سیستم رانش قطار ملی، قلب و مهمترین بخش قطار ملی از جهت فناوری بالای بکار رفته در آن است.
قطارهای خودکشش برخلاف قطارهای بینشهری، فاقد لوکوموتیو هستند و واگنها میتوانند به صورت همزمان همگی دارای کشنده (سیستم رانش) باشند و محرکه قطار یا سیستم رانش بین واگنها توزیع میشود.
۱۰۰ درصد سیستم رانش مترو تولید داخل است و تنها ۱۵ درصد خرید ارزی داشته که در همه طرحها در سطح دنیا خرید برخی از قطعهها مانند نیمه هادی یا آی سی ic از خارج تهیه میشود.
این پروژه با همراهی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مجموعه واگنسازی تهران، شرکت متروی تهران عملیاتی شد.
قرارداد ۱۸ ماهه بود و با وجود تأثیر کرونا در همه بخشهای کشور این قطار ساخته شد. برای اینکه بتوانیم طبق برنامه زمانبندی شده حرکت کنیم، باید از تمام ظرفیتهای موجود در کشور استفاده کردیم.
با استفاده از توانمندی داخلی مجموعه جهاد دانشگاهی همراه با استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان و مجموعههای غیر دانشبنیان توانمند در حوزههای مختلف توانستیم سیستم رانش مترو را طبق برنامه تحویل دهیم. با وجود شرایط تحریمها، توانستیم پروژهای که طبق برنامههای زمانی شرکتهای خارجی در ۲۴ ماه و شرکتهای چینی در ۱۸ ماه به اتمام میرسانند را ظرف یک سال تکمیل کرده و تحویل نماییم.
اصلیترین پشتوانه این طرح، تجربیات مجموعه جهاد دانشگاهی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون است که بدون آن، کار به ثمر نمیرسید.
تاکنون بیش از ۱۴۰۰ دستگاه واگن قطار متروی در کشور خریداری و ساخته شده است که تنها بدنه قطار و تجهیزات داخلی واگنها یعنی حدود ۲۲ درصد آن ساخت داخل است. توانمندی داخلی همه دست به دست هم دادند تا امروز شاهد طراحی و ساخت نمونه نهایی سیستم رانش و نصب و آزمایش موفق آن بر روی یک رام قطار ۷ واگنه باشیم. ۱۸ شرکت دانش بنیان و ۴ مجموعه بزرگ صنعتی در طراحی، تولید و زیر سیستمهای قطار ملی مشارکت و نقش داشتند.
طراحی و ساخت سیستم رانش مترو حاصل ۴دهه فعالیت علمی و فناورانه جهاد دانشگاهی است
سیستم رانش مترو که در مجموعه جهاد دانشگاهی علم و صنعت طراحی و ساخته شده است، مجموعهای شامل ۲۰ دستگاه موتور ترکشن، ۲۰ دستگاه گیربکس، ۱۰ دستگاه سیستم کنترل دور موتور (MCM)، ۴ دستگاه تغذیه کمکی (ACM) که تغذیه فنها، روشنایی، سیستم کنترل قطار، کامپیوترها و تجهیزات اطلاع رسانی مسافر را برعهده دارند، همچنین یک ست کامل سیستم نظارت و کنترل قطار (TCMS) است. مجموعه این تجهیزات سختافزاری در کل قطار توزیع شده و اطلاعات موتورها، گیربکسها، سیستم کنترل دور موتورها و تغذیه جانبی را جمعآوری و به واحد کنترل قطار ارسال میکنند تا خروجی لازم برای تک تک اجزای قطار پس از پردازش تمامی دادههای ورودی و مشخصات درخواستی راهبر قطار ارائه شود.