آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک وابسته به وزارت راه و شهرسازی با استقرار دستگاه اسکن، ضخامت جاده و سطح نیازمند به روسازی آسفالت را در مسیرهای بین راهی اندازه گیری می کند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز همدان، این دستگاه با وارد کردن افت و خیز ضربهای به سطح آسفالت میزان ضخامت روکش آسفالت را تشخیص و در صورت نیاز به انجام مجدد روسازی سطح آسفالت حجم و میزان آن را مشخص میکند.
کاهش هزینههای ناشی از کارشناسی سنتی و همچنین صرفه جوئی در زمان از مهمترین مزیتهای این دستگاه است.
ضخامت و کیفیت مصالح لایه های روسازی، به نوع و درجه بندی راه ، مقاومت خاک بستر، میزان ترافیک، شرایط جوی، نوع مصالح قابل دسترسی و عوامل اقتصادی بستگی دارد.