سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی: تصمیم کشورمان برای غنی سازی ۶۰ درصد نشان میدهد دست جمهوری اسلامی خالی نیست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای ابوالفضل عمویی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه خرابکاری در نطنز به عنوان یکی از مراکز اصلی غنی سازی رخ داده است، افزود: نشانه هایی وجود دارد که رژیم صهیونیستی در این خرابکاری دست دارد.
وی ادامه داد: شاید هدف نخست آنها این بود که برنامه هسته ای کشورمان دچار چالش جدی شود.
آقای عمویی با اشاره به اینکه فهم و خوانش ما از این موضوع, اتفاق اساسی در رویکردهای آینده ماست, اضافه کرد: یکی از گزینه ها و پیام هایی که این خرابکاری برای ما ارسال کرده, این است که ”چیزی را در مذاکرات حاضر نیستید بدهید؛ تلاش می کنیم با خرابکاری آن را بگیریم“.
وی با تأکید بر این که این یک پیام بسیار مخرب است، گفت: حتماً برای همین است که این واکنش را برای این مقطع زمانی در نظر گرفتیم یعنی نشان بدهیم که دست جمهوری اسلامی خالی نیست.
آقای عمویی افزود: تصمیمی برای غنی سازی 60 درصد برای رسیدن به رادیوداروها هر چند هدف صلح آمیز است، نداشتیم.
وی ادامه داد: این تصمیم یک پیام روشن است که دست جمهوری اسلامی خالی نیست و در هیچ مقطعی با دست خالی, حاضر به مذاکره نیست و از موضع ضعف وارد مذاکرات نمی شود بلکه رویکردها و دستاوردهای ما فرصت های جدید برای کشورمان است تا بتوانیم از موضع قدرت با طرف مقابل مواجه شویم.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که نطنز یکی از ابزارهای قدرت کشور ما در موضوع غنی سازی است، گفت: اتفاقی که در نطنز افتاد مربوط به قسمت تولید برق است و در قسمت غنی سازی حادثه ای رخ نداده است اما به علت قطع برق؛ بخشی از سانتریفیوژهای فعال, خاموش شده اما غنی سازی متوقف نشده است.
وی افزود: اقدام خرابکارانه در مورد سایت های هسته ای فعال؛ خلاف قوانین بین المللی است زیرا می تواند با نشت رادیواکتیو به مردم آسیب بزند و جنایت علیه بشریت رخ دهد.
آقای عمویی اضافه کرد: این اتفاق بسیار خطرناکی است و از این جهت, کشورمان به شدت به آن واکنش نشان داده است.
وی گفت: در این شرایط, کشورهای اروپایی از غنی سازی 60 درصد ابراز نگرانی کرده اند؛ سؤال اصلی ما این است که شما چرا از این حادثه ابراز نگرانی نمی کنید؟
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: طرف آمریکایی هم فقط سعی می کند خود را از این ماجرا کنار بکشد زیرا نميخواهد موقعیت خود را در گفت و گوهایی پیش رو تنزل بدهد.
آقای عمویی ادامه داد: آنها سعی می کنند یکی از ابزارهای توانمندی ما را به چالش بکشند؛ در این شرایط, کشورمان تصمیم گرفت قدرت و توانمندی خود را بروز دهد که یکی از آنها غنی سازی 60 درصد است.
وی با بیان اینکه به زودی به توانمندی سابق خود و حتی فراتر از آن بر می گردیم, افزود: سانتریفیوژهای نسل یک با سانتریفیوژهای مشابه با قدرت بیشتر, جایگزین می شوند.
آقای عمویی اضافه کرد: در موضع ضعف نیستیم و ابزارهای کشور در موضوع هسته ای زیاد است و این دانش در کشورمان بومی شده و در حوزه های مختلفی توسعه پیدا کرده است و این گونه نیست که با یک عملیات؛ اصل موضوع را به چالش بکشند.
وی افزود: با آغاز غنی سازی 60 درصد دیپلمات های ما با دست برتر در وین پشت میز گفت و گو خواهند بود.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آغاز غنی سازی 60 درصد یکی از الزامات قانون اقدام راهبردی بود که در ماده یک این قانون؛ سازمان انرژی اتمی مکلف شده است برای تأمین نیازهای صلح آمیز کشور, در صورت لزوم حتی بیش از 20 درصد غنی سازی کند.
سید مصطفی خوش چشم کارشناس روابط بین الملل نیز با حضور در این برنامه گفت: هدف راهبردی آمریکا این است که ما را پله پله به توافق های پی در پی و متوالی ببرد تا کلاً قدرت جمهوری اسلامی ایران را مهار و محدود و سپس متوقف کند و رشد منفی بدهد.
وی با تأکید بر این که راهبرد آمریکا, سیاست مهار است، ادامه داد: علاوه بر این راهبرد، مانیفست حزب دموکرات در دوران تبلیغات ریاست جمهوری؛ همین بود و آقای بایدن هم اصرار کرد که می خواهیم به برجام برگردیم و در پی توافقات بعدی باشیم.
آقای خوش چشم افزود: اما به محض این که او به قدرت رسید, رفتار متضاد نشان داد یعنی اصلاً از ایران و برجام صحبت نمی کرد زیرا می خواست بگوید جمهوری اسلامی ایران و برجام, اولویت من نیست و چین، روسیه و مسائل داخلی برایم اولویت است.
وی با اشاره به قانون مجلس مبنی بر اقدام راهبردی ایران گفت: غنی سازی 20 درصد و کار بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته؛ سیاست بایدن را تغییر داد و آمریکایی ها پیشنهاد دادند که در قبال متوقف کردن این دو کار؛ پول های بلوکه شده شما را آزاد می کنیم و چند تحریم را هم بر می داریم.
این کارشناس روابط بین الملل افزود: ایران نپذیرفت و سپس حادثه خرابکاری رخ داد و این دو اهرم ما را مورد حمله قرار دادند.
آقای خوش چشم اضافه کرد: آنها نمی خواهند با این کار, مذاکرات را بر هم بزنند بلکه این کار در راستای مذاکرات و تقابل با ایران انجام می شود تا اهرم فشار ایران را تضعیف و قدرت چانه زنی ما را کم و دست برتر را پیدا کنند.
مهار ایران؛ هدف اروپا و آمریکاست نه حل مسئله
کارشناس روابط بین الملل گفت: اروپا و آمریکا نمی خواهند حل اختلاف کنند بلکه هدف آنها؛ مهار ایران است.
سید مصطفی خوش چشم در ادامه برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به این که اسرائیل شریک راهبردی آمریکا است، افزود: یک خوانش این است که آمریکا به اسرائیل دستور خرابکاری در نطنز را داده است زیرا اسرائیل به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد.
وی اضافه کرد: خوانش دیگر این است که این اقدام اسرائیل در راستای اهداف آمریکا بوده است اما اسرائیل نمی خواهد مذاکرات را قطع کند و تلاش می کند نقش خود را در مدیریت این پرونده برای حفظ منافع خود, پررنگ تر و خودش را تحمیل کند.
آقای خوش چشم با اشاره به این که این دو خوانش نمی تواند درست باشد، گفت: خوانش من این است که آمریکا در دوران افول خود سعی می کند از متحدان؛ به ویژه متحد نزدیک خود برای پوشش نقاط ضعف خود استفاده کند.
وی اضافه کرد: آمریکا می خواهد برای رسیدن به اهدافش اسرائیل را به نوک پیکان در ائتلاف با چند کشور عربی بیاورد؛ به این ترتیب موازنه تهدید را ایجاد می کند.
این کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه در موضوع نطنز هم حتماً منافع راهبردی آمریکا و اسرائیل ایجاب می کند که باهم کار کنند, گفت: آن ها در خدمت هدف و منافع مشترک حداکثری با هم کار کردند و این اقدام را انجام دادند.
آقای خوش چشم افزود: آنها می خواهند برجام باشد اما هزینه ندهند و تحریم را برندارند.
وی اضافه کرد: جواب ایران باید در حوزه های سیاسی، هسته ای و نظامی باشد در غیر این صورت آنها گستاخ تر می شوند و سطح عملیات آنها بالا می رود بنابراین باید به زودی جواب بازدارنده درست و حسابی به آنها داده شود.
آقای خوش چشم تأکید کرد: مهم است که در این تقابل راهبرد، کشورمان یکپارچه این تقابل را با روایت واحد انجام دهد.
این کارشناس روابط بین الملل گفت: کشورهای اروپایی همیشه مکمل آمریکا بودند و نقش پلیس خوب و بد را بازی می کردند و با ژست مواضع متفاوت سیاسی بدون دادن هزینه و کار اقتصادی، می خواهند ایران را پایبند و برجام را زنده نگه دارند.
وی افزود: اروپایی ها در طول مذاکرات؛ تحریم می کنند و این نشانه بدی است.
آقای خوش چشم با اشاره به تحریم های دیگر اروپا و آمریکا علیه کشورمان به بهانه حقوق بشر و مبارزه با تروریسم تأکید کرد: همه این ها نشان می دهد آنها نمی خواهند حل اختلاف کنند بلکه هدف آنها؛ مهار ایران است.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به اینکه در کش دار شدن مذاکرات, آفت وجود دارد, گفت:شرطی شدن اقتصاد کشورمان یکی از این آفت هاست.
آقای عمويی افزود: اکنون راه های جدیدی برای فروش نفت کشور پیدا شده است و شرکت های داخلی نیازمندی های داخل را تولید می کنند.
وی ادامه داد: موضوع مذاکرات, روشن و ان لغو همه تحریم هاست؛ بنابراین در کش دار کردن مذاکرات, اهدافی وجود دارد از جمله این که در برخی افراد نگرانی ایجاد و ذهن جامعه درگیر شود.
آقای عمویی افزود: باید همه تحریم ها لغو شود و ایران راستی آزمایی کند، سپس ایران به تعهدات خود برگردد. این مسیر روشن است بنابراین فرسایشی شدن مذاکرات و طولانی کردن آن درست نیست زیرا اقتصاد ما را شرطی و افکار عمومی مردم را درگیر می کند.
او با اشاره به اینکه زمان به نفع جمهوری اسلامی است, اضافه کرد: افزایش فروش نفت, مدیریت واردات و قرارداد جامع همکاری ایران و چین؛ پیام روشن ایران است که برای حل مشکلات خود, راهکار دارد.
آقای عمویی با بیان اینکه مسئولان کشور صدای واحد دارند,گفت: موضوعاتی مانند برنامه هسته ای و توانمندی های کشور جزو منافع ملی است و نباید درگیر موضوعات جناحی شود.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: باید به این قطعیت برسیم که تحریم ها واقعاً لغو شده و این نیازمند راستی آزمایی واقعی است.
وی اضافه کرد: اگر قرار است به تعهداتمان در برجام برگردیم؛ مسأله نخست این است که تحریم ها به صورت واقعی برداشته شود، باید بتوانیم نفت را بفروشیم و به پول حاصل از فروش آن در کشورهای مختلف دسترسی داشته باشیم و کسی برای خرید نفت ایران احساس محدودیت نکند و با همه بانکها بتوانیم تراکنش داشته باشیم و آنها از همکاری با بانک های ایران نترسند.
آقای عمویی ادامه داد: در مذاکرات وین؛ رفع همه تحریم ها، اقدامات ایران، راستی آزمایی و موضوع توالی اقدام مطرح است.
وی افزود: ارزیابی مرکز پژوهش های مجلس این است که بازه زمانی راستی آزمایی واقعی به طور متوسط از سه تا شش ماه طول می کشد.