اعضای شورای شهر تهران اصلاحیه بودجه سال ۹۹ شهرداری تهران را با رقم ۳ هزار و ۱۴۱ میلیارد تومان به تصویب رساندند.
در ادامه زهرا صدراعظم نوری سوالی را مطرح کرد و گفت: در بعضی از ردیفها آنچه پیشنهاد شده است بیشتر از اعتبار مصوب است که این موضوع قابل تامل است. این نشان میدهد که پیشبینی اولیه بودجه دقیق نیست. بودجه متمم نمیتواند ۲ برابر بیشتر از بودجه اولیه باشد.
رسولی در پاسخ به این سوال، گفت: بیش از ۲۰۰۰ ردیف هزینهای در شهرداری داریم که در بعضی ردیفها پیشبینیهای اولیه دقیق و واقعی نبوده است یا ناشی از اشتباهات نظام بودجه ریزی یا کاهش شدید قدرت خرید ریال بوده است. منتها تعداد آنها بسیار کمتر از ۲۰۰۰ است. در بعضی از ردیفها بودجه مصوب نداشتیم یعنی ردیف جدید ایجاد نشده بود، اما تحت تاثیر کرونا ناچار شدیم ردیف جدید بگذاریم. در سال ۹۹ تحت تاثیر شرایط کرونا میزان تخصیص پروژههای عمرانی کمتر شده است.
رسولی درباره بدهی بیمارستان مسیح دانشوری از محل عوارض به شهرداری تهران گفت: قرار شد بدهی ما از محل عوارض تهاتر شود و از اسناد خزانه پرداخت شود. البته ما شرط گذاشتیم که توافق نامه ما به امضای آقای نوبخت برسد.
در ادامه محمد سالاری گفت: ما میخواهیم درباره ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تصمیم بگیریم. شهرداری تهران باید این اصلاحیه را قبل از بودجه ۱۴۰۰ به صحن ارائه میداد. در این صورت ما نتیجه میگرفتیم که در کدام بخش درست پیش بینی نکردیم تا در بودجه ۱۴۰۰ لحاظ شود. این اشکال رویهای است که وجود دارد. این بودجه ۳ هزار میلیاردی از بودجه ۳۰ هزار میلیاردی اصلی مهمتر است.
وی ادامه داد: ورود ما باید عمیقتر از بودجه اصلی باشد؛ بنابراین باید پاسخ داده شود که این ارقام از کجا کسر و به کجا اضافه شده است. ۹۴۸ میلیارد تومان آن هزینهای است، بنابراین حدود هزار میلیارد تومان به هزینهها اضافه شده است. ۹۶۸ میلیارد تومان آن سرمایهای است و هزار و ۲۹۷ میلیارد تومان آن هم مالی است که احتمالا مربوط به دیون یا بدهیهای بانکی است. مهمترین سوال من این است که از کجا ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد کسر شده و قرار است به کجاها اضافه شود؟
رسولی در پاسخ به سالاری گفت: به لحاظ سقف، کف اصلاحیههای قبلی ۵ هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین هیچ تغییری در رقم بودجه ۹۹ ایجاد نشده و صرفا جابه جایی است. در واقع نه سقف تغییر و نه نسبت بودجه تغییر کرده است.
در ادامه محسن هاشمی در موافقت با اصلاحیه بودجه ۹۹ گفت: به نظر من اولا این اصلاحیه لازم نبود به شورا ارسال شود. ما اجازه جابه جایی ۱۰ درصد ردیفهای بودجه را به شهردار داده بودیم. دوم این که مسائلی که مطرح شد این که از کجا برداشته و به کجا اضافه شده است که از اختیارات شهردار است و این اختیار به او داده شده است و بنا نیست درباره هر کدام از آن گزارش دهد.
در ادامه مجید فراهانی گفت: ما به شهردار تهران اجازه جابه جایی تا سقف ۱۰ درصد بودجه را داده بودیم. بخش عمده این تغییرات در هزینهها به دلیل افزایش تورم ناشی از کرونا و تحریم است. بدیهی است بسیاری از هزینهها از ابتدای امسال افزایش پیدا کرده است که بعضی از این افزایش در اصلاحیه به این دلیل است. بعضی از آن هم به دلیل انجام نشدن تعهدات بخشهای دیگر مثل دولت بوده است و شهرداری لاجرم باید سهم دولت را پرداخت کند. بخشی هم به دلیل تغییرات سازمان مجری یا تغییر در عنوان ردیف بودجه بوده است.
در ادامه علی اعطا سوالی را مطرح کرد که بر اساس آن اگر این جابجایی در حدود اختیارات ۱۰ درصد شهردار تهران است چرا به شورا فرستاده شده است؟ و حالا که فرستاده است چرا برگردانده نشده است؟ همچنین روشن نیست که از کجا کسر شده و به کجا اضافه شده است؟ اگر قرار است در شورا بررسی شود باید اعضا جزئیات آن را بدانند.
در ادامه دو نمانیده از شهرداری تهران توضیحات خود به اعضا شورا را ارائه دادند که محمود میرلوحی به آن واکنش نشان داد و گفت: بر اساس آیین نامه نباید دو نماینده از شهرداری تهران صحبت کند. از سوی دیگر در موضوع پل صدر در اصلاحیه پارسال هم شهرداری همین حرفهایی که امسال زد را گفت.
در نهایت کلیات اصلاحیه لایحه بودجه ۹۹ به رای اعضا گذاشته شد و با ۱۶ رای به تصویب شد.
مجید فراهانی هم موضوع افزایش بودجه دانشگاه علمی و کاربردی را مطرح کرد و با اشاره به این که شهرداری به دلیل افزایش هزینههای این دانشگاه و کاهش درآمدهای آن به دلیل کرونا کمک کرده است، گفت: پیشنهاد افزایش ۲ هزار میلیاردی بودجه دانشگاه علمی کاربردی که در کمیسیون برنامه و بودجه حذف شده دوباره مطرح شد که در نهایت این پیشنهاد با ۱۶ رای موافق به تصویب رسید.
فراهانی همچنین پیشنهاد دیگری مبنی بر کمک۲ میلیارد تومانی به برگزاری انتخابات به فرمانداریهای حوزه تهران را مطرح کرد.
در ادامه ناهید خداکرمی در مخالف با این پیشنهاد گفت: وزارت کشور و شورای نگهبان برای انتخابات بودجه دارند. چرا باید منابع عمومی را صرف انتخابات کنیم؟
اما شهربانو امانی در موافقت با این پیشنهاد گفت: اعتراض خانم دکتر خداکرمی به شیوه برگزاری انتخابات است. اما شهرداری دارای مسئولیت اجتماعی است و در ارتباط با هزینههای تبلیغات محیطی انتخابات و شفافیت هزینه کرد تبلیغ عمومی شهرداری بهتر است به این پیشنهاد رای دهیم.
در ادامه پیشنهاد فراهانی به رای گذاشته شد و با ۱۰ موافق به تصویب رسید.
همچنین حسن خلیل آبادی پیشنهاد کرد که، چون در حوزه شهرداری تهران سه فرمانداری وجود دارد، در تناسب صندوقها و پرداخت بودجه عدالت رعایت نمیشود؛ بنابراین مبلغی برای فرمانداری ری کنار گذاشته شود.
سید حسن رسولی درباره این پیشنهاد گفت: انتخابات یک حوزه فرعی و یک حوزه اصلی است. هر فرمانداری، حوزه انتخابیه نیست. درخواست دارم پیشنهاد را پس بگیرید، چون فرمانداری شمیرانات نیز خواستار همین موضوع خواهند شد. پیشنهاد خلیل آبادی به رای گذاشته شد و با ۹ موافق به تصویب نرسید.
در ادامه سالاری پیشنهادی را مبنی بر عدم کسر از اعتبارات پروژههای اولویت دار را مطرح کرد. شهرداری تهران مکلف است در اصلاحیه بودجه از کسر اعتبارات بودجه اعتبارات پروژههای اولویت دار تحقق پذیر اقدام نکند و کسری را از سایر حوزهها تامین کند.
شهیدی پور به عنوان نماینده شهرداری گفت: در حال حاضر در آخر سال به سر میبریم. در آغاز سال بودجه تعیین شده را به واحدها ابلاغ کردیم. حال بخش زیادی از اعتبارات بودجه جذب نشده هستند. ما در شهرداری از هر پروژهای حمایت میکنیم و به آن بودجه تخصیص میدهیم. اما بسیاری از پروژهها به علل دیگری همچون مشکل تملک به نتیجه نرسیده اند.
رسولی نظر کمیسیون بودجه را در پاسخ به سالاری چنین منتقل کرد و گفت: متن ماده واحده شهردار تصریح میکند که شهرداری هزینه پروژههای اولویت محور را از محل ردیفهای هزینه نشده تامین میکند و درخواست میکنم آقای سالاری پیشنهاد خود را پس بگیرند.
پیشنهاد سالاری به رای گذاشته شد و با ۷ رای موافق به تصویب نرسید.
در نهایت کلیات اصلاحیه بودجه شهرداری تهران۹۹ به رای گذاشته شد و با ۱۵ رای موافق به تصویب رسید.