انعقاد تفاهم نامههای احیای مسئولیتهای اجتماعی شرکتها یکی از مهمترین برنامههای وزیر صمت در سال ۱۳۹۹ بوده است که معمولا در حاشیه سفرهای استانی رزم حسینی میان وزارت صمت، شرکتهای برتر و ارکان حکومتی به امضا میرسید.
تفاهم نامههای یاد شده، در حاشیه سفرهایی که وزیر صمت در سال ۱۳۹۹ داشته است، میان وزارت صنعت، معدن و تجارت، استانداران، شرکتهای معین اقتصاد مقاومتی شهرستانهای هدف، نمایندگان مجلس، امام جمعه و سایر ارکان حاکمیت شهرستانی و استانی به امضا میرسید.
توانمندسازی روستائیان با استفاده از ظرفیتهای بومی، ارائه خدمات آموزشی و مهارتی، ایجاد تشکلهای مردم نهاد در تحقق بخشی به رویکرد دولت جهت دستیابی به عدالت اجتماعی و توسعه متوازن از اهداف این تفاهمنامهها بوده است.
وزارت صنعت، معدن و تجارت در چارچوب این تفاهم نامهها متعهد به انتقال دانش و تجربیات به شهرستانهای هدف به منظور احیای مسئولیت اجتماعی شرکت ها، ارزیابی و نظارت بر اقدامات معین اقتصاد مقاومتی در شهرستانهای هدف است.
جلب مشارکتهای مردمی و توانمندسازی جوامع محلی به منظور معیشت پایدار، جذب سرمایهگذاران داخلی و خارجی، مشارکت اقتصادی و انجام امور مشاورهای به مسئولین محلی و استانی در راستای اهداف این تفاهمنامهها دنبال میشود.
از زمان وزارت علیرضا رزم حسینی در وزارت صمت تاکنون چندین استان طرح ورود شرکتهای بزرگ وتوانمند به عرصه خطیر مسئولیتهای اجتماعی را آغاز کرده اند.
طراح ایده ورود بنگاههای اقتصادی به توسعه متوازن و عرصه مسئولیتهای اجتماعی علیرضا رزم حسینی بوده است و وزارت صمت احیا مسئولیتهای اجتماعی بنگاهها را در قالب «مدل توسعه اقتصادی و فرهنگی» در دستور کار قرار دارد که این تفاهم نامهها در همین راستا امضا میشود که در سال آینده نیز تداوم خواهد داشت.
سه ضلع مهم در اجرای مدل توسعهای دولت، بخش خصوصی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستند که ائمه جمعه و نمایندگان، ولی فقیه در استانها نیز کار نظارت بر اجرای آن را انجام میدهند.
این مدل الگوی توسعهای در کرمان و قلعهگنج اجرا شده است که الگوی قلعهگنج مورد تایید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است.
رمز موفقیت این طرح تعامل همه ارکان حکومتی است و در این مدل واحدهای تولیدی نقش خود را در محرومیتزدایی و ایجاد اشتغال، کارآفرینی و توانمندسازی در مناطق محروم ایفا میکنند.