به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی فرهنگی هنری
خبرگزاری صدا وسیما به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران گفت: اگر کودکان با نیازهای ویژه درست آموزش داده شوند، مهارتهای حرفهای را کسب کرده و به خودکفایی برسند علاوه بر بهداشت روانی خودشان، بهداشت روانی خانوادههای آنان و جامعه نیز حفظ شده و به خانوادههای آنان در رسیدن به سطح مناسبی از آرامش کمک میشود.
خانم شهناز کریمی، رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران در خصوص برنامههای عید دانش آموزان استثنایی گفت: ایجـاد آینده خوب بـرای دانش آموزان با برنامه ریزی خوب و پیش بینی نیازهای آینده آنها که چنین برنامه ریزی مستلزم توجه به سطح متفاوت نیازها و تواناییهای آنان است با توجه به این که استفاده از محتوای یکسان در مدارس نمیتواند پاسخگوی نیازهای متفاوت همه دانش آموزان با نیازهای ویژه باشد و آینده مطلوبی را متناسب با نقاط قوت و ضعف آنها فراهم کند. آمـوزش و برنامههای متمایـز نوعـی روش آموزشـی اسـت کـه میتوانـد بـه بهبـود فرهنـگ آموزشـی و انطباق سازی نیازهـای فـردی و گروههای ناهمگن کوچـک در کنار خانواده پاسخگو باشد.
وی افزود: برنامه «عید، هنر و داستان» با اهدافی همچون پرداختن به ابعاد عاطفی، هنری و تربیتی و همچنین زمینه سازی برای شکوفایی استعداد دانش آموزان برنامه ریزی شده است. در این برنامه دانش آموزان ضمن انس گرفتن با کتاب میتوانند با داستان گویی، داستان خوانی و داستان نویسی مهارت خواندن و نوشتن خود را تقویت نمایند. این برنامه جایگزین ارائه تکالیف سنتی و پیک نوروزی شده است.
خانم کریمی گفت: برنامههای عید برای دانش آموزان با نیازهای ویژه در راستای برنامههایی است که اداره کل آموزش و پرورش استثنایی برای ما ارسال میکند و ما هم متناسب با شرایط و موقعیت دانش آموزان و مدارس مناسب سازی میکنیم. این موارد را به صورت بخش نامه به مدارس برای شورای مدرسه ابلاغ و شورای مدرسه با توجه به نیاز دانش آموزان تصمیم میگیرند که به چه صورت با توجه به موقعیت دانش آموز مناسب سازی کنند و ارائه بدهند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران افزود: دانش آموزان و معلم کلاس به روش مختلف برای مثال برای دانش آموزان ناشنوا و نابینا که که از هوش عادی برخوردارند میتوانند با توجه به موقعیت و شرایط خود کارهایی را که توانایی انجام آن را دارند انجام دهند. به طور مثال دانش آموزان ناشنوا میتوانند عکاسی یا طراحی کنند حتی بسیاری از این دانش آموزان استعدادهای ویژهای دارند که بسیار تحسین انگیز است. دانش آموزان نابینا میتوانند داستان گویی و یا خاطره گویی کنند و والدین این دانش آموزان هنرهای این فرزندانشان را به مدرسه تحویل میدهند.
وی ادامه داد: این طرح که از پارسال در کل مدارس کشور به اجرا در آمده است برای دانش آموزان کم توان ذهنی برنامههایی که محدودتر و بسیار سادهتر است که این دانش آموزان با نیازهای ویژه با کمک والدینشان میتوانند خاطرات روزهای عید خود را با هرگونه که میتوانند بیان کنند یا طراحی کنند. در اصل از همهی دانش آموزان با نیازهای ویژه خواسته شده است که با توجه به توانایی خودشان و در حد توانشان آثارشان را به مدرسه و معلم خود تحویل دهند.
خانم کریمی ادامه داد: اگر کودکان با نیازهای ویژه درست آموزش داده شوند، مهارتهای حرفهای را کسب کرده و به خودکفایی برسند علاوه بر بهداشت روانی خودشان، بهداشت روانی خانوادههای آنان و جامعه نیز حفظ شده و به خانوادههای آنان در رسیدن به سطح مناسبی از آرامش کمک میشود.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران با بیان اینکه تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه سخت، پیچیده و تخصصی است، یادآور شد: با عادی سازی و همزیستی در کنار هم سالان، فرهنگ سازی و تغییر نگرش، آموزش خانواده و آگاه سازی جامعه میتوان زمینه بهره وری و استفاده از ظرفیتها و توانمندیهای افراد با نیازهای ویژه را در جامعه فراهم کرد.