود به خود فرد اعلام کند.
وی گفت: تعدادی از نمایندگان فساد اقتصادی داشتند؛ چرا باید تأیید صلاحیت شوند؟ و عده ای به دنبال این هستند که کاندیدا بشوند تا رد صلاحیت شوند چون می دانند رد صلاحیت می شوند.
آقای وکیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر برنامه محوری نامزدها اتفاق نیفتد چه خطراتی دارد گفت: خطر همین وضع است یعنی افراد از مردم با تکیه بر مجموعه ای از شعارها رای می گیرند و بعد از ورود به صحنه مدیریت با فرافکنی سعی می کنند کاستی ها را به پای دیگران بنویسند و این در حالی است که فردی که برای ریاست جمهوری وارد می شود حتماً ساختارهای جمهوری اسلامی را می شناسد و ظرفیت های قانونی را می داند و همچنین اختیارات خود را آگاه است.
وی افزود: فردی که مدعی اداره کشور است بایستی از ویژگی ملی برخوردار باشد و آمادگی لازم برای اداره کشور در پهنه ایران و در قامت جمهوری اسلامی ایران را داشته و دارای برنامه باشد.
او ادامه داد: اکنون با توجه به کارنامه ای که اصلاح طلبان و اصول گرایان در اداره کشور داشتند این کارنامه میزان خوبی برای افکار عمومی است برای اینکه برنامه های نامزدهای کنونی را با تکیه بر همین کارنامه راستی آزمایی کنند.
آقای وکیلی درباره حمله به نهادهای قانونی گفت: در استراتژی جمهوری اسلامی همواره انتخابات خوب، استراتژی نظام بوده است و نه نتیجه دلخواه؛ در ارتباط با این استراتژی،گروههای سیاسی قالباً معادله نتیجه مطلوب را بر معادله انتخابات خوب ترجیح داده اند.
وی افزود: گاهی فکر می کنیم انتخابات خوب، انتخاباتی است که نتیجه آن دلخواه جریان ما باشد حتی اگر انتخابات، حداقلی باشد و یا انتخابات متهمی به لحاظ افکار عمومی باشد یعنی نهادهای مسئول در انتخابات را متهم کنیم و اصل انتخابات را زیر سوال ببریم به بهای اینکه نتیجه دلخواه نداشتیم.
این فعال سیاسی ادامه داد: تمام گروه های سیاسی اگر استراتژی نظام را که انتخابات خوب با مشارکت حداکثری و تمکین به ساز و کارهایی که در جمهوری اسلامی نهادینه شده است پاس بدارند در دراز مدت ضامن مشروعیت نظام و تامین حقوق همه گروههای سیاسی می شود ولی اگر بصورت مقطعی برای نتیجه دلخواه خودمان تلاش کنیم که انتخابات خوبی شکل نگیرد و یا انتخاباتی که شکل می گیرد سازو کارهای آن را زیر سوال ببریم دود آن به چشم همه می رود .
وی گفت: بازی برد این است که انتخابات خوب، مقدم بر نتیجه دلخواه است و انتخابات خوب تمکین به سازو کارهای موجود است و همچنین هر فردی که وارد عرصه می شود یعنی قبول دارد که این سازوکارها مشروع و تامین کننده حقوق همه است.
آقای وکیلی درباره انتشار فایل صوتی وزیر امور خارجه گفت: این بلایی که برسر وزیر امورخارجه آوردند یک تراژدی برای سرمایه های انسانی جمهوری اسلامی بود.
وی افزود: آقای ظریف همان قدر که در روابط بین الملل دارای مهارت دیپلماتیک است شاهد بودم در مسائل داخلی مهارت، تسلط و شناخت ندارد و گاهاً عدم آشنایی در مسائل داخلی حاشیه هایی برای او درست می کرد.
او ادامه داد: به نظر من یک دام برای ظریف در قالب این مصاحبه چیده شد و بعد هم ناجوانمردانه این مصاحبه در بدترین شرایط ممکن و در آستانه یک توافق و انتخابات تیر خلاص به آقای ظریف بود و به نوعی یک طرح قهرمان سوزی را شکل داد.
آقای وکیلی گفت: تاکنون در دولت روحانی، مجموعه کارنامه این دولت منحصر به توانمندی های ظریف و همچنین در موفقیت های او در پیشبرد اهداف نظام بود ولی با نگاه ابتدایی به این موضوع، اصل این سناریو مهندسی شده بود که خسارت های سنگین به سرمایه ملی کشور وارد کرد.
وی افزود: معتقدم همه دستگاههای امنیتی موظفند پشت صحنه این خیانت را به مردم معرفی کنند.
آقای غلامرضا نوری قزلجه نماینده مجلس در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: افرادی که در انتخابات ریاست جمهوری حضور پیدا می کنندحتماً بایستی براصول قانون اساسی و چارچوب حاکم برمناسبات سیاسی کشور آگاه و همچنین پایبند به آنها باشند و در برنامه ها ، تبلیغات و فعالیت های انتخاباتی اینها بروز پیدا کند.
وی افزود:یکی از شروط اعتماد متقابل بین مردم و دولت قابل پیش بینی بودن دولت هاست و این قابل پیش بینی بودن از طریق برنامه ها محقق می شود و قابل پیگیری است.
آقای نوری گفت: یک از موضوعات مهم در انتخابات پیش رو، مشارکت مردم است چون مشارکت بالا یک پشتوانه خوب برای نظام است.
آقای فضائلی گفت: افرادی که مسئولیت می پذیرند بایستی چارچوب ها را بشناسند و قبول داشته باشند.
وی افزود: اگر فردی وارد ساز و کاری شود که آن را قبول نداشته باشد یا درست نشناسد نمی تواند وظایف خود را درست انجام دهد و متأسفانه با این آسیب مواجه بودیم؛ یعنی افرادی مسئولیت هایی را پذیرفتند که بخشی از مبانی لازم برای انجام مسئولیت را یا شناخت درست نداشته یا این که باور نداشته اند.
آقای فضائلی ادامه داد: یکی از مهمترین مسائلی که برای نامزدهای ریاست جمهوری باید مورد توجه باشد؛ قانون اساسی است و اگر فردی بخواهد وارد عرصه شود و قانون اساسی را قبول نداشته باشد؛ این فریبکاری است.
وی گفت: بنا بر اصل 176 قانون اساسی؛ مفادی از قانون اساسی غیرقابل بازنگری هستند؛ یعنی هر زمانی که مقرر شد تا در قانون اساسی بازنگری صورت بگیرد بعضی از اصول قانون اساسی جزو ارکان قانون اساسی است و قابل بازنگری نیست و افرادی که می خواهند اجرای قانون اساسی را داشته باشند نسبت به کلیات قانون اساسی و بخصوص نسبت به این ارکان بایستی باور و اعتقاد داشته باشند.
این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره صحبت آقای وکیلی مبنی بر این که گروه ها و جریان های سیاسی انتخابات مطلوب خودشان را نتیجه انتخابات می دانند، گفت: اگر بخواهیم شفاف با مردم صحبت کنیم؛ یک جریان در کشور این گونه بوده است؛ یعنی زمانی که نتیجه انتخابات مطلوبش نبود؛ به عبارتی تمکین لازم را نداشته است و نیروهای انقلاب و جریان دلبسته به انقلاب هیچ گاه اعتراضی نداشته اند، حتی زمانی که نتایج انتخابات کاملاً مغایر خواست آنها بوده و با یک فاصله خیلی کم نامزد رقیب پیروز شده؛ هیچ اعتراضی نداشتند، ولی در یک جریان خاص سیاسی شاهد این بودیم که با فاصله 10 میلیونی هم انتخابات را زیر سؤال بردند و اغتشاشات سال 88 و هزینه های سنگین را به کشور تحمیل کردند.
آقای فضائلی افزود: باید شخصیت ظریف را با دیدگاه های او تفکیک کنیم و ابراز تعجب و تأسف مقام معظم رهبری به خاطر اصل وجود این دیدگاه بوده است که چرا مسئول اصلی اجرای سیاست خارجی کشور بایستی یک تحلیل نادرست و غلط داشته باشد.
وی اضافه کرد: از اواخر سال 89 ما وارد منطقه شدیم که مسائل سوریه و منطقه پیش آمده بود؛ آمریکایی ها و هم پیمانان آنها یک جریان سنگین سیاسی و رسانه ای برای زیر سؤال بردن این حضور منطقه ای ما داشتند که پاسخ اینها را مردم در تشییع جنازه بی سابقه شهید سلیمانی دادند که یک مشت کوبنده بر دهان همه کسانی بود که این حضور را زیر سؤال برده بودند.
این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: اگر گروه های تکفیری به پشت مرزهای جمهوری اسلامی ایران آمده بودند و در داخل مرزهای ما می آمدند و سردار سلیمانی نتوانسته بود در منطقه آنها را مهار کند، مذاکرات برجام چطور می توانست انجام شود که به عنوان بزرگترین دستاوردشان مطرح می کنند و اگر برجام خیلی امر برجسته ای است؛ محصول آن فرصتی است که سردار سلیمانی فراهم کرد؛ در صورتی که اگر گروه های تکفیری پشت مرزهای ما بودند آیا 1+5 حاضر بودند با دیپلمات های ما مذاکره کنند؟ بنابراین خود این فرصت به واسطه این توانمندی است که ما در عرصه میدان داشتیم و این توانمندی است که سردار سلیمانی و سپاه قدس ایجاد کرد.