آب رادیاتور خودرو چگونه تعویض میشود؟
روش تعویض آب رادیاتور خودرو را بدانید.
به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، گرما دشمن نخست موتورهای احتراقی محسوب میشود. بنابر این، مهندسان از همان ابتدای تولید پیشرانههای درونسوز، به فکر راهی جهت دفع حرارت ناشی از انفجار درون سیلندرهای اینگونه موتورها افتادند.
مثل روز روشن است که مهمترین راههای مبارزه با حرارت و دفع آن، وزش باد یا عبور آب از اطراف منبع حرارت است. متخصصان نیز همین اصل ساده فیزیکی را مبنا قرار دادند و وسیلهای به نام رادیاتور را اختراع کردند.
رادیاتورها مجموعهای از کانالهای باریک فلزی هستند که آب داغ درون آنها جریان مییابد و همزمان، باد عبوری از روی پرهها حرارت این آب را تا حد امکان دفع میکند. به این ترتیب دمای آب کاهش پیدا میکند و دوباره در خنکسازی موتورهای احتراقی یا دیگر وسایل مورد استفاده قرار میگیرد.
چرا باید آب رادیاتور را تعویض کرد؟
تعویض آب رادیاتور خودرو، یکی از اصول نگهداری از موتور اتومبیل به شمار میرود؛ زیرا با گذشت زمان، از کیفیت مایع خنککننده خودرو کاسته میشود یا مقدار آن بهتدریج کاهش پیدا میکند.
بنابر این، نیاز است که معمولا طی دورههای یک یا دوساله نسبت به تعویض آن به طور کامل اقدام شود تا رسوبات درون مجاری مایع خنککننده موتور نیز همراه با آن خارج شود و عملیات خنکسازی پیشرانه با کیفیتی بالاتر به وسیله مایع جدید صورت پذیرد.
روش تعویض آب رادیاتور خودرو را بدانید.
تعویض آب رادیاتور گاهی اوقات نیاز به قلقهای خاصی دارد که تنها افراد ماهر قادر به انجام آن هستند؛ بنابر این توصیه میشود حتیالامکان این کار را به تعمیرکاران حرفهای بسپارید.
تعویض آب رادیاتور خودرو
گرچه امروزه انواع مختلف رادیاتور در خودروهای گوناگون وجود دارد، اما اساس کار آنها اصولا تفاوتی با یکدیگر ندارد.
در مرحله اول، ابتدا لازم است شلنگ خروجی آب رادیاتور را باز کنید؛ این شلنگ معمولا در پایین رادیاتور قرار دارد. سپس درب رادیاتور (یا منبع انبساط) باز میشود و به این ترتیب، آب کهنه تا حد زیادی از درون سیستم تخلیه خواهد شد.
در صورتی که قصد شستشویی درون رادیاتور را نیز دارید، میتوانید شلنگ ورودی به رادیاتور (از سمت ترموستات) را باز کنید و با یک شلنگ متصل به شیر آب، درون رادیاتور را نیز تا حد امکان شستشو دهید. پس از تخلیه آب رادیاتور و شستشوی آن، دوباره همه اتصالات و شلنگها را بهدقت ببندید.
جهت تعویض آب رادیاتور خودرو، معمولا دو پیچ هواگیری برای مسیر قبل و بعد از ترموستات تعبیه شده است که باید آنها را نیز در این مرحله باز کرد. سپس آب تصفیهشده را از راه منبع انبساط وارد کنید و اضافهکردن مایع را تا جایی انجام دهید که تهمانده آب کهنه درون موتور به طور کامل از پیچ هواگیری خارج و مایع تمیز بدون هیچگونه حباب از پیچهای هواگیری سرریز شود.
در این هنگام، ابتدا یکی از پیچها را ببندید و سپس جهت اطمینان، اندکی آب اضافه کنید تا هرگونه هوای محبوس از راه پیچ هواگیری خارج شود. بعد از این کار، پیچ دوم را نیز ببندید و در نهایت، درب منبع انبساط را سر جای خود محکم کنید.
در مرحله بعد، پشت فرمان خودرو بنشینید و استارت بزنید. اجازه دهید موتور خودرو تا زمانی به کار خود ادامه دهد که فن خنککننده روشن و دوباره خاموش شود. سپس موتور خودرو را خاموش کنید و اجازه دهید تا کاملا سرد شود.
پس از آن که موتور اتومبیل کاملا سرد شد، در منبع انبساط و پیچهای هواگیری را باز کنید و در این مرحله معادل ۲ تا ۴ لیتر ضدیخ (بسته به حجم موتور) روی آب رادیاتور اضافه کنید. پس از آن که ضدیخها تمام شد، پیچهای هواگیر را ببندید و آب درون منبع انبساط را تا نشانگر ماکزیمم برسانید.
در اینجا عملیات هواگیری موتور خودرو تقریبا به پایان رسیده است. در منبع انبساط را ببندید و اجازه دهید تا موتورخودرو به کار بیافتد. بعد از اینکه فن خنککننده یک یا دوبار خاموش و روشن شد، خودرو را خاموش کنید و اجازه دهید تا موتور سرد شود.
اگر سطح مایع خنککننده درون منبع انبساط پایین رفته بود، آن را دوباره با اضافهکردن ضدیخ به نشانگر ماکزیمم برسانید و در منبع انبساط را ببندید؛ حالا دیگر کار هواگیری رادیاتور خودرو به اتمام رسیده است.
در پایان باید گفت، گرچه اصول هواگیری رادیاتور خودرو تقریبا همان چیزی است که در این مطلب به آن اشاره شد، اما ریزهکاریهای هواگیری رادیاتور در بعضی خودروها و تعویض آب رادیاتور خودرو نسبت به مدلهای دیگر متفاوت است و همین ریزهکاریها گاه اجازه نمیدهد که هوای رادیاتور به طور کامل خارج شود.
بنابر این، توصیه میشود که تا حد امکان، هواگیری رادیاتور خودرو را به افراد ماهر بسپارید و شخصا اقدام نکنید.