طرح «تدوین چارچوب مرجع شاخصهای فرهنگی و اجتماعی فضای مجازی کشور» توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرا می شود.
خانم مریم طایفه محمودی مجری این طرح در این باره گفت: به منظور شناسایی شاخصهای فرهنگی- اجتماعی فضای مجازی کشور و تشکیل مجموعهای ساختارمند از حوزهها، ابعاد، شاخصها و مؤلفههای فرهنگی- اجتماعی فضای مجازی و در راستای نیل به تحقق فرهنگ مطلوب اسلامی و ایرانی، طراحی و تدوین یک چارچوب مرجع راهنما ضروری است که با کمک این چارچوب، نحوه خوشهبندی و قرارگیری اجزا در کنار یکدیگر و شاکله مطلوبی از شاخصهای فرهنگی- اجتماعی فضای مجازی مشخص خواهد شد.
وی افزود: در این راستا طرح «تدوین چارچوب مرجع شاخصهای فرهنگی و اجتماعی فضای مجازی کشور» که توسط مرکز ملی فضای مجازی کشور تعریف شده، توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرا میشود.
خانم محمودی تأکید کرد: هر محتوای بارگذاری شده بر بستر فضای مجازی را میتوان از منظرهای مختلفی مانند سوگیری ذهنی فرد در ارائه محتوا و مضمون محتوا مورد بررسی قرار داد و در رابطه با هریک موارد متعددی را مد نظر قرار داد. بدین منوال، نوآوری پروژه مذکور را میتوان در مصورسازی پیام نهفته در مضمون یک محتوا در شرایط سوءگیری ذهنی خاص، خلاصه کرد.
وی گفت: بر مبنای متدولوژی مورد نظر، تا این قسمت از فعالیت در مجموع ۸۳۰ نمونه محتوا که همگی متعلق به سال ۱۳۹۹ بوده و از سه شبکه اجتماعی استخراج شده اند، در ۵ قلمرو فردی، خانوادگی، قومیتی، جامعه، ملی و بین المللی و با تفکیک موضوعی مشتمل بر ۸ دسته تفریح و سرگرمی، الهیات و اعتقادات دینی، هنر، فرهنگ و هویت، اقتصاد و تجارت، بهداشت و سلامت، علم و فناوری و حقوقی و سیاسی، مورد بررسی قرار گرفتند.
به گفته وی، بر مبنای نتایج حاصل، در خصوص نمونه مورد بررسی، اکثریت محتواها (۲۴ و 9 دهم درصد) با سوءگیری ذهنی مبتنی بر اعتراض یا گلایه ارائه شدهاند و به لحاظ مضمون نیز اکثر محتوا های مورد بررسی (۳۵ و 8 دهم درصد)، حاوی مضمون صداقت و عدالت باوری بودهاند.