در حالی که بحران شیوع ویروس کرونا برخی از کسب و کارها را رونق بخشید، اما بیشترین آسیب برای کسب و کارهای خُرد بود و در مواردی هم متوقف شد.
علوی افزود: سرعت نشر و خطر این ویروس برای سلامتی انسان در زمره شیوع فراگیر تقسیم بندی شد و باعث بوجود آمدن تفاوتهایی در شیوه زندگی انسانها در سراسر جهان گردید.
به گفته او اختراع ماشین بخار نیز الگوی جدیدی را در جهان ایجاد کرد و همه چیز عوض شد. شبکههای اجتماعی و رایانهای نیز تاثیر این چنینی در زندگی انسانها داشت.
او بر تاثیرات منفی کرونا بر کشاورزی و صنعت تاکید کرد و گفت: این ویروس فعالیتهای اقتصادی را کند و در بخشهایی متوقف کرد؛ الگوهای مصرف متداول مصرف کنندگان و مشتریان را هم عوض کرد.
به گفته او بر اساس یافتههای نظرسنجیها شهروندان پس از کرونا سیاست ذخیره سازی نقدینگی را بالا بردند و تمرکز بر خوراک و کالاهای بهداشتی و سلامتی را محور قرار دادند و فعالیتهای لوکس مانند سینما، گردش و ... را کنار گذاشته شد.
او همچنین درباره اثر ویروس کووید ۱۹ بر بازارهای مالی و بورس، بازرگانی مسکن گفت: این بیماری علاوه بر اقتصاد کرونا بر فرهنگ و هنر و بازارهای مجازی نیز تاثیرات غیر قابل انکاری داشته است؛ در فاز نخست همه این حوزهها در شوک بودند. ولی از اردیبهشت کسب و کارها سیاستهایی اتخاذ کردند و با تاثیرات منفی آن مقابله کردند.
او افزود: در این فاز یک درصد از کسب و کارها رونق گرفتند. در این بازه زمانی کسب و کارهای زیر دوسال تعطیل شدند، در عین حال کسب و کارهای بین ۲ تا ۵ سال تاب آوری بیشتری داشتند و کسب و کارهای که بین سالهای ۹۷ و ۹۸ راه اندازی شدند ابتدا به دلیل تحریمها و بعد از کرونا آسیب دیدند و به طور کلی جمع شدند.
او بر ضرورت وجود نظام حمایتی دولتی برای سرپا نگهداشتن کسب و کارهای نوپا در شرایطهای بحرانی نظیر شرایط کرونایی گفت: بر اساس آمار، کسب و کارهایی که پایه فروش تلفنی و یا اینترنتی داشتند کمتر آسیب دیدند، ولی سنتیها آسیب جدی دیدند. بر اساس آمار در سه ماهه نخست ۳۵ درصد کسب و کارها به طور کامل متوقف شدند و ۴۰ درصد با ظرفیت نیمه و ۲۵ درصد هم با تمام ظرفیت به فعالیت ادامه دادند.
او با بیان اینکه به طور متوسط هر یک نفر نیروی کار یک خانواده ۴ نفره را اداره میکند، گفت: در این دوران تعدیل نیرو در بخش خصوصی جدی بود و بر اساس آمار ارائه شده هر واحد صنفی خصوصی دستکم یک نفر را تعدیل کرده است بنابراین دستکم سه میلیون نفر در دوران کرونا شغل خود را از دست داده اند.
این کارآفرین کرونا را نه تنها یک ویروس که یک پدیده اجتماعی اقتصادی دانست و افزود: درباره تخریبهای کرونا باید گفت که ضربه نخست آن در مسائل روانی و فرضیه زندکی کردن با شیوع فراگر کروناست.
به گفته او دولت باید با پرداخت وام به کسب و کارها با بازپرداخت پلکانی ده ساله با سود کم از تاثیرات مخرب این بیماری بکاهد.
او افزود: بسیاری از کشورها از راهبرد پرداخت مستمری برای واحدهای تولیدی برای جلوگیری از فروپاشی کسب و کارها استفاده کردند.
علوی با بیان اینکه کسب و کارهای پیشرو در بسترسازی برای فروش آنلاین مانند سایت آمازون به سوددهی در دوران کرونا هم رسیدند، گفت: در این دوران سیاست تخفیف و تقسیط از سوی برخی کسب و کارها معطوف به جذب مشتریان بوده است.
به گفته این کارآفرین برخی از کسب وکارها تنها برای حفظ خط تولید و نیروها با هدف فعالیت بدون سود برای یکسال برنامه ریزی کرده اند.
او تصریح کرد: در بعضی موقعیتها حفظ کسب و کار و جلوگیری از فروپاشی سود است.
او تلاش برای کاهش هزینهها در کسب و کارها را یکی دیگر از استراتژیهای در دوران کرونا دانست و گفت: در این مساله همپوشانی با برخی حرفههای هم رشته، سیاستهای کسب و کارهای موفق با تمرکز بر مزیتهایی که دارند، تغییر در مدل کسب و کار و تغییر در سازمان فروش از جمله اینهاست.
علوی تصریح کرد: بر اساس آمار اقتصاد ایران بر اثر کرونا ٩ درصد کوچک شده است و این در حالیست که برخی از کسب وکارها مانند برخی از دانش بنیانهای حوزه برنامه نویسی و بهداشت کمتر از یک درصد رشد کرده اند و بیشترین ضرر و زیان برای کسب و کارهای خُرد بوده است.