معاون امور بانکی وزارت اقتصاد، گفت: ۱۳ بانک زیر مجموعه وزارت اقتصاد، در مسیر حرکت به سوی بانکداری دیجیتال قرار گرفته اند.
وی بانک ملی را بانکی پیشرو در ارائه خدمات جدید بانکی برشمرد و اضافه کرد: دنیای امروز، دنیای رقابت است و همه بانکها به سوی افزایش و تسهیل خدمات دهی حرکت میکنند.
معمارنژاد با اشاره به لزوم توسعه خدمات غیر حضوری بانکی در کشور گفت: فقط در بخش تسهیلات کرونایی خانوار ۲۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات به هموطنان پرداخت شد، بدون اینکه به شعب مراجعهای داشته باشند که این سیاست ارایه خدمات غیر حضوری، همچنان ادامه و افزایش خواهد یافت.
مدیرعامل بانک ملی در چهارمین رویداد ملی، از خدمات جدید این بانک در حوزه دیجیتال، رونمایی کرد و این خدمات را در جهت افزایش رضایت هموطنان برشمرد.
آقای محمدرضا حسین زاده گفت: نشان بانک نخستین شعبه دیجیتال نظام بانکی است که هموطنان میتوانند بدون مراجعه به بانک، همه خدمات بانکی خود را دریافت کنند.
مدیرعامل بانک ملی افزود: ملی پلاس دیگر محصول جدید این بانک است که با رویکرد مشاوره محور، به هموطنان برای سرمایه گذاری بهتر و ایجاد کسب و کارهای نوین، کمک میکند.
حسین زاده، امضای دیجیتال، نشان اعتباری، زرنشان، کیف پول، باجه آنلاین، ملی بازار، چاپخانه دیجیتال و نشان ریال را از دیگر محصولات جدید دیجیتال بانک ملی برشمرد و گفت: این خدمات تاثیر بسزایی در افزایش خدمات دهی بهتر به هموطنان خواهد داشت.
جدیدترین محصولات فناورانه بانک ملی در عرصه «بانکداری دیجیتال» رونمایی و معرفی شد.
امروز در رویداد بزرگ «ملی شو ۴» بانک ملی ایران، ۱۰ محصول نشان بانک، نشان اعتباری، زرنشان، امضا دیجیتال، کیف پول، باجه آنلاین، ملی بازار، ملی پلاس، چاپخانه دیجیتال و نشان ریال رونمایی شد.
هر یک از این خدمات ویژگیهایی دارند که به شرح ذیل است
«ملی پلاس»
بانک ملی ایران به عنوان پیشگام حوزه بانکداری دیجیتال، بازطراحی شعب فعلی را تحت عنوان ملی پلاس آغاز کرده که در این شعب آخرین دستاوردها و پیشرفتهترین تجهیزات و سامانههای بانک به نمایش گذاشته شده است.
شعب ملی پلاس، مشاور محور بوده و در کنار ارائه خدمات مشاورهای در حوزههای اعتبارات، سرمایه گذاری، بانکداری بین الملل، بورس و اوراق بهادار و بانکداری الکترونیک، آموزش نحوه بهره گیری از تجهیزات و سامانههای غیرحضوری را نیز ارائه میکند. همچنین خدمات بانکی نظیر افتتاح حساب، صدور کارت، دریافت و پرداخت، انتقال وجه، حوالههای بین بانکی و... از طریق تجهیزات مکانیزه این شعبه قابل انجام خواهند بود.
«نشان بانک»
«نشان بانک» یک دستیار اقتصادی برای مشتریان بانک ملی ایران است که مشتریان از طریق آن میتوانند نیازهای بانکی و اقتصادی خود را به صورت آنلاین برطرف کنند.
کاربر به کمک این سرویس میتواند ثبت امضای الکترونیک، پرداخت تسهیلات، بازپرداخت تسهیلات، افتتاح حساب، خدمات چک و استعلام آن، دریافت شبا، مشاهده موجودی و دریافت صورتحساب، مسدودی کارت، مشاهده آنلاین نرخ ارز و... را به صورت غیرحضوری و ۲۴ ساعته انجام دهد. نشان بانک اکنون بر بستر اپلیکیشنهای ایوا، ۶۰، بله و سامانه بام فعال است.
«نشان اعتباری»
«نشان اعتباری» محصولی مبتنی بر تلفن همراه بر روی بستر اپلیکیشن «ایوا» است که با استفاده از آن همه فرایندهای درخواست تسهیلات، احراز هویت متقاضی، امضای قرارداد، خرید سفته، پرداخت تسهیلات و بازپرداخت اقساط به صورت غیرحضوری و از طریق ابزار دیجیتال انجام میشود.
درواقع «نشان اعتباری» نوعی اعتبارسنجی دیجیتال است که از طریق آن، حجم قابل توجهی از بروکراسیهای زائد اداری در فرایند پرداخت تسهیلات حذف شده و مشتریان در این بخش دیگر نیازی به مراجعه حضوری ندارند.
در گام نخست، تسهیلات کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا از طریق «نشان اعتباری» پرداخت میشود و در گام بعدی، دارندگان سهام عدالت که نزد بانک ملی ایران حساب دارند، میتوانند با وثیقه کردن این سهام و دریافت کارت اعتباری از فروشگاههای منتخب خرید کنند.
«باجه آنلاین»
«باجه آنلاین» اولین و تنها سرویس مشاوره آنلاین بانکی در کشور است که هماکنون در پیامرسان بله، اپلیکیشن ایوا و همراه بام در دسترس هموطنان عزیز قرار دارد و با کمک آن، کاربر میتواند سوالات بانکی خود را به صورت آنلاین از کارمندان بانک بپرسد.
پاسخگویی در کمتر از ۳۰ دقیقه، دریافت پاسخهای تخصصی در موضوعات مختلف بانکی اعم از وام و تسهیلات، سپردهگذاری، افتتاح حساب، سهام عدالت و...، پاسخگویی کارمندان بانک حتی در روزهای تعطیل، صرفهجویی در زمان کارمندان بانک و مردم و جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا از جمله مزایای باجه آنلاین است.
«چاپخانه دیجیتال»
«چاپخانه دیجیتال» بانک ملی ایران به عنوان اولین چاپخانه دیجیتال کشور، راهی برای حذف اسناد بهادار کاغذی است. از این پس چاپ سفته دیجیتال، چاپ برات دیجیتال، چاپ تمبر دیجیتال و چاپ هر آنچه که برای خدمات تمام دیجیتال مورد نیاز میباشد، در اولین چاپخانه دیجیتال کشور قابل انجام است.
«زرنشان»
این سامانه، امکان ثبت درخواست تسهیلات قرض الحسنه در قبال ترهین طلا را به صورت غیرحضوری برای کاربر فراهم میکند.
کاربر در ابتدا باید به منظور مشخص شدن ارزش طلای خود به یکی از شعب بانک کارگشایی مراجعه کرده و در مرحله بعد وارد اپلیکیشن ایوا و سرویس نشان بانک شود. سپس با تعریف امضای دیجیتال خود و وارد شدن به منوی زرنشان، درخواست خود را با توجه به کد ملی اعلام شده در شعبه، ثبت کند.
«امضای دیجیتال»
میتوان با ایجاد امضای الکترونیک برای یکبار، به صورت نامحدود از خدمات و سرویسهای شعبه مجازی بانک ملی ایران همچون دریافت تسهیلات و افتتاح حساب استفاده کرد.
مشتریان با سرویس ثبت امضای دیجیتال در شعب دیجیتالی بانک، احراز هویت میشوند و بدین ترتیب کلید دریافت تمام خدمات شعب دیجیتال را دریافت میکنند.
کاربر در این سرویس میتواند با وارد کردن کد ملی، کد پشت کارت ملی، تاریخ تولد، تشخیص چهره، وارد کردن اطلاعات شخصی مانند آدرس، کدپستی و... درخواست ثبت امضا دهد که بعد از استعلام از مرکز صدور گواهی الکترونیکی، امضا دیجیتال فعال خواهد شد.
«ملی بازار»
«ملی بازار» تحولی در هدایت منابع اعتباری خرد از مصرف کنندگان به زنجیرههای تولید ملی است که سه حلقه تامین مالی کننده، تولید کننده و مصرف کننده را به یکدیگر متصل میکند. این امر نقش مهمی در کاهش هزینههای مصرف کننده، اصلاح نظام زنجیره توزیع و فراهم سازی دسترسی عادلانه مردم به کالا و خدمات خواهد داشت.
در این خدمت میتوان از طریق ابزارهای قابل دریافت از نشان بانک نظیر نشان پرداخت اعتباری، کارت هدیه مجازی، کارت Debit مجازی یا کارتهای اعتباری برای خرید اعتباری و مدت دار اقدام کرد. خرید با اعتبار و بهره مندی از حداقل قیمت کالا با تخفیفات مضاعف از جمله مزایای ملی بازار برای مصرف کنندگان است.
«نشان ریال»
محصول «نشان ریال» گامی در راستای تحقق اقتصاد هوشمند است. با استفاده از این زیرساخت هر کاربر میتواند تراکنشهای روزمره و خرد خود را از فروشگاههای حضوری و اینترنتی متصل به شبکه خرید انجام دهد. کاربر در هر زمان میتواند با کمک درگاههای معتبر پرداخت شاپرک، حساب خود را شارژ کرده و تراکنشهای دلخواه خود را انجام دهد و در صورت نیاز به خارج کردن پول، مبلغ مزبور به حساب بانکی وی منتقل شود.
این کیف پول برای اولین بار در کشور از قابلیتهای پرداخت در حالت غیر بر خط (آفلاین)، پرداخت از طریق کانال اختصاصی و سریع، پرداخت ریالی با تبدیل ارزش همزمان، پرداخت تضمینی و پرداخت زمان دار برخوردار است که تجربه منحصر به فردی را برای کاربران به همراه خواهد داشت.
«کیف پول الکترونیک»
با توجه به نیازهای برخی کسب و کارهای خرد، هنوز مبادله پول نقد اجتناب ناپذیر است و از این رو بانک ملی ایران در راستای همسویی همیشگی و احترام به نیازهای شهروندان، زیرساخت دریافت و واریز وجه نقد مبتنی بر کیف پول الکترونیکی از طریق دستگاههای خودگردان (CRS را برای اولین بار در کشور عملیاتی کرد.
کیف پول الکترونیک محصولی نوین در بانک ملی ایران است که امکان توسعه مراودات خرد مالی و دریافت و پرداختهای متقابل را برای کسب و کارهای مختلف فراهم میکند.