به گفته عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان همگن قطعات خودرو استان البرز، تلاش های قطعه سازان خودرو در این استان در شرایط تحریمی کشور به صرفه جویی سالانه ۳۴۱ میلیون دلار ارز انجامیده است.
وی با اشاره به اینکه اگر امروز صنعت فولاد به داد ما قطعه سازان نرسد با مشکل مواجه می شویم، اظهار داشت: مواد اولیه برای تولیدکنندگان مهمترین گام برای تقویت تولید داخلی است که باید در این بخش اهتمام داشت.
طیبی گفت: طی سال های ۹۷ و ۹۸ ، نرخ مواد پتروشیمی در کشور ۷۸۰ درصد و فولاد ۴۰۰ درصد گران شد که باید در این حوزه چاره جویی کرد.
عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان همگن قطعات خودرو استان البرز بیان داشت: دیگر مشکل اساسی صنایع ساخت قطعات خودرو ، سرمایه در گردش است که بانک ها در این زمینه همکاری خوبی ندارند و بخشی از ماشین آلات این صنایع به علت فرسودگی نیازمند بازسازی است.
طیبی افزود: برخی موانع بر سر راه تولید، منشاء قانونی دارد که باید دراین زمینه با اصلاح قانون در واقع موانع تولید را برداشت.
وی تاکید کرد که قوانین تجارت، تولید و توسعه اقتصادی در کشور نیازمند بازنگری و نگاه عمیق و کارشناسانه است که در این زمینه باید اقدامات لازم با نگرش فرهنگی صورت گیرد.
وی اظهار داشت: مشکلات تامین فولاد و پتروشیمی باید در مجلس حل و فصل شود و سهمیه لازم در اختیار تولیدکنندگان قطعات خودرو قرار گیرد.
طیبی گفت: در شهرک صنعتی سیمین دشت البرز در سال ۲ هزار تن فولاد باید مصرف شود که به ۱۵ تن در ماه کاهش یافته است .
احمد زارعی مدیر عامل شرکت دهقان ورز در شهرک صنعتی هشتگرد استان البرز نیز در این نشست گفت: ۹۵ درصد درخواست های صاحبان صنایع استان در کارگروه رفع موانع تولید البرز تسهیل شده است .
وی افزود: بعضی از واحدهای صنعتی البرز ارز گرفتند که این ارز مربوط به سال های گذشته است و باید به موضوع ارز صنایع رسیدگی کرد.
زارعی مشکل صنعتگران را سرمایه در گردش دانست و گفت: به دلیل اینکه قیمت ها افزایش پیدا کرده سرمایه فعلی صاحبان صنایع جوابگو نیست.
وی با اشاره به اینکه از سه هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در استان البرز حدود ۱۵۰ واحد فعال نیست ، اظهار داشت: دیگر واحدها نیز با ظرفیت کامل فعالیت ندارند.