مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با توسعه لجستیکی بندر چابهار، ظرفیت این بندر به ۳۳ میلیون تن افزایش مییابد.
معاون وزیرراه و شهرسازی اضافه کرد: مدیریت بنادر از مدیریتهای دولتی و عمومی به مدیریت صاحبخانهای و حتی خصوصی تغییر یافته که پویایی و تحرک زیادی را در این صنعت به همراه داشته است.
وی با بیان اینکه امروزه اپراتورهای بندری معتبر، صرف نظر از ملیتشان، در همه نقاط جهان برای سرمایه گذاری و راهبری بنادر تجاری حضور دارند، گفت: خطوط کشتیرانی بزرگ در بنادر مختلف دنیا سرمایه گذاریهای بندری انجام میدهند و پایانههای بندری اختصاصی خودشان را ایجاد میکنند.
راستاد با تاکید بر اینکه صنعت بندری امروزه کاملا متحول شده و کشورها باید برای حفظ و افزایش سهم بازار از حمل و نقل دریایی، خود را با این تحولات وفق دهند، افزود: در جمهوری اسلامی ایران نیز سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع و مسئول بنادر تجاری و کشتیرانی بازرگانی، تلاش کرده تا همگام با تحولات جهانی گام بردارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: امروزه همه بنادر ایران توسط اپراتورهای خصوصی راهبری میشوند.
مدیرعامل سازمان بنادر با اشاره به سرمایهگذاریهای قابل توجه بخش خصوصی در بنادر ایران، ادامه داد: این سرمایهگذاریها نه تنها در زمینه تامین تجهیزات بنادر، بلکه در زمینه احداث روبناهای بندری همچون انبارهای نگهداری کالا اعم از سرپوشیده و روباز، سیلوهای نگهداری غلات، مخازن نگهداری مواد فله مایع، کارخانجات تولیدی و ارزش افزوده ای، خدمات لجستیکی و پشتیبانی بنادر هستند.
راستاد گفت: در حال حاضر بالغ بر ۳۳۰ قرارداد سرمایه گذاری و توسعهای توسط سازمان بنادر و دریانوردی ایران با بخش خصوصی در زمینههای فوق منعقد شده است.
وی یکی از مصادیق حضور بخش خصوصی در بنادر ایران را سرمایه گذاری و اپراتوری شرکت IPGL هندوستان در بندر چابهار عنوان کرد و افزود: در قالب این قرارداد که به صورت BOT و ده ساله است، اپراتور هندی ۸۵ میلیون دلار برای تامین تجهیزات بندری چابهار سرمایه گذاری میکند.
مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی با اشاره به ورود نخستین تجهیزات تامین شده توسط اپراتور هندی شامل دو دستگاه جرثقیل موبایل به بندر چابهار، گفت: امیدواریم بزودی مابقی تجهیزات تعهد شده توسط اپراتور هندی که شامل گنتری کرین و سایر تجهیزات کانتینری است وارد شود.