وزیر آموزش و پرورش در تاسیس شبکه شاد، ایجاد دسترسی برابر همه کودکان و نوجوانان به آموزش، تصویب و پیگیری اجرای قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و پیگیری ممنوعیت کار کودکان و انسداد خروج کودکان از چرخه آموزش را مهم دانست.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران قبل از شیوع بیماری کرونا، از طرق مختلفی مثل تصویب و پیگیری اجرای قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و پیگیری ممنوعیت کار کودکان، مبادی خروج آنان از چرخه آموزش رسمی را مسدود کرده و از آنان برای ماندگاری در فرآیند آموزش، حمایت نموده است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به شیوع ویروس کرونا در سال گذشته در دنیا افزود: در زیست بوم جدید ناشی از شیوع کرونا، نیز اقدامات و برنامه ریزیهای مختلفی برای همه کودکان و نوجوانان به طور خاص برای کودکان در معرض آسیب، برنامه ریزی و عملیاتی نموده است که از آن جمله میتوان به ایجاد و راه اندازی مدرسه تلویزیونی و پخش روزانه برنامههای آموزشی برای تمامی پایههای تحصیلی و همه دانش آموزان، در تمام نقاط کشور اشاره کرد.
آقای حاجی میرزایی گفت: از سوی دیگر به منظور حفظ انگیزه و علاقه مندی کودکان به ادامه تحصیل، آموزش و برقراری ارتباط دوسویه یا چند سویه دانش آموزان با تسهیل گران آموزش و معلمان، اقدام به تأسیس پلتفرم آموزشی اختصاصی و تعاملی (شاد) برای کلیه دانش آموزان نموده که بیش از ۸۵ درصد فراگیران دانش آموز و کلیه معلمان، مدیران و خانوادههای دانش آموزان به آن دسترسی دارند و از آن استفاده میکنند.
وی با اشاره به تلاشهای جمهوری اسلامی ایران در دستیابی همه کودکان به آموزش در دوران کرونا، گفت: جمهوری اسلامی ایران، برای کودکانی که به هردلیل امکان استفاده از فناوریهای نوین و آموزش الکترونیکی ندارند، اقدام به تولید بستههای یادگیری و درس نامههای مناسب نموده و از طریق ایجاد و توسعه مشارکت بین بخشی سازمان یافته با مشارکت همه نهادهای حمایتی، تلاش میکند کودکان خارج از آموزش رسمی را شناسایی و با حمایتهای خاص، آنان را در چرخه آموزش رسمی قرار دهد. این مشارکت به صورت یکسان، کودکان به حاشیه رانده شده، اتباع و پناهجویان خارجی را در بر میگیرد و سالانه بیش از ۵۵۰ هزار کودک اتباع خارجی از حدود ۳۰ کشور همانند دانش آموزان ایرانی از آموزشهای رسمی برخوردار میشوند.