عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه سالیان سال است بسیاری از معابر تهران با حصارهای کارگاهی ساختمانی اشغال شده است، گفت: اگر میخواهیم این روند متوقف شود باید مالکان متخلف با هزینهای جدی و بازدارنده مواجه شوند.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد:سدمعبر ساختمانی از مواردی است که بسیار گسترده و مکرر بوده و حتی در معابر فرعی شهر دیده میشود؛ ضمن اینکه جمعآوری این نوع از سد معبر در حوزه ماموریتی خاص شهرداری تهران بوده و با این وجود سالیان سال است که حتی برخی از معابر مشهور تهران توسط ساختمانهای نیمهکاره اشغال شده و اقدام موثری در این زمینه انجام نشده است.
خانم آروین به عنوان طراح طرح یادشده اظهار داشت: هدف اصلی از ارائه طرح «الزام شهرداری تهران به رفع سد معبر ساختمانی غیرمجاز و ایمنسازی حصارکارگاهی» این است که این نوع از سدمعبر برای متخلفان هزینهزا شود و مقرر شد مالکان بهازای هر ماه اشغال معبر مبلغی پرداخت کنند. اما اگر مهلت تعیینشده برای حصار کارگاهی به اتمام رسید و مالک اقدام به جمعآوری حصار نکرد، آیا باید بازهم همان هزینه ناچیز دریافت شود؟
رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند با بیان اینکه چنین اقدامی میتواند مصداق معبرفروشی باشد، عنوان کرد: برای اینکه این اتفاق نیفتد لازم است برای تداوم سدمعبر هزینهای بازدارنده در نظر بگیریم و پیشنهاد میکنم در این صورت هفت برابر بهای تعیینشده از مالکان دریافت شود.
وی افزود: پیشنهادی که مطرح کردم با متخصصان شهرسازی در شهرداری در میان گذاشته شده و براساس محاسبات کارشناسی به دست آمده است. بهایی که دریافت میشود نباید آنقدر کم باشد که مالک معبر را محل دپوی مصالح خود فرض کند و نه باید آنقدر زیاد باشد که قابلیت پرداخت نداشته نباشد.
آروین با اشاره به اینکه شهر مشهد تجربه موفقی در زمینه دریافت هزینه بابت تداوم سدمعبر ساختمانی غیرمجاز داشته است، تاکید کرد: شهرداری مشهد این هزینه را به صورت روزشمار دریافت میکند. اگر ما واقعا بخواهیم سدمعبر ساختمانی در شهر تهران جمعآوری شود باید برای آن هزینه بازدارنده در نظر بگیریم.
این پیشنهاد با ۱۱ رای موافق به تصویب رسید.