معاون وزیر سازمان آموزش و پرورش
تعلیم و تربیت باید عادلانه باشد
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: تعلیم و تربیت باید عادلانه پیش رود.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در جلسه شورای معاونان، روسا و مدیران مناطق و نواحی آموزش و پرورش استان اردبیل وجود ۲۴ نوع مدرسه با عناوین مختلف در کشور را مغایر با عدالت و فرصت برابر آموزشی دانست و گفت: تعلیم و تربیت باید عادلانه پیش رود.
سیدجواد حسینی افزود: وجود این میزان مدرسه متعدد، هم به کیفیت آموزش و هم به عدالت آموزشی لطمه میزند.
وی داشتن یک نوع مدرسه را آرمان اصلی نظام آموزش و پرورش ذکر کرد و ادامه داد: جریان یادگیری و نظام آموزش و پرورش رسمی، بزرگترین فرصت برای ترویج و تعمیق عدالت در کشور است و باید فرصتها در این عرصه برابر توزیع و تامین شود.
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه میانگین بهرهمندی دانش آموزان کشور از شبکه شاد و فضای آموزش مجازی و دیجیتال را ۷۰ درصد اعلام کرد و گفت: بیعدالتی دیجیتالی و فناورانه نباید در جامعه و در نظام تعلیم و تربیت ما شکل بگیرد و عدهای از دانشآموزان به خاطر این بیعدالتی، از تحصیل باز بمانند.
سه میلیون دانش آموز محروم از تجهیزات لازم و بستر دیجیتال
حسینی شبکه شاد را بستری برای کیفیتر و عادلانهتر کردن آموزش در کشور دانست و اضافه کرد: امروز حدود سه میلیون دانشآموز در کشور به علت دسترسی نداشتن به تجهیزات لازم و نیز بستر دیجیتال، در معرض خشنترین جلوه نابرابری در آموزش قرار دارند.
وی بر ضرورت احداث مدارس مجازی در کشور تاکید کرد و خواستار مشارکت خیرین در این زمینه شد و گفت: بزرگترین و عادلانهترین کار این است که دانشآموزان محروم از فضای آموزش مجازی را به این فضا وصل کرده و از بی عدالتی در عرصه آموزش جلوگیری کنیم.
حسینی، تامین تجهیزات و زیرساخت لازم برای آموزش مجازی همه دانشآموزان را کاری سخت خواند و با اشاره به نیاز ۱۲۰ هزار میلیارد ریالی برای رسیدن به این هدف بیان کرد: توان، ردیف اعتباری، منابع و اختیارات لازم برای محقق کردن این هدف در اختیار وزارت آموزش و پرورش نیست.
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اضافه کرد: با این وجود، در اجرای طرح هدایت، به همت برخی نهادهای عمومی و خیرین، تاکنون ۲۱۵ هزار دستگاه تبلت و گوشی مناسب برای آموزش مجازی دانشآموزان محروم تامین شده و تامین یک میلیون دستگاه دیگر نیز تعهد شده است.
۲۷ هزار تبلت و موبایل برای دانش آموزان نیازمند استان اردبیل تامین می شود
حسینی همچنین گفت: بیش از ۲۷ هزار تبلت و موبایل برای دانش آموزان نیازمند استان اردبیل با مشارکت ۵۰ درصد وزارت آموزش و پرورش تهیه خواهد شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین هزینه راهاندازی مدارس استثنایی را هشت تا ۱۰ برابر مدارس عادی اعلام کرد و گفت: برای راهاندازی هشت واحد مدرسه استثنایی در استان اردبیل برنامهریزی شده که یکی از این واحدها، امروز در شهرستان پارسآباد کلنگزنی شد.
وی در ادامه با بیان این که استان اردبیل مدرسه خاص دانشآموزان دارای بیماران اوتیسم ندارد، اظهارکرد: اگر زمین این مدرسه تامین شود، با همت خیر شناسایی شده، این مدرسه در سریعترین زمان ممکن احداث و تحویل میشود.
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی همچنین از راهاندازی چهل و نهمین مرکز توانبخشی و رونشناسی آموزش و پرورش استثنایی کشور و نیز پایگاه جامع آموزش مجازی دانشآموزان استثنایی استان اردبیل خبر داد و گفت: اعتبار لازم این دو اقدام تامین شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز در این جلسه بیان کرد: هر سال همه دانشآموزان استثنایی استان تحت پوشش آموزش قرار میگیرند، ولی این آمار امسال بیشتر از ۱۰۰ درصد شده چرا که تعدادی از بازماندگان از تحصیل هم پوشش داده شدهاند.
احمد ناصری با اشاره به جذب تمامی ۲۲۵ دانشآموز استثنایی شناسایی شده استان در مدارس و مراکز آموزشی گفت: در سال تحصیلی جاری، ۱۹ هزار و ۲۹۶ دانشآموز برای شناسایی دانشآموزان استثنایی مورد سنجش قرار گرفتند که ۲ هزار و ۳۶۳ نفر آنها پیشدبستانی بودند.
وی خواستار تاسیس یک مرکز جامع آموزشی و توانبخشی برای دانشآموزان استثنایی استان اردبیل شد و گفت: نیروی انسانی برای راهاندازی این مرکز در استان وجود دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل همچنین، توجه به بهداشت روانی خانوادههای دارای فرزند استثنایی را ضروری خواند و افزود: امروز یک مرکز خدمات بهداشت و روان در استان اردبیل راهاندازی و افتتاح میشود.
تامین چهار هزار دستگاه تبلت و گوشی برای دانشآموزان نیازمند اردبیل
وی در ادامه، میزان بهرهمندی دانشآموزان استان اردبیل از شبکه شاد را ۸۷ درصد اعلام کرد و گفت: تاکنون چهار هزار دستگاه تبلت و گوشی مناسب تامین شده و در اختیار دانشآموزان قرار گرفته است و مابقی دانشآموزان هم خودشان تامین کرده و در حال استفاده هستند.
ناصری، تعداد تبلت و گوشی مناسب موردنیاز برای استفاده از شبکه شاد در استان اردبیل را برای تحویل به دانشآموزان بی بضاعت را ۳۱ هزار دستگاه اعلام کرد و افزود: میزان بهرهمندی استان اردبیل در این زمینه بالاتر از میانگین کشوری است.