بازار میوه و ترهبار قزوین به مانند دیگر مناطق کشور ، این روزها شاهد جهش قیمتهاست و در این میان فعالان بازار، واسطهها را یکی از دلایل افزایش قیمت میدانند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، این روزها اگر سری به میوه فروشیهای شهر قزوین بزنید با جهش قیمت نسبت به ماههای قبل مواجه میشویم.
بر اساس قیمتهایی که از بازار گرفتیم قیمت میوههای مختلف در بازار به این شرح است: هر کیلوگرم موز حدود ۵۰ هزار تومان، نارنگی بندری ۵۵ هزار تومان، سیب ۲۰ هزار تومان، نارنگی ۲۵ هزار تومان، پرتقال جنوب ۲۹ هزار تومان، کیوی ۱۸ هزار تومان، لیمو شیرین ۲۰ هزار تومان و پرتقال تامسون ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش میرسد. البته این قیمتها بسته به مکان قرار گرفتن میوه فروشیها متفاوت است.
خرید دانهای میوه مغازه داران قزوینی هم معتقدند با افزایش قیمتها میزان خرید میوه هم به شدت کاهش یافته است، مردم دیگر کیلویی خرید نمیکنند و از هر میوه دانهای خرید میکنند.
علی قلی زاده یکی از مغازه داران میگوید: مغازه داران هم میزان خرید از بازار میوه و تره بار را کاهش داده اند، چون و باید میزان سود خود را کاهش دهند تا مردم امکان خرید حداقلی را داشته باشند و چرخه خرید و فروش هم حفظ شود.
بعد از گوشت، مرغ، لبنیات، روغن و... حالا نوبت به گرانی میوه رسیده است تا وجودش آرام آرام در سبد مصرفی خانوادههای ایرانی کم رنگ و کمرنگتر و یا شاید هم محو شود. نگاهی به قیمت میوهها نشان میدهد که خرید چند قلم میوه میتواند از درآمد یک روز کارگر هم بیشتر باشد. گرانی نهادهها کشاورزی، عامل گرانی میوه برخی گرانی نهادههای کشاورزی را علت افزایش قیمت میوه اعلام میکنند، برخی دلالها را یکی از اصلیترین دلایل گرانی میدانند، عدهای انبار کردن میوه را عامل گرانیهای اخیر میدانند، افرادی هم صادرات را علت کاهش میوه و گرانی آن در بازار میدانند.
افزایش قیمت نهادههای کشاورزی مانند کود، سم و... را نمیتوان عامل مهم در گرانیهای میوه به ویژه در این ماه از سال دانست، زیرا باغداران میوهها را با قیمتهای بسیار پایینتر در اختیار دلالان قرار میدهند که این یعنی گرانی نهادهها به گرانی اخیر میوه مربوط نمیشود، چون در صورت گرانی نهاده باید میوه را باغدار با قیمت بالاتری به فروش میرساندند.
علی اکبری یکی از باغداران قزوینی میگوید: «به علت این که ما جایی برای نگهداری میوه نداریم ومجبوریم میوهها را سریعتر جمع کنیم و به دلالان و انباردارها میفرشیم. نقش دلالها در گرانی میوه همیشه یکی از متهمان ثابت گرانی میوه دلالها معرفی میشوند. چرخه معیوب توزیع میوه باعث شده به جای کشاورز که بیشترین زحمت را برای تولید میوه بر عهده دارد دلالان سود بیشتری را ببرند. البته تعداد بالای واسطه بین کشاورز و مصرف کننده هم علت افزایش قیمت میوه هست.
جایگاه داران میادین میوه و تره بار درباره واسطه گری در بازار میوه میگوید: «انباردارها میوه را از کشاورز میخرند و در سردخانهها نگهداری میکنند، سپس میوهها به بنکداران میوه فرخته میشود و بنکداران میوه را به جایگاه داران در میادین میوه و تره بار میفروشند و بعد از آن خرده فروشان میوه را از جایگاه داران خریداری میکنند تا به دست خریدار برسانند.» چهار تا شش واسطه تا مصرف کننده نگاهی به این روند نشان میدهد که تا میوه از کشاورز به دست مصرف کننده برسد حداقل چهار واسطه را باید پشت سر بگذارد. با این حال، معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره این که گرانیهای اخیر در بازار میوه به دلال بازی و واسطه گری از باغ تا بازار بر میگردد، میگوید: «برخی مدعیان گرانی میوه، تفاوت قیمت تولید تا مصرف را به دلال بازی و واسطه گری ارتباط میدهند، درحالی که دلال و واسطه جزو زنجیره است و امکان حذف آن وجود ندارد و فقط باید آن را سامان دهی کرد چرا که یک عده تخصص این کار را دارند و سالها در این زمینه کار کرده اند.» ضعف نظارت عامل گرانی کمتر کسی باور میکرد که روزی برسد برای خرید چند عدد موز و پرتقال و سیب درآمد یک روزت را هزینه کنی، اما واقعیت این روزهای قیمت میوه همین است. زیرا خرید چند قلم میوه بیش از ۲۰۰ هزار تومان آب میخورد. به همین علت برخی صعف نظارت بر بازار را دلیل گرانیها میدانند و میگویند اگر نظارت دستگاههای مربوطه بدرستی و به موقع انجام شود ما شاهد این همه نابسامانی در بازار میوه نخواهیم بود.
فاطمه محمدبیگی نماینده قزوین، آبیک و البرز در مجلس در همین باره با اشاره به دخالتهای سیاسی دولت و نقش آن در گرانی کالاهای اساسی به ویژه میوه شب عید میگوید: متاسفانه در حوزه نظارت دولت ضعیف عمل میکند و برخورد تعزیراتی لازم را در جاهایی که باید اعمال شود، انجام نمیدهد که یکی از علل عمده آن تعداد کم بازرسان است.
محمدبیگی میافزاید: اگر بخواهیم حوزه نظارت و تنظیم بازار قوی شود، باید تعداد افراد بازرس به ویژه در ایام پایانی سال بیشتر شود. نقش صادرات در گرانی میوه تلفنی با عباس کاظمی یکی از خریداران و فروشندگان مرکبات در شهرستان تنکابن مازندران گفتگو کردم. او میگوید: قیمت برخی میوهها به ویژه پرتقال در حال بالا رفتن است و علت ان صادرات است.
با این حال، برخی کارشناسان معتقدند که صادرات میوه به دلایل ارزآوری که در برهه کنونی برای کشور دارد قابل توجیه است.
نقش ذخیره سازی میوه شب عید عامل گرانی برخی هم معتقدند، چون همه ساله برای ذخیره سازی میوه شب عید که از بهمن ماه اقدام میشود این خود عامل گرانی میوه میشود.
حذف میوهفروشان سیار توسط شهرداری قزوین و ذخیرهسازی میوهها در انبارهای سازمان همیاریهای شهرداری کفه عرضه و تقاضا در بازار میوه قزوین را به هم زده و افزایش قیمت میوه را به دنبال داشته است.
یک شهروند قزوینی که در حال خرید میوه در بازارچه سپه شهر قزوین است ضمن انتقاد از حذف مراکز فروش میوه سیار و وانتهای میوهفروشی از سطح شهر میگوید: در حالی که مغازهداران و فروشندگان بازارچه همواره میوه را ۵۰ درصد گرانتر از این وانتیها عرضه میکنند، حذف آنها از سطح شهر به معنای این است که مسئولان ما اهمیتی به وجود میوه در سبد کالای خانوارهای ضعیف و کمدرآمد نمیدهند.
مرتضی سبحانی میافزاید: درحالی که قیمت میوه در بازار افزایش مییابد، شهرداری باید بازار میوه را از طریق همین وانتیها که میوه را مستقیماً از باغ به سطح شهر میآورند، ساماندهی کند؛ نه اینکه برای منافع کاسبان بازار که هر کیلو میوه را چند برابر حساب میکنند، جلوی کار آنها را بگیرد.
سبحانی اضافه میکند: شهرداری باید مراکز میوه و ترهبار در مناطق محروم و کمبرخوردار شهر تعبیه کند تا میوه با کیفیت و با قیمت مناسب و پایین به دست مردم برسد.
یک ماهی است که شهرداری قزوین تمام وانت و چرخ دستیها که در حاشیه خیابانهای شهرقزوین اقدام به فروش انواع میوه میکردند را جمع آوری کرده است که علت آنرا ساماندهی آنان در مکانهای مناسبتتر ذکر میکند. علت گرانی میوه در قزوین دخالت دولت در بازار رئیس اتاق اصناف استان قزوین درباره علت گرانی قیمت میوه به ویژه سیب و پرتقال در بازار قزوین میگوید: علت گرانی میوه در بازار قزوین دخالت دولت و ستاد تنظیم بازار استانها در بازار و تعیین قیمت میوه شب عید از ۲ ماه قبل است که سبب التهاب قیمت میوه شده است.
محمد فرجزادهها میافزاید:ذخیرهسازی پرتقال هم در انبارهای سازمان همیاری شهرداریهای استان قزوین هم نظام عرضه و تقاضا این محصول را رقم زده و سبب افزایش ۵۰ درصدی قیمت پرتقال شد.
فرجزادهها معتقد است: وقتی ستاد تنظیم بازار ۲ ماه قبل از عید نوروز قیمت میوه شب عید را اعلام میکند، این کار سبب میشود که برخی افراد با این تصور که قیمت مصوب پرتقال ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان است، قیمت پرتقال را در مغازهها حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان تعیین کنند و به این ترتیب دولت مانند هر سال با دخالت خود سبب گرانی میوه شب عید میشود.
او یاد آور میشود: در ضمن این کار باعث میشود که برخی افراد به طمع این قیمت سیب و پرتقال خود را از ۲ ماه قبل ذخیره کنند تا به چند برابر قیمت در شب عید نوروز به مردم بفروشند؛ چون میدانند که مردم در شب عید مجبورند سیب و پرتقال تهیه کنند و متاسفانه دولت هم تاکنون نظارتی بر این احتکار میوه نداشته است.
رئیس اتاق اصناف استان قزوین با بیان اینکه تقاضای مردم برای خرید میوه کاهش یافته است و این محصول در اولویتهای اول خرید مردم نیست میگوید: برای صادرات محصولات کشاورزی، باید برنامه ریزی بلند مدت انجام شود.
فرجزادهها میافزاید:اقدامات ناهماهنگ و بدون برنامه ریزی قبلی میتواند به عرضه میوه در بازار داخلی صدمه بزند.
افزایش لحظهای قیمتها ظاهرا افزایش لحظهای قیمتها دیگر برایمان عادی شده است و در این بین تولیدات کشاورزی از جمله کالاهایی است که بشدت در این روزها قیمت شان افزایش یافته و میوه رکورددار این گرانی است.
بر اساس تازهترین گزارش مرکز آمار ایران میوههای که طبقات متوسط و ضعیف جامعه به آنها دسترسی دارند مانند پرتغال، سیب، خیار و... بطور میانگین حدود ۸۵ درصد افزایش قیمت داشته است ۰
همانگونه که در گزارش به آن اشاره شد متولیان تولید معتقدند: کمبودی در تولید نیست و دلار هم در تولید میوه نقشی ندارد، اما چرا قیمت آن سیر صعودی بیرویهای دارد مانند همیشه دلالی علت آن عنوان میشود.
علی علوی یکی از همین تولیدکنندگان میگوید: وقتی میوه در میادین میوه و ترهبار شش بار دست به دست میشود تا به دست مغازهدار برای عرضه به مصرفکنندگان واقعی برسد.» طبیعی است که خیلیها توان خرید آن را نداشته باشند.
بگفته فعالان بخش میوه در حال حاضر افزایش قیمت میوههای وارداتی متأثر از تلاطم بازار ارز و عامل گرانی میوههای داخلی بحث دلالی و واسطهگری است.
واسطه گری از باغ تا مغازه سالهاست یکی از مهمترین عامل افزایش قیمت میوه واسطهگری از باغ تا میوه فروشی ذکر و گفته میشود: واسطه میوه را از باغدار میخرد و بعد از چند دست چرخه و دلالی در نهایت به میدان میوه و تره بار میرساند و در آنجا هم این چرخه ادامه مییابد و در نهایت به دست مصرف کننده میرسد.
حال این سوال مطرح است در وضعیتی که هم مصرف کننده و هم کشاورز و باغدار از دلال و واسطه گری دچار ضرر و زیان میشوند حدف آنان از چرخه تولید تا مصرف خیلی کاری سختی است؟ مسئولان دستگاههای ذیربط برای بررسی این مشکلات و حذف دلالان از بازار میوه و تره بار چه تدبیری دارند؟
محمد خانی یک از باغداران میگوید: دلال بازی و واسطهگری مهمترین عامل افزایش قیمت میوه در دو ماه اخیر است و علت دیگری برای این مساله نمیتوان پیدا کرد البته بخشی از افزایش قیمت میوه تا دی ماه ناشی از افزایش قیمت نهادههای تولید از جمله کود و سم بود، اما موج اخیر گرانی دلیلی جز واسطهگری و دلالی ندارد.
همواره شاهد گلایههای کشاورزان از قیمت پایین خرید محصولات شان هستیم و بارها در اخبار رسانههای مختلف اذعان شده که کشاورزو باغدار سودی اصلی را از دسترنج یکساله اش نمیبرد و جای سوال است که چرا باید قیمت انواع مختلف میوه از مزرعه تا بازار به گونهای باشد که خرید آن از عهده قشر متوسط جامعه هم بر نیاید و حتی برخی خانوادهها توان خرید یک کیلو میوه را در این شرایط نداشته باشند؟ غالب مردم این سوال را از مسئولان دارند که چرا نظارت بیشتری بر بازار صورت نمیگیرد؟ لزوم ورود مسئولان محمد کشاورز یکی ازشهروندان قزوینی نیزدرگفتگو با ما میگوید: مردم توان خرید خود را از دست دادهاند، اینکه قبل از داغ شدن بازار نوروز در زمینه میوه و تره بار شاهد چنین وضعیتی در بازار هستیم نگران کننده است.
اواظهارامیدواری میکند: حداقل مسئولان با عرضه میوه تنظیم بازارطبق سنوات گذشته کمک کنند تا مردم بتوان به میوه دسترسی داشته باشند، زیرا مصرف آن برای سلامتی ضروری است.
این شهروند قزوینی میافزاید: مسئولان و ناظران بازار باید در این زمینه نقش پررنگتری ایفا کنند و از دلال بازی در میدان میوه تره بار جلوگیری و به گونهای برنامهریزی کنند که میوه از تولیدکننده به دست غرفه دار برسد ومستقیماً به مغازه دار فروخته شود.
زمان توزیع میوههای نوروزی با همه آنچه که دراین گزارش آمد معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت ودبیر ستاد تنظیم بازارمی گوید: با انباشت میوه در کشور مواجهیم، بطوریکه نزدیک به ۵۰۰ هزار تن پرتقال در شمال کشور و بیش از این مقدار نیز سیب ذخیره سازی شده که به نوبت عرضه خواهد شد. عباس قبادی در باره تأمین میوه شب عید میافزاید: حدود ۲۰ استان میوه خود را از انبارهای شمال و غرب کشور به استانهای متبوع خود برده اند و اگر تمامی این میوهها جابجا گردد از ۲۲ اسفندماه توزیع میوه شروع خواهد شد.
وی اضافه کرد: قیمت میوه در همان ایام نیز تعیین خواهد شد که یقینا کمتر از قیمت فعلی بازار خواهد بود. قبادی این را هم میگوید: در سال ۱۳۹۸ نسبت به ۱۳۹۷ حدود ۷۰ درصد رشد صادراتی و امسال به نسبت سال ۱۳۹۸ حدود ۳۰ درصد رشد صادراتی در میوه ثبت شده و باید توجه داشت که سرکوب قیمت از طرفی سبب به مخاطره افتادن تولید و متعاقب آن صادرات میشود.
بیستم اسفند آغاز توزیع میوه شب عید تامین و ذخیره سازی میوه شب عید برعهده سازمان همیاری شهرداریها گذاشته شده و به همین علت پیگیر میوه شب عید ازرئیس این سازمان در شهرداری قزوین شدم که تلفنی اعلام کرد هم اکنون که با شما صحبت میکنم در شهر ساری در استان مازندران در حال خرید میوه مستقیم از باغدار هستیم تا بتوانیم با قیمت مناسب میوه شب عید شهروندان را تامین کنیم.
هادی طاهر خانی میگوید: برای عید امسال بمقدار ۸۰۰ تن پرتغال و ۴۰۰ تن سیب خریداری شده که با آغاز توزیع میوه، قیمت فعلی آن در بازار فعلی کاهش یابد.
بگفته طاهرخانی هنوز قیمت میوه شب عید از سوی دولت تعیین و اعلام نشده است، ولی قطعا با سوبسیدی که دولت در نظر میگیرد امیدواریم میوه با قیمت مناسب در اختیار شهروندان قرار گیرد.
او با بیان اینکه ۲۵ غرفه توزیع میوه در سطح شهر قزوین درنظر گرفته شده میافزاید: با توجه به بیماری کرونا، با رعایت شیوه نامههای بهداشتی اعلامی ستاد ملی مبارزه و مقابله با کرونا سعی میکنیم میوه شب عید را توزیع کنیم.
رئیس سازمان همیاری شهرداری قزوین همچنین میافزاید: محل استقرار ثابت توزیع میوه هم در محل نمایشگاههای بین المللی قزوین در نظر گرفته شده است تا دسترسی برای خرید مردم آسانتر باشد.
بگفته طاهرخانی مقدمات توزیع میوه شب عید از بیستم اسفندماه آغاز میشود.
تأثیر میوه بر سلامتی مطالعات مختلفی در این زمینه انجام شده و ثابت شده است، افرادی که بیشتر میوه و سبزیجات میخورند کمتر به بیماریهای مختلف مبتلا میشوند. مثلاً یک برسی نشان داده است که خطر ابتلا به بیماری قلبی در افرادی که روزانه به طور مرتب میوه مصرف میکنند به میزان ۷% به میزان هر میوه کمتر است.
یکی از متخصصان تغذیه میگوید: مطالعهای مصرف میوه و سبزی حدود ۴۶% احتمال ابتلا به دیابت را کاهش میدهد. همچنین مطالعات دیگر نشان میدهد که مصرف میوه و سبزیجات از حملات قلبی و سکته که از مهمترین علل شایع مرگ میر است پیشگیری میکند.
دکتر مصطفی نوروزی میافزاید: جالب است بدانیم میوههای مانند سیب و پرتقال یکی از بالاترین میزان سیرکنندگی را در بین مواد غذایی حتی بیشتر از گوشت و تخم مرغ دارند. این بدین معناست که اگرما مصرف سیب و پرتقال را افزایش دهیم در طول روز بیشتر احساس سیری میکنیم و همین باعث میشود تا وعده بعدی غذایی کمتری را مصرف شد و ادامه این روند خود به خود سبب کاهش وزن میشود.
به طور کلی میوه تاثیرات قوی بر روی سیری دارد و کاملاً منطقی است که افرادی که قصد کم کردن وزن را دارند آن را در برنامه اصلی غذایی خود باید قرار دهند تا اشتها کم شود و کمتر غذا بخورند. افزایش سیستم ایمنی بدن با میوههای رنگارنگ علیه کرونا مرضیه بخشنده که خودش یک پرستار است و در حال خرید میوه در بازار سپه قزوین هست به ما میگوید: متخصصان تغذیه بر این باورند که میوه و سبزیهای رنگارنگ به خاطر داشتن مواد مغذی گوناگون از جمله ویتامینهای آ، ب، ث، املاح معدنی آهن، منیزم، پتاسیم و موادآنتی اکسیدانی همچون فلاونوئید و کارتنوئید میتواند بدن را در برابر انواع بیماریهای به خصوص کرونا بیمه کند.
خانم بخشنده میافزاید: مصرف روزانه سبزیجات رنگارنگ به علت املاح معدنی و ویتامینهای مختلف میتواند بروز بیماریهایی مانند کرونا، بیماریهای قلبی، فشار خون، دیابت، سرطان به خصوص سرطانهای دستگاه گوارش و چاقی را در افراد کاهش دهد.
او اضافه میکند: میوهها با این همه خواص آیا نباید با قیمت مناسبتری در اختیار مردم قرار گیرد تا از بسیار هزینهها که انواع بیماری برای بیمار و حتی دولت ایجاد میکند جلوگیری شود. آیا حتی قشر متوسط جامعه میتوانند با این قیمتها میوه مصرف کنند؟
در شرایطی که پزشکان بر استفاده از میوه و سبزیجات و تامین ویتامینهای مورد نیاز بدن برای مقابله با کرونا تاکید میکنند، روا نیست که قیمت انواع مختلف میوهها به حدی افزایش یابد که شهروندان حتی توان خرید میوه دسته دوم و سوم را نداشته باشند.
حذف میوه از سبد غذایی خانوادهها سلامت جامعه را تهدید میکند بنابراین باید سیاستهای دولت برای کنترل قیمت میوه ضابطهمند باشد نه اینکه به بهانههایی، چون ایام عید و ... قیمت برخی میوهها یکشبه افزایش یابد.
به ویژه همانگونه که گفته شد مسئولان امر باید به این نکته توجه کنند حذف میوه در سبد خانوار چه مشکلات و هزینههای حتی برای خود دولت ایجاد میکند، زیرا بخش زیادی از خدمات درمانی و پزشکی با سوبسید و یارانه ارائه میشود. خوردن میوه از بسیاری از بیماریها پیشگیری میکند و مراجعه کمتر بیمار به مراکزدرمانی یعنی هزینه کمتر بر دوش دولت. ضرورت ارتقا دانش خانوادهها در مصرف میوه از نگاه برخی مسوولان ایجاد بازار رقابتی و ارتقای دانش عمومی خانوادهها از مسایل اقتصادی، میتواند راهبرد تعدیل و کنترل تلاطم قیمت میوه باشد.
آموزش دانش اقتصاد بازار نقشی مؤثر و غیرقابل انکار در کنترل قیمتها دارد، زیرا تعیین کننده وضعیت و قیمت مردم هستند، شهروندان هستند که تصمیم میگیرند با خرید هیجانی بر قیمت یک محصول بیفزایند یا با نخریدن گران فروش را تنبیه و بازارش را کساد کنند.
«دوای گران فروش نخریدن است» جملهای که بر اساس تجربه انسانها نسل به نسل به عنوان اصلی در بازار خرید و فروش منتقل شده، اما متأسفانه توجه به این جمله که اقیانوسی از معنا و مفهوم است در حد انتظار نیست و ضرورت دارد جامعه نسبت به حقوق مصرف کننده بودن خود آگاه باشد و با نخریدن و یا به تأخیر انداختن خرید خود بازار را کنترل کند.
به طور مثال وقتی مردم برای خریدن روغن، گوشت مرغ و... در صفهای طولانی وقت خود را میگذرانند همین خرید هیجانی و هجوم برای خریددر ماههای ذاخیر موجب کمبود و افزایش قیمت شد.
مردم باید بدانند عرضه و تقاضا دوعامل تعیین کننده قیمت و ضد یکدیگر است و مردم با هجوم برای خرید موجب افزایش تقاضا، کاهش عرضه و افزایش قیمت میشوند و این اطلاع رسانی و آموزش به مردم محقق نمیشود مگر اینکه نقش رسانه پرنگتر شود.
مسئولان باید قبول کنند رسانه پل ارتباطی میان آنها و مردم هستند و آموزش و اطلاع رسانی تنها از کانال رسانه برای آحاد جامعه محقق میشود و باید رسانه در کانون توجه باشد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین در همین باره میگوید: با اطلاع رسانی و آموزش باید مردم نسبت به نقش خود در کنترل قیمتها در بازار مطلع شوند و رسانه برای تحقق این راهبرد نقش مهم دارد.
عیسی قبادی میافزاید: کم خریدن، تغییر در زمان خرید و حتی گاه نخریدن، مهمترین ابزار در دست مردم برای مقابله با گرانی است، اما کمتر از این روش برای کنترل قیمتها در بازار استفاده میشود.
قبادی افزود: ایجاد بازارچههای موقت و دائم عرضه میوه نقش مؤثر در کنترل قیمت دارد، اما برای اجرای موفق طرح نیاز به یک مدیریت واحد در عرضه است ئو تمام سعی و تلاش مسئولان این است که هم صلاح و صرفه تولید کننده و هم مصرف کننده در نظر گرفته شود.
به نظر میرسد با توجه به شرایط بحرانی اقتصاد و تورم حاکم بر جامعه مردم باید به نخوردن و نپوشیدن و... عادت کنند چرا که معمولا مسئولان اجرایی کشور پاسخی برای این گرانیهای افسار گسیخته ندارند و به جای تلاش برای کنترل اوضاع، بابت همراهی با دولت در این شرایط تحریمی از آنان قدردانی میکنند.
اما باید درنظر داشته باشند در مقابل این همراهی، مردم هم انتظار دارند شاهد این نابسامانی و بی مدیریتی در تامین کا لاهای اساسی و موضوع گزارش یعنی گرانی میوه نباشند و برای کنترل اوضاع با اندکی تدبیر، تلاش شان را چند برابر کنند تا روزهای بهتری برای مردم رقم بخورد.