جاده در دست احداث سرچم - میاندوآب با هدف دسترسی ساکنان آذربایجان غربی به اتوبان پیامبر اعظم (ص) و کاهش ۱۵۰ کیلومتری مسیر تا پایتخت، ۳۱ سال قبل آغاز، اما همچنان به اتمام نرسیده است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکز آذربایجان غربی،۳1 سال قبل یک طرح راه سازی که هدفش کاهش مسیر بخشی از شمال غرب کشور به پایتخت بود و قرار بود شهرهای زیادی در استانهای آذربایجان غربی و کردستان از بن بست خارج کند و در مدت زمان کمتری مردم را به مرکز کشور برساند آغاز شد و اسمش را پروژه ملی میاندوآب سرچم گذاشتند .
جاده سرچم و میاندوآب
میاندوآب از شهرهای جنوب آذربایجان غربی است که در شرق دریاچه ارومیه ، در مسیر پرترددی که منتهی به تبریز می شود قرار گرفته و سرچم نام منطقه ای است در شهرستان میانه آذربایجان شرقی که همسایه شرقی میاندوآب است .
ایده اتصال این دو نقطه در سال ۶۳ مطرح شد و طراحان این ایده آن را میان گذر دو استان آذربایجان غربی و شرقی هم می نامیدند چرا که بخش زیادی از ترافیک شمال غرب کشور را از محور تبریز حذف و به این محور جدید انتقال خواهد داد.
این جاده که میاندواب در آذربایجان غربی را به میانه در آذربایجان شرقی به با 185 کیلومتر طول وصل میکند بدلیل آینکه در کیلومتر 131 به اتوبان زنجان تبریز متصل میشود جاده سرچم نامیده می شود
طرح میاندواب - سرچم کلید می خورد
این طرح از دو سمت میانه در آذربایجان شرقی و میاندوآب در آذربایجان غربی آغاز شد تا این محور ۱۸۵ کیلومتری شاهراه جدیدی در شمال غرب باشد.
این پروژه در ۵ قطعه طراحی شده بود که قطعه اول و دوم در آذربایجان غربی و قطعه سوم در آذربایجان شرقی واقع شده است .قطعات اول و پنجم از دو طرف طبق برنامه اجرا شد در حالیکه همچنان پروژه موافقان و مخالفان فراوانی داشت.
مخالفان و موافقان طرح
کاهش ۱۷۴ کیلومتری مسیر شمال غرب به تهران ، کاهش ۲/۵ساعت زمان سفر ،کاهش تصادفات جاده ای ، کاهش مصرف سوخت و اتصال پایانه تجاری تمرچین پیرانشهر به عنوان شاهراه تجارت آسیا به مرکز کشور از مهمترین مزیت های هستند که موافقان از همان روزهای نخست شکل گیری ایده مطرح کردند .
مخالفان این طرح هم که بیشترشان از استان آذربایجان شرقی هستند بر این باورند که احداث جاده میاندوآب به سرچم بر روی اقتصاد شهرهای این استان تاثیر منفی خواهد گذاشت.
به عقیده آنها با کاهش عبور و مرور به تدریج بسیاری از مشاغل در شهرهای همچون تبریز ، مراغه ، بناب و هشترود از بین خواهد رفت و بجای هزینه کردن در این مسیر کوهستانی دوبانده کردن محور مراغه به هشترود اقتصادی تر است.
میاندوآب - سرچم شعار انتخاباتی می شود.
کار به جای کشیده شد که پروژه در سالهای بعدی به تعطیلی کشیده شد و سالهای رکود آن آغاز شد.هر چند این طرح به عنوان یک مطالبه مردمی بیشتر در زمان انتخابات توسط کاندیداهای انتخاباتی به خصوص کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی بر سر زبانها می افتاد و بیشتر سرچم پرچم شعارهای انتخاباتی شد.
میاندواب - سرچم پیرترین جاده در دست احداث کشور
شاید روز نخستی که این طرح آغاز شد کسی باور نمیکرد این پروژه رکورد بیشترین زمان اجرای یک پروژه عمرانی کشور را به خود اختصاص دهد .
سال ۱۳۹۹ تولد ۳۰ سالگی طرحی بود که مردم سالها در انتظار اتمامش بودند.
یاشار جوان ۳۰ ساله اهل یکی از روستاهای بخش باروق میاندوآب میگوید : تولد من و این جاده همزمان با هم بوده است و مادرم فردا روزی که مراسم کلنگ زنی بوده زایمان کرده است اما متاسفانه همچنان نیمه تمام است.
حسین که راننده سایپا و و اهل باروق است میگویید :این مسیر بیش از ۱۵ روستای کوچک وبزرگ دارد و ما مجبوریم برای رفتن به تهران یک دور کامل بزنیم و کلی وقتمان تلف میشود .
بابک که در یکی از خانه های بهداشت روستایی کار میکند از وضعیت جاده شاکی است و به عقیده اون در این ۳۰ سال حتی اسفالت بخش های کار شده در سالهای قبل از بین رفته است و هیچ کس به فکر تعمیر و نگهداری آن نیست و مسیر پر از چاله است.
طرح سرچم - میاندوآب دوباره جان می گیرد
عبدالهی ناظر فنی طرح میاندوآب-سرچم عملیات اصلی پروژه را بین کیلومتر ۵۲ تا ۸۵ میداند و خاطرنشان می کند: ما تمام فعالیتمان در این ۳۰ کیلومتر است که ۱۰ کیلومتر آن تا امسال کار نشده بود و دست نخورده بود اما در حال حاضر بازگشایی شده است و در مرحله احداث ابنیه هستیم .
قیطرانی سرپرست کارگاه این طرح هم با بیان اینکه بدلیل ارتفاع ۲هزار و ۱۰۰ متری کار بسیار سخت است میگوید : امسال در فصل زمستان هم با وجود بارش برف و سردی هوا عملیات اجرایی را متوقف نکردیم .
مسئولان قول اتمام میدهند
خادمی معاون وزیر راه وشهرسازی این طرح را ملی می داند و می گوید: با اجرای طرح میاندواب به سرچم هدف نخست اتصال به تهران به عنوان مرکز کشور است و هدف دوم اتصال از طریق اردبیل به شمال کشور است .
وی افزود : با تامین اعتبارات مورد نیاز تا پایان سال اتصال خاکی بین دو استان برقرار و تا پایان دولت تدبیر و امید عملیات آسفالت و اتمام کلی آن محقق می شود.
حمزه لویی تصریح میکند که این پروژه در 5 قطعه در حال اجراست که مشکل فعلی در قطعه دوم وسوم به طول ۳۲ کیلومتر حدفاصل کیلومتر ۵۵ تا ۸۷است ، که ۲۰ کیلومتر آن خاکی و ۱۰ کیلومتر آن در حال احداث ابنیه است.
وی از تخصیص۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل این جاده در سال ۹۹ هم خبر میدهد و معتقد است با این مبلغ اندک میتوان دو طرف غربی و شرقی را هرچند بصورت خاکی و موقت بهم وصل و تردد را در این محور برقرارکرد.
مزیت های طرح، اتمام پروزه را توجیه می کند
به اعتقاد کارشناسان نه تنها با اتمام این طرح مهم شاهد کاهش در مدت زمان سفر، تصادف ،ترافیک خواهد شد و دسترسی پایتخت برای شهرهای شمال غرب کشور آسان تر خواهد بود بلکه بازگشت سرمایه از محل صرفه جویی سوخت در مدت کمتر از ۴ سال اتفاق خواهد افتاد چرا که بر اساس بررسی ها انجام شده در صورت تکمیل طرح بطور میانگین روزانه ۵ هزار خودرو در این مسیر تردد خواهند کرد که با احتساب کاهش مصرف ۲۰ لیتری سالانه نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی خواهد شد.
اما جدا از همه این مزیت ها آنچه تکمیل پروژه میاندوآب - سرچم را ضروری به نظر میرساند تحقق یک وعده است ، وعده ای که مردم شهرهای جنوب آذربایجان غربی و شمال استان کردستان مدت ها است چشم انتظارش هستند و امیدوارند سال ۱۴۰۰ پایان سه دهه بدقولی باشد.
نویسنده و خبرنگار : امید شکریازی
سردبیر : صمد اسمعیلی