دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: یکی از پرسشهای مداوم مجمع از دولتمردان این است که چه ضمانتهایی هست که اگر CFT و پالرمو تصویب شود، ایران را به عنوان عضو FATF میپذیرند، اما هنوز کسی به ما تضمین نداده است.
وی ابراز امیدواری کرد: دولت صریح و واضح پاسخ دهد که آیا آنان تضمین میدهند که اگر این لوایح باقی مانده از ۴۱ توصیه FATF تصویب شود ما را به عضویت میپذیرند؛ زیرا ما ۳۹ توصیه را اجرا کردیم و گروه اقدام مالی برخی از آنان را از ما نپذیرفته است.
آقای رضایی افزود: به همین علت پرسش اعضای مجمع از دولت این است که از کجا میدانند که اگر این لوایح تصویب شود ایران به عضویت FATF پذیرفته خواهد شد؟
وی گفت: از دولت انتظار داریم در جلسه مشترک بعدی با اعضای مجمع به این پرسش پاسخ دهند تا تصویری روشن از این مسئله داشته باشیم و مشخص شود که اگر این لوایح تصویب شود چه ارتباطی میان کشورمان و گروه اقدام مالی برقرار خواهد شد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین درباره پرسش دیگری درباره ادعای تغییر رای بسیاری از اعضای مجمع برای تصویب سی اف تی و پالرمو و نیز استدلال اصلی موافقان و مخالفان لوایح باقی مانده FATF تصریح کرد: من چنین تغییری در رای اعضای مجمع نمیبینم البته دو سه نفری هستند که مخالف تصویب این لوایح بودند و دیدگاه شان مثبت شد، اما برداشت من این است که همچنان اکثر اعضا دیدگاه شان همان دیدگاه قبل است.
آقای رضایی در پاسخ به بخش دوم این پرسش گفت: استدلال مخالفان تصویب این لوایح، وجود تحریمهای اقتصادی علیه کشورمان است و میگویند اگر تحریمها نباشد متناسب با آن شرایط تصمیم میگیرند و اگر تحریمها برقرار باشد به نحو دیگر.
وی افزود: در مقابل، موافقان تصویب این لوایح قبول دارند که تحریمهای اقتصادی مانع است، اما میگویند حق تحفظ میگیریم؛ مخالفان در پاسخ به موافقان میگویند تحفظها قابل اعمال نیست و اشکالات دیگری مانند اصطلاح «گام بعدی» در توافق با گروه اقدام مالی را مبهم و مانع میدانند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص مقایسه ایران با کره شمالی که به FATF پیوسته است گفت: آقای ظریف در پاسخ به این پرسش اظهار داشته است پروتکلی که کره شمالی باید اعمال میکرد، اعمال نکرده است، اما ما، چون پروتکل را اعمال کرده ایم اگر این لوایح را تصویب کنیم با کره ایها متفاوتیم.
آقای رضایی افزود: با توجه به این پاسخ آقای ظریف مقرر شد در این خصوص در مجمع تحقیق شود، زیرا کره شمالی نیز لوایح FATF را پذیرفته، اما این کشور را به عنوان عضو نپذیرفتند.
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره این که آیا مجمع در پی به تعویق انداختن تصویب لوایح FATF تا پس از انتخابات ۱۴۰۰ است؟ گفت: بله، این درست است که برخی اعضای مجمع میگویند اگر این دو لایحه تصویب شود دولت کنونی فرصت نمیکند در پی اجرای آن برود پس دولت بعدی باید تشکیل شود و برای دولتی که هنوز تشکیل نشده است و دیدگاهش را در این باره نمیدانیم، تعیین تکلیف نکنیم.
آقای رضایی افزود: برخی میگویند که شهریور آینده در این باره تصمیم بگیریم، اما این تصمیم مجمع نیست و صرفا چند نفر از اعضای مجمع چنین دیدگاهی دارند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین درباره موضوع حق تحفظ در تصویب لوایح FATF گفت: حق شرط نباید با محتوای موضوع در حال بررسی مغایر باشد وگرنه به حق شرطها عمل نمیشود.
وی افزود: به همین علت برخی اعضای مجمع میگویند به حق شرط عمل میشود و برخی دیدگاه مخالفی دارند و هر دو هم به مستندات حقوقی استناد میکنند.
آقای رضایی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره ارجاع لوایح سی اف تی و پالرمو به مجلس شورای اسلامی گفت: سه نفر از اعضای کمیسیون مشترک مجمع پیشنهاد کردند که این دو لایحه به مجلس برگردد که در این باره گفتگو شد و به نتیجه رسیدیم که مجمع نمیتواند این کار را انجام دهد، زیرا بدعت میشود و روند تصمیم گیری را با مشکل مواجه میکند.
وی افزود: عدهای گفتند که مجلس باید در این باره تقاضا کند، اما تاکنون از مجمع نخواسته است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره مغفول ماندن سیاستهای کلی نظام به علت تبدیل نشدن سیاستها به قانون گفت: حدود ۷۰۰ سیاست با ۴۱ عنوان مربوط به تمام امور اداره کشور در مجمع تصویب و پس از پیشنهاد به رهبر معظم انقلاب و اعمال اصلاحات ایشان به عنوان سیاستهای کلی به دولتها ابلاغ شده است.
آقای رضایی تصریح کرد:، اما متاسفانه عملکرد دولتها به نحوی است که کمتر از ۴۰ درصد این سیاستها را به قانون تبدیل کردند.
وی افزود: به عنوان نمونه طرح سیاستهای جمعیتی که طرح نمایندگان مجلس بود شش سال به طول کشید که به تصویب رسید و هنوز این سیاستها به قانون تبدیل نشده است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسش دیگری درباره توصیه روسیه و چین به ایران برای تصویب دو لایحه FATF گفت: این موضوع که کشورهای همکار و دوست ما مانند چین و روسیه به ما اعلام کرده اند که اگر به FATF نپیوندیم با مشکل مواجه میشویم اخیرا در کمیسیون مشترک با حضور آقایان همتی و ظریف مطرح شد و مخالفان پیوستن ایران به FATF استدلال کردند که چنین موضوعی واقعیت ندارد.
آقای رضایی افزود: مخالفان تصویب این لوایح از نمایندگان دولت خواستند که پاسخ دهند اگر این لوایح تصویب شود ما را به عنوان عضو FATF میپذیرند؟ این موضوع همچنان در ابهام است و منتظر پاسخ هستیم.
وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که آیا برای انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدا میشود؟ گفت: زود است که در این باره اظهار نظر کنم سرعت شما جوانان خوب است، نسل سوم و چهارم از بس در حاشیه ماندند خسته شده اند در دولت آینده باید با تمام توان وارد صحنه شوند و از انرژی پایان ناپذیرشان برای رفع مشکلات استفاده کنند.
آقای رضایی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر تقلیل پیوستن ایران به FATF به مسئلهای اختلافی میان ایران و آمریکا تاکید کرد: اصلا چنین موضوعی مطرح نیست.
وی با اشاره به اختلاف نظر اعضای مجمع در این خصوص افزود: بنده و آیت الله آملی لاریجانی باید جلسات مجمع را به نحوی مدیریت کنیم که نظر جمع بیرون بیاید ولو این که ما نیز دیدگاههای خاص خود را داریم.
آقای رضایی گفت: مخالفان این لوایح میپرسند گام دوم مدنظر گروه اقدام مالی که از ایران مطالبه میکنند چیست آیا شامل مسائل موشکی و هستهای نیز میشود؟
وی افزود: آنان میگویند غیر از ۴۱ توصیه گروه اقدام مالی که از ما خواستند اجرا کنیم اگر گام بعدی مدنظر آنان، مسائل موشکی و هستهای ما باشد از حالا باید مشخص کنند تا تکلیف مان را بدانیم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: مخالفان تصویب این لوایح معتقدند با توجه به ادامه تحریمهای اقتصادی پیوستن ما به FATF زیانهای بیشتری برای کشورمان دارد.
وی تاکید کرد: باید کاری کنیم که موافقان و مخالفان تصویب این لوایح مناظره کنند، اما چون اکنون در حال تصمیم گیری در این باره هستیم نمیخواهیم مسئله سیاسی و از جنبه کارشناسی خارج شود.
آقای رضایی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اقدامات هیجانی دولتها به ویژه آسیبهای اخیر گفت: در مسئله بورس دو حادثه تلخ اتفاق افتاد یکی در ابتدای جهش ارزش سهام از مهر ۹۸ تا بهمن و اسفند ۹۸ و دیگری رویدادی که در مرداد و شهریور رخ داد.
وی افزود: دو گروه در این عرصه وارد شدند گروه اول ارزان خری کردند مثلا سهم هزار تومانی خریدند و در بهمن ۵ هزار تومانی و ۱۰ هزار تومانی فروختند، عدهای نیز گرانفروشی کردند یعنی سهم شان را گران فروختند، اینان نیز مرداد و شهریور وارد بازار سرمایه شدند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: گروه اول کسانی هستند که به این نتیجه رسیدند که نباید پولهای شان را در عرصههای تولید سرمایه گذاری کنند بلکه پولها را در بانک میگذارند یعنی جایی که سریع به نتیجه میرسد بعد هر چند وقت یکبار به محض این که اتفاقی در عرصه اقتصاد میافتد با پیش بینیهای شان پولها را وارد عرصه میکنند و سودهای کلان میبرند، اینها چتربازهای اقتصادی اند.
آقای رضایی تصریح کرد: اینها حدود ۱۵۰ نفرند که بالای هزار میلیارد تومان پول دارند و کارشان این است که بابت پولهای شان در حسابهای بانکی ۲۰ تا ۲۵ درصد سود میگیرند بدون آن که مالیاتی بپردازند.
وی افزود: این افراد اتفاقات اقتصادی را حتی زودتر از دولت میفهمند و قبل از آن که وزیر ذیربط بداند سود بانکی کی کاهش مییابد سرمایههای شان را به عرصههای دلالی مانند بورس، طلا، زمین و ارز انتقال میدهند و سودهای کلان کسب میکنند.
آقای رضایی اضافه کرد: این افراد ابتدای رونق گرفتن بورس سهام را ارزان میخرند و وقتی ارزش سهام بالا میرود ثروتهای بادآورده کسب میکنند سرمایه دارانی که سرمایههای شان را در عرصههایی مانند تولید و اشتغال به کار نمیگیرند.
وی گفت: فروردین و اردیبهشت قشرهای متوسط با فروش اموال شان و در خرداد و تیر قشر محروم وارد بازار سرمایه شدند؛ اما آن چتربازان اقتصادی ارزش سهام شان ۱۰ تا ۲۰ برابر شد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: غیر از آن ۱۵۰ چترباز اقتصادی شمار دیگری از سرمایه داران هستند که اسامی آنان مشخص شده است.
آقای رضایی افزود: ۸ تا ۹ موسسه و بانک نیز هستند که در مدت کوتاهی سهام شان را فروختند و حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان از بورس خارج کردند که درباره اینها با آقای قاضی زاده هاشمی نائب رئیس مجلس صحبت کردم.
وی تصریح کرد: به علت اقدام این موسسات ارزش سهام از ۲ میلیون به یک میلیون و ۲۰۰ کاهش یافت و این گونه محرومان، دانشجویان، استادان دانشگاه یعنی مدافعان اصلی نظام سیلی محکمی از فهم نادرست دولتمردان خوردند و هنوز دولتمردان حاضر نیستند بگویند که کجا اشتباه کردند و جبران هم نمیکنند.
آقای رضایی گفت: در بسیاری شهرها به من رجوع میشود یعنی کسانی که حتی برای خرید سهام گاوهای شان را فروختند، اما ارزش سهام شان به نصف کاهش یافت و اکنون حاضرند اصل پول شان را دریافت کنند.
وی با بیان این که اشتباهات بزرگی در بازار سرمایه رخ داده است، تاکید کرد: باید از نواخته شدن سیلیهای بزرگ به مردم در این بازار جلوگیری شود.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که چرا با متخلفان برخورد نمیشود که شاهد تکرار این رویدادها نباشیم؟ گفت: ما به سهم خودمان پیگیریم و یک تیم تشکیل دادیم که باید این موضوع را پیگیری کند، اما تا حکم قاضی صادر نشود، ذکر اسامی متخلفان جایز نیست.
آقای رضایی افزود: با این حال با قوه قضاییه در این باره گفتگو کردیم و دادستانی تعیین شده و در حال پیگیری موضوع است. دوستان مجلس مانند آقای قاضی زاده هاشمی نیز این موضوع را پیگیری میکنند تا مسئله مشخص شود.
وی تصریح کرد: آقایان به اقتصاد سیلی زدند، اگر درآمدهای بورس تبدیل به تولید و سرمایه گذاری میشد ارزش سهام پایین نمیآمد، اما پولها در داخل بورس مانند گردباد چرخید و فرونشست.
آقای رضایی افزود: مسئله بورس قابل حل است، اما از این دولت بر نمیآید که بورس را به شاخصهای خود برگرداند. مطمئن باشید که مسائل بازار سرمایه در آینده حل میشود.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که چه تضمینی است که اگر با لغو تحریمها، دو لایحه FATF را تصویب کنیم دوباره تحریمها برنگردد؟ گفت: دولتیها نمیگویند که اگر این دو لایحه را تصویب کنیم تحریمها برداشته میشود، اما میگویند که اگر تصویب شود شرط میگذاریم که باوجود تحریمها آسیبی به مردم وارد نشود.
وی افزود: مخالفان تصویب این لوایح میگویند با شرط گذاشتن مسئله حل نمیشود و تضمینی نیست که اگر تصویب کنیم ما را به عضویت بپذیرند با این حال از آنان خواسته ایم که برای مجمع تضمین بیاورند در مجموع دولت نتوانست مخالفان را در مجمع قانع کند.
آقای رضایی اضافه کرد: بنابراین تحریمها مسئله مستقل است؛ مسئله این است که در شرایط تحریم با تصویب شدن این دو لایحه هر دو به هم گره میخورد، زیرا اطلاعات ما به دست تحریم کنندگان میرسد و کسانی که پشت صحنه در خنثی کردن تحریمها به ما کمک میکنند دست شان رو میشود و دیگر به ما کمک نخواهند کرد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تحریف اظهارات اخیرش در قم درباره مسائل ایران و جمهوری آذربایجان و همچنین اقدام رسانههای معاند که علیه روابط ایران و جمهوری آذربایجان اقدام به جعل خبر و تحریف میکنند گفت: اظهارات من شعار نیست ما گفتیم خرمشهر آزاد میشود و آن را آزاد کردیم، ما گفتیم داعش در کمتر از سه ماه به پایان میرسد و رسید، ما گفتیم آمریکا غلطی کند پایگاهش را میزنیم و زدیم.
وی تصریح کرد: دفاع ما از جمهوری آذربایجان شعار نیست رابطه ما با این جمهوری رابطه یک ملت در دو کشور است، ما به وزارت خارجه در این خصوص انتقاد داریم، زیرا جمهوری آذربایجان را مانند دیگر کشورهای منطقه میداند در حالی که ما هزاران شهید دادیم که باکو دست تزارها نیافتد.
آقای رضایی افزود: هرکس به آرامستان آن منطقه برود میبیند که شهدای ما از اهالی تبریز، اردبیل و حتی اصفهان در آن جا آرمیده اند، شهدایی که از باکو دفاع کردند و آن جا به شهادت رسیدند.
وی گفت: ما بارها به شمال ارس نگاه کردیم که چه زمانی آزاد و مستقل میشود، اما ارمنستان به قره باغ حمله کرد که کار اشتباهی بود و ما منتظریم که ارتش جمهوری آذربایجان به قره باغ برود نه کشورهای دیگر.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در همایشی که در این خصوص در قم برگزار شد پیشنهاد کردم که میشود قره باغ به این شکل اداره شود البته ما دخالت نمیکنیم، اما نگرانیم که کمیتهای درست شده است که ترکها و روسها در آن حضور دارند، اما ایران نیست.
وی اضافه کرد: یا اکنون در طرح بازسازی قره باغ شرکتهای صهیونیستی در ۵ کیلومتری اردبیل حضور دارند، اما ما نیستیم که این قابل قبول نیست.
آقای رضایی بار دیگر با انتقاد از کوتاهی وزارت خارجه در این باره گفت: کسانی هستند که میخواهند روابط ایران و جمهوری آذربایجان تضعیف شود ما قبول نداریم و میخواهیم این جمهوری سربلند و مستقل، اما دارای روابط برادرانه با ما در شمال کشور باشد.
وی به این طرح این پرسش پرداخت که مگر شیمون پرز ۱۰ سال پیش نگفت یگانه راه کنترل ایران این است که باید به جمهوری آذربایجان برویم به همین علت باید دو دولت ایران و جمهوری آذربایجان روابط شان را تقویت کنند.
آقای رضایی همچنین در پاسخ به این پرسش که چه پیامی برای رسانههای فتنه گر علیه ایران و جمهوری آذربایجان دارید؟ تاکید کرد: ما باید سالم سازی امنیتی در کشور را در دستور کار قرار دهیم، آزادی و نقد بسیار خوب است چنانکه اگر هرکسی مجمع را نقد دلسوزانه کند دستش را میبوسیم و به او جایزه میدهیم.
وی افزود:، اما این هم درست است که بسیاری از عوامل نفوذی در داخل و خارج از کشور، افکار عمومی را مخدوش میکنند که اینها باید سالم سازی شوند.