شاهراهی بهنام «آزادراه غدیر»، همه مزایا دراین آزادراه
همزمان با سالروز ولادت مولی الموحدین حضرت علی (ع)، طرح ملی آزادراه غدیر امروز با حضور رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس به بهره برداری رسید.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین،حجت الاسلام حسن روحانی با بیان اینکه آزادراه غدیر عیدی به مردم است گفت: تا خردادماه سال آینده عوارض در این آزادراه با ۲۵ درصد تخفیف دریافت میگردد. رئیس جمهور با قدردانی از همه دست اندرکاران اجرای آزادراه غدیر تاکید کرد که افتتاح ۲۲۱ کیلومتر آزاد راه طی یکسال در کشور آن هم در جریان جنگ اقتصادی تحمیلی دشمنان، یک موفقیت در سال جهش تولید برای کشور است.
وزیر راه و شهرسازی هم میگوید: آزادراه غدیر موسوم به (آزاد راه آبیک -چرمشهر) یکی از پروژههای بزرگ آزادراهی کشور است که گره گشای ترافیک استانهای تهران، البرز، قزوین و حتی استان مرکزی است. محمد اسلامی می افزاید : حداقل ۱۴ استان از مزایای این آزاد راه بهره مند میشوند. این آزادراه به طول ۱۵۸ کیلومتر با ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار (به قیمت روز) در مدت ۵ سال ساخته شده است. آزاد راه آبیک - چرمشهر با عبور از استانهای قزوین، مرکزی، البرز و تهران به چرمشهر ورامین و بزرگراه قم- گرمسار در استان سمنان متصل میشود. قرار است در این آزاد راه سالانه سی میلیون مسافر و ۳۲ میلیون تن بار جابجا شود. صرفه جویی ۷۰۰ میلیون لیتر سوخت بنزین و هزار و ۶۰۰ میلیون لیتر گازوئیل از جمله مزایای راه اندازری این آزادراه است که ارزش ریالی صرفه جویی بنزین و گازوئیل با بهره برداری از این مسیر به ترتیب هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و ۶۶۰ میلیارد تومان در سال خواهد بود. این آزادراه از غرب شهر آبیک در استان قزوین شروع شده؛ در میانه راه از طریق یک تقاطع غیر همسطح از راه اصلی ماهدشت - اشتهارد عبور میکند و در ادامه مسیر با آزادراه تهران - قم تقاطع دارد و در کیلومتر پایانی به مسیر آزادراه قم - چرمشهر- گرمسار در محدوده چرمشهر ورامین میرسد. ساخت این آزادراه از سال ۹۴ آغاز و در چهار قطعه ساخته شده است که قطعه اول این پروژه در استان قزوین واقع شده است، بخشی از قطعه دوم نیز در استانهای قزوین و البرز تعریف شده و قطعات سوم و چهارم این محور آزادراهی در استان تهران قرار گرفته است. آزادراه آبیک به چرمشهر از طرحهای مهم ملی است که با افتتاح آن بار ترافیکی مسیر ترانزیتی غرب به شرق و جاده ابریشم کاهش خواهد یافت. تردد وسایل نقلیه ۱۴ استان از طریق آزاد راه قزوین - کرج به سمت پایتخت انجام میشود در نتیجه ترافیک حاصل، مشکلات زیست محیطی و مسائل اقتصادی ناشی از این معضلات نصیب استانهای قزوین، البرز تهران میشود به همین علت با افتتاح آزادراه غدیر یک مسیر کمربندی جدید میان استانهای البرز و تهران ایجاد میشود که علاوه بر صرفه جویی در وقت و سوخت به رفع بخشی از مشکلات محیط زیستی ناشی از ترافیک نیز کمک میکند. توزیع ترافیک این محور آزادراهی که در سه لاین رفت و سه لاین برگشت تعریف شده است، فوق العاده مثبت ارزیابی میشود. یکی از اهداف مهم ساخت آزادراه غدیر احیای مسیر استراتژیک و کهن جاده ابریشم است که میتواند زمینه ساز توسعه گردشگری داخلی و خارجی باشد. جاده ابریشم جادهٔ ابریشم یا راه ابریشم شبکهٔ راههای بههمپیوستهای با هدف بازرگانی در آسیا بود که خاور و باختر و جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و خاور اروپا پیوند میداد؛ مسیری که تا سدهٔ پانزدهم میلادی به مدت ۱۷۰۰ سال، بزرگترین شبکهٔ بازرگانی دنیا بود. ایران هم یکی از کشورهای در مسیر جاده ابریشم بود. وزیر راه و شهر سازی آزادراه چرمشهر- آبیک (آزادراه غدیر) را یکی از طرحهای متفاوت در توسعه آزادراهی کشور میداند و میگوید: این کار بزرگ اولین پروژه در مقیاس ملی است که در یک دولت از ایده تا بهره برداری در مدت ۵ سال در یک زمان بندی فشرده ساخته شد. به گفته محمد اسلامی راندمان این پروژه سالی ۲۰ درصد بود در حالی که در پروژههای مشابه راندمان ۳ تا ۵ درصد و در نهایت ۹ درصد بود، راندمان بالای پروژه نشان میدهد که توان مهندسی کشور، ضریب هماهنگی بین دستگاهها، توان مدیریتی کشور است. وزیر راه و شهرسازی تعامل و همکاری دستگاهها در این پروژه و بهره گیری از پیمانکاران شاخص را از دیگر ویژگیهای این پروژه میداند و اظهار امیدواری میکند: با استفاده از این آزادراه بار ترافیک اتوبان تهران به کرج و البرز و قزوین کاهش یافته و تردد روانی برای مردم رقم خواهد خورد. وی می گوید: این مسیر برگرفته از جاده ابریشم است که از مرز بازرگان شروع شده و به مشهد مقدس و مرزهای ترکمنستان. افعانستان ادامه مییابد لذا این آزادراه قطعه استراتژیک و موثر در ترافیک، حمل و نقل و ترانزیت تبدیل خواهد شد. محمد اسلامی اظهار امیدواری میکند: با سرمایه گذاری مکمل در مجتمعهای این مسیر در آینده شاهد نقش آفرینی بیشتر این آزاد راه در کشور باشیم. بگفته اسلامی براساس طرحهای صورت گرفته در پیرامون آزادراه پارکهای لجستیک شکل خواهد گرفت. کاهش ۴۰ درصدی سوانج رئیس پلیس راهور کشور هم میگوید: با افتتاح آزادراه آبیک به چرمشهر سوانح جادهای این مسیر تا ۴۰ درصد کاهش مییابد. سردار هادیانفر میافزاید: با آزادراه غدیر (آبیک به چرمشهر) تامین ایمنی جادهها با توسعه آزادراهها و بزرگراهها محقق میشود و در کنار رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی میتوان به کاهش سوانح کمک کرد. وی می افزاید : سوانح جرحی هم برای ما زیانبار است و هزینههای سنگینی به کشور و خانوادهها تحمیل میکند و باید با رفع موانع حادثه خیز در جاده، ایمن سازی مسیرها، تولید کیفی خودرو و ترویج فرهنگ رانندگی از این سوانح کم کنیم. رئیس پلیس راهور کشور معتقد است: خوشبختانه با اقدامات انجام شده آمار فوتیهای ما در سوانح جادهای از ۱۷ هزار فوتی در سال ۹۷ به کمتر از ۱۶ هزار فوتی رسیده است و سوانح جرحی نیز کاهش یافته و تعداد مجروحان نیز از سالانه ۳۶۵ هزار نفر به ۲۲۰ هزار مجروح کاهش یافته که این میزان همچنان باید روند نزولی داشته باشد. هادیانفر میگوید: آزاد راه آبیک به چرمشهر از طرحهای ملی و مهمی است که میتواند به تسهیل در جابجایی مسافر و کالا در مسیر شمال و شمالغرب و شرق کشور کمک موثری کند و برای کسانی که قصد عبور از حاشیه تهران را بدون ورود به تهران و کرج دارند بار ترافیک را کمتر میکند. وی می افزاید : با این آزادراه، بار ترافیکی و عبور و مرور خودروهای سنگین از آزاد راههای استانهای تهران، البرز و قزوین نیز به نحو چشمگیری کاهش مییابد و بر اساس نظر کارشناسان زمان طی مسیر برای خودروهای سواری تا ۹۰ دقیقه و خودروهای سنگین تا ۱۱۰ دقیقه کمتر میشود رئیس پلیس راهور همچنین میگوید: ایمنی جاده برای پلیس بسیار جدی است و پلیس وظیفه کنترل جاده را دارد و برای ایمنی مسیر باید نکات فنی و کارشناسی از جمله کنترل شبانه روزی، دید مطلوب جاده در شب، شیب مناسب، توجه به ورودی و خروجی و سیستم ارتباطی لحاظ شود تا به کاهش سوانح منجر شود. همانگونه که گفته شد آزادراه غدیر شاهراهی که قرار است ترافیک استانهای البرز، تهران و قزوین را دور بزند، به گفته متولیان در این محور آزادراهی میتوان با سرعت ۱۳۰ کیلومتر رانندگی کرد. رتبه یک برای آزادراه غدیر معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان البرزهم معتقد است با توجه به اثرگذاری پروژه آبیک - چرمشهر، به این پروژه میتوان رتبه یک را داد، زیرا به لحاظ اثرگذاری عملکرد مثبتی دارد و از طرفی از نظر اجرایی نیز پروژهای عظیم است. پروژه آبیک - چرمشهر اولین آزادراه کشور است که رانندگان فقط در این آ زادراه مجازهستند با سرعت ۱۳۰ کیلومتر برانند. زیرا برای سایر آزاد راه های کشور سرعت درنظرگرفته شده برابر ۱۲۰ کیلومتر است. تامین ۷۰ درصد اعتبارات طرح از سوی قرار گاه خاتم ۷۰ درصد اعتبارات ۷ هزار میلیارد تومانی طرح آبیک -چرمشهر را قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و ۳۰ درصد را نیز وزارت راه و شهرسازی تامین کرده است. آزادراه غدیر، طرحی صددرصد ایرانی فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء هم میگوید: این آزادراه که امروز هفتم اسفند به مناسبت سالروز ولادت حضرت علی (ع) افتتاح شد طرحی ۱۰۰ درصد ایرانی است. سردار سعید محمد میافزاید: با افتتاح این آزاد راه زمان سفر برای وسایل نقلیه سنگین به مدت ۲ ساعت و وسایل نقلیه سبک به مدت یک ساعت و نیم کاهش یافته است. سردارمحمد در برنامه گفتگوی ویژه خبری مرکز قزوین اعلام کرد:ساخت این آزاد راه باعث شده است علاوه بر کاهش زمان سفر در محور شرق به غرب کشور، آلودگی هوا در تهران و شهرهای اطراف پایتخت، به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به نقش حیاتی و اقتصادی این آزادراه برای کشور هم اشاره و اضافه میکند:قرارگاه خاتم در ساخت این طرح بزرگ ملی از توان ۴ موسسه و ۳۰ پیمانکار طی کمتر از ۵ سال بهرهمند شد و ۲ هزار نفر مهندس و نیروی کار به همراه هزار دستگاه تجهیزات راهسازی در احداث این طرح مشارکت داشتند. در این طرح بیش از ۲ میلیون تن آسفالت استفاده و ۷۶۰ هزار مترمکعب بتن ریزی شده است. حمایت از طرحهای مانند آزادراه غدیر اولویت سپاه سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در بازدید از آزادراه غدیر در ماههای اخیر صورت گرفت ساخت آزاد راه به منظور تسهیل در تردد مسافران و به لحاظ پدافندی برای کشور را مهم ارزیابی و اعلام کرد: حمایت از این گونه طرحها از اولویتهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
آزادراه غدیر موجب توسعه بیشتر استان قزوین استاندار قزوین هم میگوید: آزادراه ملی غدیر (آبیک-چرمشهر) با بهبود موقعیت ارتباطی استان قزوین به توسعه بیشتر قزوین و جذب سرمایهگذار در آن کمک میکند. هدایت الله جمالی پور میافزاید: ساخت این آزادراه در شرایط تحریمی نشاگر تلاش نظام در خدمات رسانی به مردم است.
راه ها، یک از مهمترین زیرساختهای توسعه امروزه راه ها، یک از مهمترین زیرساختهای توسعه محسوب میشوند و کیفیت آن ها، نزدیک بودن، عبور از بهترین مسیر، وجود علائم راهداری و بسیاری دیگر از پارامترها میتوانند، دست در دست یکدیگر دهند، تا «راه مواصلاتی خوب» ایجاد شود. وجود راههای مواصلاتی عبوری از بهترین مسیر و به حالت کمربندی در استان تهران، اهمیت بیشتری مییابد، چرا که در گذشته اغلب راههای مواصلاتی مرکزی کشور، ابتدا به پایتخت آمده و پس از آن به سوی مقصد اصلی ادامه مییافت و این امر سبب افزایش بار ترافیکی پایتخت و نیز میزان سوخت مصرفی وسائط نقلیه و خستگی ناشی از راه و افزایش تصادفات بود. احداث آزادراههای مناسب، به طوری که برای رسیدن به مقصد، شهر تهران را دور زده و خارج از تهران ادامه یابد و نیز به طور مستقیم به سوی مقصد نهایی ادامه یابد، یکی از ضروریاتی است، که در یک دهه اخیر مورد توجه مسئولان ارشد کشور گرفته است و اعتباراتی به این مهم اختصاص مییابد. آزادراه غدیر هم یکی از این آزادراهها است، که همانگونه که گفته شد در محدوده چهار استان قزوین، البرز، تهران و مرکزی واقع و در ۵۰ کیلومتری قزوین واقع در آزاد راه قزوین – کرج تا اتصال به آزاد راه حرم تا حرم در محدوده چرمشهر ورامین به طول ۱۵۸ کیلومتر تعریف شده است. احسان عباسی یکی ازکارشناس بخش حمل ونقل توسعه می گوید : زیرساختها از الزامات مهم رشد اقتصادی وافزایش رفاه عمومی به شمار میرود. سرمایه گذاری مستقیم در زیرساختها باعث فراهم شدن امکانات تولیدی و رونق بخشیدن فعالیتهای اقتصادی میشود؛ و با کاهش هزینههای تجارت وحمل ونقل، زمینه بهبود رقابت پذیری را فراهم و در نهایت به توسعه و رشد اقتصادی کمک میکنند. ساخت آزادراه یکی از زیربناهای توسعه ساخت آزادراهها یکی از زیربناهای توسعه و از شاخصهای توسعهیافتگی به شمار میروند و توجه ویژه به توسعه این بخش در تحقق سیاستها و شاخصهای اقتصاد بسیار موثر خواهد بود. از طرفی کارشناسان اقتصادی معتقدند کاهش در مصرف سوخت، استهلاک خودروها، آلایندههای زیست محیطی، کاهش مسافت و افزایش ایمنی در سفر از مزایای توسعه آزاد راهها در کشور به شمار میروند و موجب جلوگیری از اتلاف منابع کشور اعم از مادی و معنوی میشوند و در نتیجه توسعه اقتصادی را به همراه دارند؛ نتایج پرباری که با افتتاح آزاد آبیک - چرمشهرمحقق میشود. استانهای قزوین - البرز و تهران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در کریدور ارتباطی چندین استان کشور از پرترددترین جادههای کشور به شمار میآیند. تردد میلیونی خودرودردرآزاد راه قزوین - کرج بطور مثال در آزاد راه قزوین - کرج روزانه حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تردد به ثبت میرسد که این تعداد در ایام تعطیلات مانند نوروز حتی روزانه به بیش از یک میلیون خودرو هم افزایش مییابد. همین تعداد بالای تردد، نرخ سوانح ترافیکی، را نیز افزایش داده به گونهای که در بین استانهای کشور، سال هاست ازاد راه قزوین - کرج در تصادفات منجر به فوت گوی سبقت را از دیگر آزاد راهها ربوده است. اما افتتاح آزاد راه آبیک - چرمشهر نوید بخش آغاز دوره جدیدی از نظر کاهش تصادفات، توسعه زیر ساخت و دیگر مشکلات جادهای رقم خواهد زد. زیرا بخش اعظمی از بار ترافیکی آزاد راه قزوین - کرج و کرج - تهران به سمت آزاد راه آبیک - چرمشهر هدایت خواهد شد. در این میان از ویژگی دیگر طرح ملی آزادراه آبیک - چرمشهر این است که تمام مواد مصرفی آن ساخت داخل کشور و کل عملیات فنی و اجرایی آن به دست کارگران و مهندسان توانمند ایرانی رقم خورده است. ساخت آزاد راه غدیر در دوران تحریم ظالمانه اگرچه قرار بود آزاد راه آبیک - چرمشهر چهار ساله یعنی تا پایان سال ۹۸ به پایان برسد، اما درحالی است که کشور در موقعیت دشوار تحریم و حتی شرایط کرونایی قرار دارد، لذا کاری بی نظیر و ارزشمند است که در تاریخ ثبت خواهد شد. از مهمترین شاخصهای پیشرفت وتوسعه یافتگی در هرمنطقه وجود شبکه حمل و نقل مطمئن، جادههای ایمن و مناسب به منظور دسترسی و ایحاد ارتباط با دیگر مراکز مهم اقتصادی به شمار میآید که در گرو ساخت انواع راههای مواصلاتی شامل آزادراهها، بزرگراهها، راه آهن و مسیرهای دریایی و هوایی است. از طرفی کارشناسان معتقدند در اقتصاد امروز که به بخش حمل و نقل، توجه خاصی میشود؛ همواره سعی بر آن است از مناسبترین سیستم که از لحاظ اقتصادی، به صرفه، از لحاظ زمانی، در برگیرنده وقت کم و از لحاظ رفاه و آسایش، دارای تجهیزات و امکانات مدرن برای راحتی بیشتر مسافرین و ایمنی بیشتر باشد، استفاده شود و همواره مسیرهایی برای حمل و نقل کالاها انتخاب شوند که قابلیتهای مناسبی برای بهره وری بیشتر برای تجارت و ترانزیت باشد. اگرچه آزادراه غدیر به عنوان یکی از مهمترین شریانهای حیاتی و اقتصادی کشور و کریدور بین المللی حمل و نقل غرب به شرق کشور است، که مسیر مرز بازرگان و سرخس را به یکدیگر متصل میکند، اما عبور این آزاد راه از میان مجتمع گوشت زیاران مشکلاتی برای فعالیت بزرگترین مجموعه دامی کشور ایجاد کرده است. مجتمع گوشت زیاران به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه تولیدات دامی در کشور دارای بخشهای تولید گوشت، سردخانه، کشتارگاه، قرنطینه، پرواربندی، بسته بندی و تبدیل مازاد است که با عبور این آزاد راه به دو نیمه تقسیم شده است. بررسی مشکلات مجموعه صنعتی زیاران به همین منظور در جلسهای «مشکلات مجموعه صنعتی زیاران آبیک» بررسی شد و در این جلسه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین اعلام کرد: باید با مطالعه دقیق وکارشناسی طرحها قبل ازاجرای عملیات میتوان از مشکلات اینچنینی آگاه شد.
علی فرخزاد میافزاید: چراکه طرحهای عمرانی برای افزایش رفاه حال مردم احداث میشود ونباید باعث ایجاد مشکل شود.
او میافزاید: با کارشناسی دقیق، استفاده از نظر مشاوران برجسته و تحلیل راههای مورد نظر این امکان وجد داشت که این آزاد راه با کمترین میزان خسارت به این مجتمع گوشتی احداث شود.
منوچهر حبیبی معاون اقتصادی استانداری قزوین نیز میگوید: مجتمع گوشت زیاران با ظرفیتهای عظیم خود در بخشهای مختلف زنجیره تولید تا عرضه و بسته بندی یکی از بزرگترین مجموعههای دامی کشوراست که توان تبدیل شدن به بارانداز گوشت کشور را دارد لذا پیوست مطالعاتی اجرای طرحها باید دقیقتر باشد. توقف طرح امکان پذیر نبود با وجود این که مجتمع گوشت زیاران به گفته بسیاری از مسئولین قابلیت تبدیل شده به بارانداز تولید گوشت و فرآوردههای گوشتی درکشور را دارد، اما قربانی احداث آزاد راه آبیک به چرمشهر شده که طرح ملی است و به گفته مسئولان به علت همین ملی بودن طرح امکان توفقف آن امکان پذیر نبود.
افزایش ۵۰ درصدی ساخت آزاد راه در کشور وزیر راه و شهرسازی میگوید: تا پایان دولت دوازدهم با افزایش ۵۰ درصدی میزان آزادراههای افتتاح شده به سه هزارو ۱۰۰ کیلومتر میرسد. بگفته محمد اسلامی درابتدای دولت میزان آزادراههای کشوردو هزارو ۱۰۰ کیلومتر بوده است.
افتتاح شش آزادراه دیگر وزیر راه و شهرسازی میگوید: شش آزادراه اولویتدار به طول ۵۵۰ کیلومتر تاپایان دولت دوازدهم افتتاح میشود.
اسلامی میافزاید: در بخش ساخت وتوسعه آزادراهها، ازمجموع سه هزارو ۵۰۰ کیلومتر آزادراه جدید در برنامه کاری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل، نزدیک به یک هزارو ۲۰۰ کیلومتردردست اجراست.
او اضافه میکند: اولین پروژه منطقه یک آزادراه تهران-شمال و دومین پروژه آزادراه همت-کرج است که در آینده نزدیک به بهر برداری میرسند.
وزیرراه و شهرسازی همچنین میگوید: کنارگذر جنوبی تهران و قطعه خرمآباد-بروجرد واقع در آزادراه خرمآباد-اراک که نقش پررنگی درکریدورهای ترانزیتی و کارکرد ترافیکی قابل توجهی دارند نیز در سال آینده به بهرهبرداری میرسند.
اسلامی همچنین با اشاره به اینکه بخشی از آزادراه ارومیه-تبریز به طول ۳۱ کیلومتر در سال جاری با حضور رییس جمهوری به بهره براری رسید اضافه میکند: قطعات ۳ و ۵ این آزاد راه هم با روند خوبی دردست اجراست.
بگفته وزیر راه آزادراه شیراز-اصفهان به طول ۲۲۵ کیلومتر ششمین آزادراه اولویت دار کشور است که با بهرهبرداری از آن ۱۰۰ کیلومتر طول مسیر بین دو استان کاهش مییابد و با توجه به قابلیت تردد با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت در این آزادراه، زمان سفر بین ۲ تا ۲.۵ ساعت کاهش مییابد.
وی با اشاره به آزادراه در حال ساخت اصفهان-شیراز، پیشبینی کرد: این پروژه بزرگ آزادراهی که درواقع طولانیترین پروژه آزادراهی کشور است در اوایل سال ۱۴۰۰ به بهرهبرداری برسد.
اسلامی همچنین میگوید:امروز با دستور رئیس جمهور آزادراه ابراهیم خلیل الله را پایگذاری شد که این آزادراه از انتهای ورامین به اتوبان پردیس به طول ۹۰ کیلومتر خواهد بود. وی میافزاید: تفاهم نامه این آزادراه آماده است ۵۰ درصد دولت و ۵۰ درصد شرکت احداث در ساخت آن مشارکت میکنند ما میتوانیم با این آزادراه گره ترافیکی شرق تهران را ساماندهی کنیم و بار سنگینی از شریف آباد تا افسریه را به سمت شمال و جنوب توزیع کنیم. بگفته وزیر راه و شهرسازی این طرحی است که زنجیره آزادراهی را در کلانشهر تهران کامل میکند و خاتمه میدهد. افزایش ۵۰ درصدی ساخت آزادراه در کشور آقای اسلامی همچنین میگوید: در سال ۹۲، ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور وجود داشت که تا پایان دولت به ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر خواهد رسید که رشد ۵۰ درصدی در آزادراههای کشور اتفاق میافتد.
آمار توسعه راهها پس از انقلاب اسلامی رئیس جمهور امروز در مراسم بهره برداری از آزاد راه غدیر گفت: پس از انقلاب اسلامی توسعه راهها به ویژه در بخش جادهای بهسرعت افزایش یافته است.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی افزود: بهطوریکه پیش از انقلاب اسلامی فقط ۲۸۵ کیلومتر آزادراه آنهم در اطراف پایتخت وجود داشت؛ اما هماکنون ایران دارای بیش از دوهزار و ۴۰۰ کیلومتر آزادراه است.
رئیس جمهورهمچنین با بیان اینکه طی فعالیت دولت تدبیر و امید یکهزار کیلومتر آزاد راه در کشور ساخته شده است، گفت: تا ابتدای فعالیت دولت یازدهم، یکهزار و ۷۱۰ کیلومتر آزاد راه به جمع آمار آزادراههای کشور افزوده شد، اما طی فعالیت هشت ساله دولت تدبیر و امید ۱۰۰۰ کیلومتر دیگر به این ارقام افزوده شد که این بسیار ارزشمند و نشانگر تلاش شبانه روزی مهندسان و کارگران و همه دست اندرکاران اجرای طرحها در کشور است.
در مدت این ۴۱ سال که از عمرانقلاب اسلامی میگذرد تمامی دولتها عزم خود را برای توسعه و تکمیل پروژههای عمرانی و آزادراهی گذاشتهاند.
ایران به علت قرار داشتن در مسیر استراتژیک آسیا و اروپا و دسترسی به دریاهای آزاد یکی از راههای مهم مواصلاتی بین قارهها بهشمار میرود از سوی دیگر وجود منابع انرژی فراوان، موقعیت طبیعی و وجود فلات ایران باعث شده ایران از موقعیت کمنظیری در حملونقل برخوردار باشد.
ساخت راهها و جادههای متعدد در دهههای اخیر که بهطور عمده شمال و جنوب کشور را به یکدیگر متصل میکند، خود بیانگر این موضوع است که هنوز ایران در شاهراه شرق به غرب جهان قرار داشته و دسترسی ایران به دریاهای آزاد از یکسو و داشتن ساحل گسترده در شمال یکی از مهمترین امتیازات ایران در حملونقل ترکیبی است.
براساس بررسیهای انجامشده ایران میتواند سالانه تا حدود دومیلیارد تن کالا و حدود ۲۰میلیارد دلار درآمد ارزی درصورت گسترش زیرساختهای حملونقل جادهای و ریلی از ترانزیت کالا به دستآورد. البته این رقم بهغیراز درآمدهای جانبی مانند اشتغال مستقیم و غیرمستقیم، فروش سوخت و مهمانسراهای بینراهی و... است.
قبل از انقلاب فقط آزادراه رسمی که در کشور وجود داشت مربوط به تهران-کرج بود و آزادراه تهران-قم در دوران پیش از انقلاب نیمهتمام رهاشده بود که در اوایل انقلاب این آزاد راه کامل و به بهرهبرداری رسید. نگارنده: علی صفری الموتی
به نظرم نرخ عوارضی را دوباره بررسی کنید چه خبره مثل آزاد راه رشت از کرج بری برگردی برای وانت نزدیک ۴۰هزار تومان میشه
محمد
|
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
لطفا متن رو یک بار بخونید غلط های املایی و انشایی در شان صدا سیما نیست
ایرانی
|
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
اگر دولتمردان گوشه چشمی به معیشت مردم کنند بدک نیست
بجای هزینه کردن به جای که شاید بیست درصد مردم از آن استفاده میکنند بهتر بود کاری کنند که ۸۰ درصد مردم بخاطر
گرانی وبی عدالتی از زندگی سیر نشوند .مثلا مرد خونه بچه هاشو
گرسنه و....نگه دارد ولی ازطرفی خونشو چند طبقه کند آیا این کار
درسته ،اول به فکر ۸۰ درصد بعد به فکر ۲۰ درصد باشیم .....
حجت
|
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
آمار داده شده در مورد آزاد راه ها خطای بزرگی دارد
تمام راههای موجود کشور پیش از انقلاب که پس از انقلاب چهار بانده شده اند را آزاد راه جدید به حساب آورده اند در حالی که اگر حتی خوشبینانه توسعه کنار گذر راه های جدید را ساخت آزاد راه جدید به حساب بیاوریم فقط نیمی از آمار مربوط به پس از انقلاب می شود یعنی حدود پنجاه درصد از آمار ساخت آزاد راه حضرات فقط روی کاغذ است
علیرضا
|
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
امیدوارم بلای بزرگراه پاسداران تبریز سر این بزرگراه نیاید. الهی امین
ناشناس
|
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
این آزاد راه می بایست به تاکستان وصل می شد نه آبیک
گویا دوباره کاری به عادت همیشگی تبدیل شده
بجای هزینه کردن به جای که شاید بیست درصد مردم از آن استفاده میکنند بهتر بود کاری کنند که ۸۰ درصد مردم بخاطر
گرانی وبی عدالتی از زندگی سیر نشوند .مثلا مرد خونه بچه هاشو
گرسنه و....نگه دارد ولی ازطرفی خونشو چند طبقه کند آیا این کار
درسته ،اول به فکر ۸۰ درصد بعد به فکر ۲۰ درصد باشیم .....
تمام راههای موجود کشور پیش از انقلاب که پس از انقلاب چهار بانده شده اند را آزاد راه جدید به حساب آورده اند در حالی که اگر حتی خوشبینانه توسعه کنار گذر راه های جدید را ساخت آزاد راه جدید به حساب بیاوریم فقط نیمی از آمار مربوط به پس از انقلاب می شود یعنی حدود پنجاه درصد از آمار ساخت آزاد راه حضرات فقط روی کاغذ است
گویا دوباره کاری به عادت همیشگی تبدیل شده