مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران گفت: بازگشت گاز مایع (الپیجی) به سبد سوخت و توزیع آن، هیچ مزیت اقتصادی، قیمتی و زیست محیطی برای کشور ندارد.
وی گفت: با این اقدام سهم سیانجی در سبد سوخت خودروهای بنزینی، دیزلی و لوکوموتیوها افزایش مییابد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه گاز طبیعی یکی از مزیتهای مهم کشور است، افزود: این مزیت را نمیتوان نادیده گرفت، زیرا هیچ سوختی از لحاظ اقتصادی و زیست محیطی قابل رقابت در ایران نیست.
صادقآبادی با تاکید بر اینکه صدها میلیارد دلار برای ایجاد زیرساختهای لازم برای توسعه شبکه گاز کشور هزینه شده است، گفت: اکنون بیش از ۹۰ درصد از جمعیت کشور زیر پوشش شبکه گاز قرار دارند.
به گفته وی، گاز طبیعی، سوخت ملی است و بیشترین سرمایهگذاری در کشور در این زمینه انجام شده است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه در تلاشیم تا سهم گاز به سهم قابل قبولی در سبد سوخت کشور برسد، گفت: رشد مصرف بنزین در کشور باید با سیانجی جایگزین شود، در غیر این صورت یکی از بزرگترین ظرفیتهای کشور که صادرات بنزین است از دست میرود و مهمترین نقطه قوت در شرایط تحریم به نقطه ضعف تبدیل میشود.
صادقآبادی تاکید کرد: اقتصادیترین جایگزین برای بنزین در کشور، سیانجی است.
وی با اشاره به اینکه با سرمایهگذاری یک میلیارد دلاری میتوان ۲۰ میلیون لیتر بنزین را با سیانجی جایگزین کرد، گفت: در صورتی که بخواهیم ظرفیت پالایش ۲۰ میلیون لیتر بنزین را ایجاد کنیم نیاز به ۱۵ میلیارد دلار سرمایه و پنج سال زمان است که معادل سه پالایشگاه اصفهان، تهران و لاوان میشود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی افزود: با این کار افزون بر تحمیل هزینههای بیشتر، به مدت پنج سال عدمالنفع صادرات بنزین نیز به کشور تحمیل میشود.
صادقآبادی به بازگشت گاز مایع به سبد سوخت خودروها نیز اشاره کرد و گفت: هیچ مزیتی برای توزیع گاز مایع در کشور نداریم، منبع اصلی گاز مایع تولیدی در کشور پارس جنوبی است و از نظر قیمت نیز با بنزین قابل رقابت نیست و هزینههای زیادی را به کشور تحمیل میکند.
وی افزود: حتی در فصل سرد، قیمت الپیجی از بنزین نیز بالاتر میرود و هیچ نفعی به کشور اضافه نمیکند، در حالی که به ازای جایگزینی هر لیتر بنزین با یک متر مکعب سیانجی ۳۰ سنت، سود وجود دارد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران گفت: از سوی دیگر این حجم الپیجی باید در کشور توزیع شود؛ اگر با خطوط لوله و تلمبهخانه منتقل کنیم که زیرساخت آن وجود ندارد، در حمل جادهای نیز افزون بر اینکه یارانه پنهان گازوئیل را بالا میبرد، سبب ایجاد آلودگی و تصادفهای جادهای نیز میشود، بنابراین طرح جایگزینی بنزین با الپیجی اقتصادی و زیست محیطی نیست.
صادقآبادی افزود: در علم اقتصاد وقتی منابع مالی محدود دارید باید به سمتی برویم که تولید ثروت کند، از همین رو باید جایی سرمایهگذاری کند که عایدی بیاید، اما این جایگزینی، منفی است.
به گفته وی، کشورهایی به دنبال ورود الپیجی به سبد سوخت خودروها رفتند که واردکننده بنزین بودند و میخواستند با این اقدام امنیت انرژی را ارتقا دهند.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش افزود:، اما در ایران به دلیل وجود گاز طبیعی هیچ سوختی با سیانجی قابل رقابت نیست.
صادقآبادی با بیان اینکه در سال ۹۶ مصرف سیانجی در کشور رو به کاهش بود و این صنعت به سمت ورشکستگی میرفت، گفت: در حال حاضر، اما حدود یکچهارم از سبد سوخت خودروهای کشور سیانجی است.
وی با تاکید بر اینکه مصوبه شورای اقتصاد برای تبدیل خودروهای عمومی کار بزرگی بود، گفت: در همه بخشهای کشور مشکل نقدینگی وجود داشت با این حال از این طرح، دفاع خوبی شد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی افزود: گاز طبیعی پاکترین سوختهاست و هزینه حمل کالا و مسافر را کاهش داده و بر تورم تاثیرگذار است.