وزیر راه گفت: عملکرد امسال بنادر کشور در صادرات و واردات کالاها به خصوص کالاهای اساسی قابل قبول بود و امیدواریم سال آینده جهش بیشتری در این بخش داشته باشیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای محمد اسلامی در حاشیه اجلاس سالانه مدیران سازمان بنادر که امروز به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد افزود: در سال جاری علاوه بر شیوع ویروس کرونا شاهد سختترین تحریمهای تروریستی و ظالمانه علیه کشورمان بودیم، اما همچنان چرخ تولید و تجارت کشور برقرار بوده است.
وی اضافه کرد: در سال ۲۰۲۰ عملکرد متوسط بنادر دنیا بیش از ۹/۵ درصد کاهش را نشان میداد درحالیکه این رقم در بنادر ایران به ۱۹ درصد رسید که با توجه به مشکلات ناشی از تحریمها رقم قابل قبولی است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در ۱۴ سال گذشته به نرخ ثابت، سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان توسط دولت و بخش خصوصی در بنادر کشور سرمایه گذاری شده است که عمده آن از سال ۹۵ به بعد بوده است و این امر نشان میدهد جریان تجارت و اقتصاد کشور درک درستی از سرمایه گذاری در بنادر دارد.
اسلامی افزود: ظرفیت بنادر کشور هم اکنون به ۲۸۵ میلیون تن رسیده است و تا ۵ سال آینده این ظرفیت به ۵۰۰ میلیون تن خواهد رسید.
وی با اشاره به نقش راه آهن در حمل کالاهای اساسی از بندر امام خمینی گفت: نقش راه آهن که پیشتر از حمل کالاهای اساسی ۳ درصد بود در سال جاری به ۱۱ درصد رسید و امیدواریم این سهم از طریق اتصال به مراکز بار افزایش یابد.
اسلامی افزود: توسعه بنادر از طریق اتصال پس زمینهها آغاز شده و سیلوهای مکانیزه زیادی در بنادر در حال ساخت است و کالاهای اساسی بدون دخالت انسان و بصورت مکانیزه به داخل سیلوها منتقل شده و از آنجا به داخل کامیونها رفته و به مراکز مصرف ارسال خواهد شد که گام بزرگی در جهت سلامت و امنیت غذایی مردم است.
وزیر راه و شهرسازی ساماندهی حمل بار در بنادر را یکی دیگر از اقدامات موثر در سال جاری دانست و گفت: پیشتر راننده دو تا سه هفته در بندر معطل میماند تا بار بگیرد که این امر مفاسد زیادی دربرداشت و همیشه مجموعه حمل و نقلی کشور از آن شاکی بود، اما امسال سامانه توزیع بار در بنارد سیستمی شده و کامیونهایی که به بنادر جنوبی وارد میشوند با یک پیامک نوبت و نوع کالا و مقصد و صاحب کالا را میشناسند و ظرف مدت ۲۴ ساعت بار خود را تحویل گرفته و از بندر خارج میشوند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: توسعه خطوط جدید دریایی برای ارتقای سهم ایران از ترانزیت و لجستیک دریایی ضروری و اجتناب ناپذیر است.
آقای محمد اسلامی در نشست سالانه مدیران سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه باوجود همه مزاحمتها و دشمنیها علیه ایران، کشور در نیمه دوم سال ۹۹، رشد اقتصادی متفاوتی را تجربه کرد، افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا که همه دنیا را متاثر کرد و ایران هم بخشی از آن بود، در بخش تجارت داخلی به خصوص صادرات شاهد عملکرد مثبتی در بنادر کشور بودیم که این مساله جای قدردانی و تشکر دارد.
وی اضافه کرد: پیشتر تاکید داشتیم که باید قابلیت عملکرد بنادر را به شکل جدی و گسترده افزایش دهیم و این مساله باید در بهرهوری بنادر هم از لحاظ مدیریتی و سیستم و همچنین تجهیزات به یک نقطه استاندارد بینالمللی برسد.
اسلامی ادامه داد: به این ترتیب باید زمان انتظار برای تخلیه و بارگیری از پذیرش تا خروج شناور در کوتاهترین زمان و در بهترین شرایط و نازلترین قیمت باشد تا یک فضای رقابتی را به وجود بیاوریم.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه سازمان بنادر و دریانوردی لازم است نقش حاکمیتی خودش را به بهترین شکل ایفا کند، گفت: کشتیها نباید بیشتر از نرم و حد استاندارد در بنادر بمانند و کار آنها با تاخیر روبرو شود و سازمان بنادر باید نقش حاکمیتی خودش را در بنادر به بهترین شکل ایفا کند و نباید اجازه داده شود تعلل سازمانهای دیگر در عملکرد بنادر خلل ایجاد کند.
اسلامی درخصوص لزوم توسعه سرمایه گذاری در بنادر که باید به شکل هدفمند انجام گیرد، تصریح کرد: تقاضاها برای سرمایهگذاری در بنادر باید با اهداف ما تطابق داشته باشد. به این ترتیب در مسیر توسعه اقتصادی و جذب سرمایه گذار باید فراخوانها به شکلی باشد که منطبق بر برنامههای توسعهای در نظر گرفته شده باشد.
وی افزود: باید روی این موضوع اهتمام ویژه داشته باشیم تا در تجارت جهانی و برای دستیابی به اهداف بزرگ اقتصادی به ویژه در بحث تبادلات تجاری اوراسیا و اقیاوس هند و معادلاتی که ما را در چهارراه جهانی قرار داده است، به بهترین شکل ایفای نقش داشته باشیم.
وزیر راه گفت: در کریدور شرق و غرب و شمال و جنوب باید بتوانیم کسب و کارهایی را رونق دهیم که تسریعکننده و شتابدهنده کسب و کارهای لجستیکی و اقتصادی بین شرکتهایی باشد که درگیر این فرآیند هم در حوزه اوراسیا و هم اقیانوس هند هستند.
اسلامی ادامه داد: به این ترتیب با مذاکرات و تبادلاتی که با کشورهای منطقه وجود دارد و اهدافی که آنها پیگیری میکنند، مهم است که سرمایه گذاری در بنادر هم با همین رویکرد انجام گیرد تا کار ساز بوده و اثربخشی لازم را داشته باشد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در این شرایط یکی از مباحث مهم در مسیر توسعه سازمان بنادر و در نیل به اهداف آینده، بحث کشتیرانی و توسعه ظرفیت دریانوردی است. ایران کشوری بزرگ و دریایی است که متاسفانه از فرصتهای علمی، فناوری و اشتغال دریایی حداقل بهرهوری را داشتهایم.
وی افزود: سال گذشته شعار دریانورد ایرانی و ناوگان ایرانی مطرح شد، لازم است برای این کار هدف داشته باشیم که یکی از آنها ایجاد خطوط جدید کشتیرانی است. خطوطی که بتواند بخشی از اقتصاد دریایی را در بر داشته باشد؛ چرا که ما هم اکنون کمتر از یک درصد جهان در این حوزه فعال هستیم.
اسلامی ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی نباید تصور قبل را داشته باشد، بر این اساس برای ایجاد خطوط کشتیرانی جدید که میتوانند سهم لجستیک بالاتری برای کشور به ارمغان بیاورند باید برنامههای کیفی و کمی داشته باشیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در این زمینه تجهیز بنادر به ظرفیت رو- رو برای ریل و کامیون از ضرورتهای اجتناب ناپذیر است که در دریای شمال و جنوب باید به آن پرداخته شود. به این شکل میتوانیم به افزایش راندمان و جابجایی بارهای فاسد شدنی به خصوص میوه و ترهبار کمک کنیم تا خیلی زود به مقاصد خود برسند.
وی افزود: امروز ما در کشور ظرفیت مازاد تولید محصولات باغی و پروتئینی را داریم که باید بتوانیم این محصولات را از مزرعه تا بندر با کمک از حمل و نقل ترکیبی با حداکثر سرعت و بهره وری جابهجا کنیم؛ به همین منظور ظرفیت گذاشتن روی ریل و رو-رو لازم است با عنایت ویژه از سوی سازمان بنادر گسترش پیدا کرده و دنبال شود.
اسلامی تصریح کرد: در یک برنامه ۱۴ ساله از سال ۸۶ تاکنون حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان به نرخ ثابت توسط بخش خصوصی و دولت سرمایه گذاری شده و ظرفیت بنادر در این مدت ۳ برابر افزایش پیدا کرده است؛ مسالهای که بیانگر این است که به شکل مشخص استعداد جذب سرمایه در بنادر روزافزون است.
وی در پایان گفت: اگر سازمان بنادر، برنامه محور حرکت کند با تثبیت یک برنامه ۵ ساله، میتوانیم هدف ۵۰۰ میلیون تن در سال را دنبال کنیم که لازم است برای فراخوان الزامات این سرمایهگذاری، از هم اکنون برنامه ریزی داشته و در این مدت افزایش ظرفیت و تحول را شاهد باشیم، چون قطعا توسعه خطوط کشتیرانی میتواند در شکوفایی اقتصاد ایران نقش ایفا کرده و فرصتی برای رونق اشتغال و تولید در کشور باشد.