دبیر بخش بینالملل دهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر: تلاش داریم تا در حوزه مد و لباس ایرانی ـ اسلامی در خارج از کشور دیپلماسی ایجاد کنیم.
وی هدف بخش بینالمللی جشنواره مد و لباس فجر را فراهم کردن زمینه گفتگو، تعامل، آشنایی و تبادل ایده و تجربه بین طراحان ایرانی و خارجی اعلام و عنوان کرد: در این دوره با رویکرد پژوهش محور و به منظور بهرهبرداری از ظرفیتهای بینالمللی و تأثیرگذاری الگوهای ایرانی ـ اسلامی پوشش در دنیا به ویژه بر کشورهای مسلمان فعالیت بخش بینالملل انجام شد.
مدیرکل همکاریهای فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: دهمین جشنواره مد و لباس فجر با هدف نگاه به بازار داخلی و خارجی، ایجاد فضای رقابتی سالم بین طراحان عرصه مد و لباس در سطح بینالملل، تشویق طراحان به ارائه طرح والگوهای به روز و نوآورانه، کمک به ارتقای سطح حوزه طراحی با الهام از نمادهای هنر ایرانی ـ اسلامی و کشف استعدادهای نو با حضور فعالان حوزه مد و لباس داخلی و خارجی هرساله برگزار شد.
نمایشگاه مد و لباس فجر؛ فرصتی برای همدلی بیشتر ملتها
دبیر بخش بینالملل دهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر برگزاری نمایشگاه مد و لباس فجر را فرصتی جهت آشنایی کشورهای خارجی با اوج هنر و خلاقیت طراحان ایرانی و نیز تبادل نظر فرهنگی و معرفی ارزشهای فرهنگی ایران بیان کرد و افزود: فراخوان جشنواره مد و لباس فجر در ۸۰ نمایندگی فرهنگی ایران در ۶۵ کشور توسط سفارتخانهها و رایزنیهای فرهنگی منعکس شد تا سایر کشورها با برگزاری این رویداد در ایران آشنا شوند.
آقای محمد علی کیانی با اشاره به استقبال تعداد قابل توجهی از طراحان و فعالان فرهنگی کشورها برای همراهی و ارتباط با جشنواره مد و لباس فجر بیان کرد: نمایندگان فرهنگی کشورمان در ۱۲ کشور تاکنون طراح و افراد صاحب سبک و استادان دانشگاه به ما معرفی کردند و میزگردهایی (وبینار) با حضور خانم سیده مرضیه شفاپور، رییس دهمین جشنواره مد و لباس فجر و رییس کارگروه ساماندهی مدو لباس کشور، خانم صدیقه پاک بین، دبیر دهمین جشنواره مد و لباس فجر و طراحانی از کشورهای فرانسه، ژاپن، قرقیزستان، افغانستان، آذربایجان، روسیه و اندونزی و چندین کشور دیگر برگزار شد و همچنان این میزگرد (وبینار) ادامه خواهد داشت.
وی ادامه داد: بیش از ۲۰ طراح مطرح کشورهای مختلف از جمله کشورهای ترکیه و ایتالیا و طراحانی از کشورهای آفریقایی برای برگزاری میزگرد مشترک با طراحان ایرانی اعلام آمادگی کردند، اما زمان محدود نمایشگاه امکان برگزاری همه این نشستها را فراهم نکرد، اما میزگردهای برگزار شده در ایران مورد استقبال خیلی خوب مخاطبان قرار گرفت.
مدیرکل همکاریهای فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: با تأکید بر اینکه فضای مجازی قدرت نرمی است که نباید از آن غفلت کرد، گفت: بر همین اساس پیشنهاد کردیم دبیرخانه دائمی بخش بینالملل در حوزه مد و لباس ایرانی ـ اسلامی را تشکیل دهیم و نه فقط در دوره جشنواره بلکه در طول سال و هر ماه حداقل با دو نفر از طراحان مطرح، صاحبان برندها و سبکهای مختلف طراحی لباس و مسئولان مد و لباس کشورهای مختلف وبینار تخصصی جهت آشنائی با طراحان برگزار کنیم.
محمد علی کیانی تصریح کرد: جشنواره بین المللی مد و لباس فجر در حال فراهم کردن زمینه برقراری ارتباط علمی و قوی طراحان ایرانی و خارجی است و از سوی دیگر طراحان شرکت کننده در میزگردهای بخش بینالملل همه استادان دانشگاه بودند و میتوان زمینه تبادل دانشجو و استاد بین دانشگاههای ایرانی و خارجی و اعطای فرصتهای مطالعاتی به پژوهشگران ایرانی و خارجی در حوزه مد و لباس اسلامی را فراهم کرد.
استفاده از ظرفیت رایزنان فرهنگی ایران برای معرفی مد و لباس ایرانی ـ اسلامی در خارج از کشور
دبیر بخش بینالملل دهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر با اشاره به اینکه ادارهکل همکاریهای فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عضو اصلی کارگروه شورای سیاستگذاری بخش ساماندهی مد و لباس کشور هم هست گفت: ایرانیان خارج از کشور نیز علاقه زیادی به لباسهای اصیل ایرانی دارند، ایرانی تبارهای زیادی هم در حوزه مد در جهان فعال هستند که میتوان ارتباط همه آنها را با فعالان و تولید کنندگان لباس و زیورآلات ایرانی فراهم کرد.
آقای کیانی اظهار امیدواری کرد با استفاده از ظرفیت رایزنان فرهنگی خارج از کشور حوزه مد و لباس ایرانی ـ اسلامی بهتر به جهان معرفی و جذابیت بینالمللی فرهنگی ایران به خوبی به نمایش گذاشته شود.
وی تصریح کرد: از ظرفیت مد و لباس ایرانی ـ اسلامی میتوان در نمایشگاههای بینالمللی مد جهان استفاده کرد. ما میتوانیم دیپلماسی فرهنگی مد و لباس ایرانی ـ اسلامی را فعال و اقتصاد فرهنگ و هنر را به سود تولیدکنندگان ایرانی رونق دهیم و اقتصاد را با فرهنگ و هنر گره بزنیم و بستر سازی مناسبی نیز صورت گیرد.
دبیر بخش بینالملل دهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر کشور همچنین گفت: ما میتوانیم از برگزیدگان جشنواره فجر و برندهای موفق ایرانی در هفتههای فرهنگی ایران در سایر کشورها دعوت کنیم تا تولیدات و هنرشان را در خارج از کشور هم به نمایش بگذارند. این ارتباط میتواند فرصتی برای برندسازی طراحان ایرانی در حوزه بینالملل هم فراهم کند.
آقای کیانی خاطر نشان کرد: پوششهای انسان در سرزمینهای دور و اقوام مختلف بر اساس ایدهها، باورها، اعتقادات، مناسبتها و آیینها و مذاهب متفاوت است. بدین خاطر به عنوان شاخص در تبیین ارزشهای فردی و اجتماعی، نشانه هویت و جایگاه فکری و فرهنگی محسوب میشود.
وی گفت: کشور پهناور ایران که دارای اقوام و طوایف مختلفی است و در جوامع شهری، روستایی و عشایری در بخش زنان و مردان پوششهای زیبایی دارند با شرکت در این نشستها و نمایشگاهها علاوه بر کسب درآمد و فروش محصولات پیام آوران ارزشها، اعتقادات و آئینها سنتی و اسلامی هستند.
آقای کیانی افزود: ما میتوانیم در حوزه مد و لباس با دیپلماسی هنر و فرهنگی و یا حتی دیپلماسی لباس اقوام و حتی مد و لباس ارتباط خوبی با حوزه بین الملل داشته باشیم. در بحث معرفی لباس اقوام بین کشورها استقبال و پیشنهادهای خوبی مطرح است که میتوان از این فرصت و ورود به چرخه تولید در عرصه بین الملل استفاده کرد.
مدیرکل همکاریهای فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیان کرد: هدف نهایی در این بخش، تلاش بر این بود تا از طراحان کشورهایی که فرهنگ پوشش آنها با لباسهای مردم ایران همخوانی و شباهت بیشتری دارد دعوت به عمل آید و بیان نگاه طراحان در جهان به آفرینش نقوش منسوجات و فرمهای پوشش، بررسی چگونگی اندیشه در طراحی و اجرای یک اثر پوششی، ایجاد فضایی برای ارائه طرحها و ایدههای طراحان با حضور کارشناسان، قیاس توانایی طراحان داخلی با طراحان بین المللی و آسیب شناسی طرحهای موجود فعلی در جامعه، مهمترین اهداف بخش بینالملل بود.