بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت ایران باید توجه داشته باشند که توقف صدور دفترچههای جدید درمانی به معنی حذف کامل دفترچه نیست و دفترچههایی که هنوز برگهای آن به پایان نرسیده در بستر الکترونیک معتبر هستند.
بیمهشدگان در صورت مراجعه به پزشک برای احراز هویت با کد ملی باید یکی از مدارک خود از جمله دفترچه قبلی که هنوز برگهای آن تمام نشده، کارت ملی، شناسنامه و یا جلد دفترچه را باید همراه داشته باشند.
پزشک معالج پس از احراز هویت اقدام به معاینه میکند و در صورت لزوم به تجویز دارو، خدمات آزمایشگاه، رادیولوژی و فیزیوتراپی میپردازد. در این مرحله نسخه الکترونیک توسط پزشک صادر میشود و بیمه شده میتواند با مدارک هویتی و کد ملی سایر قدمهای درمانی مثل مراجعه به داروخانه، آزمایشگاه و ... را انجام دهد.
اگر به هر دلیلی پزشک امکان صدور نسخه الکترونیک را نداشت نسخه کاغذی صادر میشود، اما بیمهشدگان باید توجه داشته باشند که نسخههایی که از پزشک دریافت میکنند حتما نام و نام خانوادگی، تاریخ ویزیت و و کد ملی در آن درج شده باشد.
بیمهشدگان میتوانند با تماس با سامانه پاسخگویی ۱۶۶۶ که ۲۴ ساعته پاسخگوی سؤالات بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت ایران است و یا مراجعه به پایگاه خبری سازمان بیمه سلامت ایران به نشانی WWW.IHIO.GOV.IR جهت افزایش اطلاعرسانی به بیمه شدگان، از برخورداری خود از پوشش بیمهای مطلع شوند.
بیماران خاص نیز همانند سایر بیمه شدگان میتوانند از وضعیت پوشش بیمهای خود مطلع شوند. این بیماران با پسوند خاص در استعلامها مشخص میشوند.
تا اطلاع ثانوی احراز هویت بیمه شدگان اتباع بیگانه با استفاده از کد اختصاصی مندرج در جلد دفترچههای درمانی و ۱۰ رقم اول شماره سریال دفترچه صورت میگیرد و پذیرش نوزادان در بخش بستری نیز تا زمان صدور شناسنامه تا یک ماه از طریق شناسنامه مادر امکان پذیر است.
بیمهشدگان در صورت نیاز به راهنمایی و پشتیبانی میتوانند با سامانه مرکز ارتباطات مردمی سازمان بیمه سلامت ایران به شماره ۱۶۶۶ تماس بگیرند.