آقای سید حسین مسیح پور، معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صدا وسیما در خصوص تخلفات برخی اپراتورهای داخلی و رسانههای صوت و تصویر و اخذ مبلغ تمام از کاربر افزود: مدتی است که بر اساس بررسیهایی که داشتیم در حوزه رسانههای صوت و تصویر، یکی از موضوعاتی که نظارت و بررسی میشود، مدلهای درآمدی رسانههای صوت و تصویر هست و در حین این بررسیها متوجه یک مدل درآمدی شدیم که مدت طولانیای در حال اتفاق است.
وی با اشاره به موضع گیری روز سه شنبه وزیر ارتباطات در این باره گفت: متوجه شدیم که یک زمان طولانی برخی از رسانههای حوزه صوت و تصویر فراگیر با کمک اپراتورها یک مدل اشتراک طراحی کردند و محتوای داخلی را که باید با نصف یا کمتر قیمت توسط اپراتورها محاسبه شود، تمام بها محاسبه میکردند.
آقای مسیح پور با اشاره به ورود ساترا و توجه به شکایت کاربران ادامه داد: به طور مشخص بر اساس اسناد سیاست گذاری کلان کشور کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در سازمان تنظیم مقررات رادیویی در جلسه ۲۳۷ و ۲۴۸ مصوب کرده است که محتوای داخلی حداکثر تا ۵۰ درصد تعرفه بین المللی باید قیمت گذاری بشود که به این موضوع بعدها در مصوبه جلسه ۲۵۱ هم تأکید شد و همینطور در تاریخ ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ یک پیشنهاد مشترک از طرف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان برنامه و بودجه به هیأت دولت ارسال شد که در صورت تخلف از این نظام تعرفه گذاری یک جریمه سنگین پیش بینی شده است و بر اساس این مصوبات توقع داریم که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به موضوع ورود جدی کنند و حقوقی که از کاربر تضییع شده را احقاق کنند.
وی ادامه داد: به محض اینکه رأی نهایی کمیته تخلفات در ساترا اعلام شود ما در خصوص اسامی رسانهها و سرویسها اطلاع رسانی میکنیم.
معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا افزود: حالا که اطلاع رسانی و مستند سازی شده است، توقع داریم که وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات رادیویی ورود جدی کنند، زیرا این تخلف دو سال است که جریان دارد و جلوی این حجم گسترده تخلف گرفته شود.
آقای مسیح پور گفت: از همه طرفها دعوت شده و در یک مرحله اسناد و مدارک را ارائه کردند و قابل قبول واقع نشد و فرصت داده شد دفاع را کامل کنند و به محض اینکه رأی صادر شود ما اطلاع رسانی میکنیم.
وی تأکید کرد: هر محتوا یا سرویس در حوزه سرگرمی به طور مشخص فیلم و مجموعههای تلویزیونی که در حوزه مسؤولیت قانونی ساترا است وقتی در داخل کشور تولید و میزبانی میشود هزینه ترافیک مصرفی باید نیم بها برای کاربر محاسبه شود.
معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا گفت: رسانهها و اپراتورها به کاربر اعلام میکنند، که رایگان تماشا کنند، اما چون در صورتحسابها تفکیک نشده و کاربر عدد واقعی را نمیتواند کشف کند و از نظر ما مصداق تبلیغات فریبنده و اغوا کننده است.
وی افزود: ما از کاربرها شکایت داشتیم پرونده مفتوح شده است و ساترا، چون رگلاتور و تنظیم گر رسانههای صوت و تصویر است به این موضوع رسیدگی میکند، ولی بخشی از بستر وقوع تخلف در اپراتورها است و بخشی در سرویسها است از این رو ساترا باید وارد میشد و سابقه هم داشته که سرویسها سریال را به موقع پخش نکردند با وجود اینکه کاربر حق اشتراک خریده ساترا با مستندات قانونی ابلاغ کرده که وجوه عودت داده شود یا زمان اشتراک کاربر تمدید شود از این رو ورود ساترا به ماجرا بر خلاف گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به طور کامل قانونی است و محل دخالت ساترا است.
آقای مسیح پور گفت: به محض اینکه موضوع کشف شد ما نامه به وزارت ارتباطات زدیم و چک کردیم که نامه وصول شده، ولی اینکه چه اقداماتی انجام شده بی اطلاع هستیم.
وی افزود: به سازمان تنظیم مقررات رادیویی اعلام شده است و انتظار داریم که دخالت کنند و هم این تخلف رسیدگی شود و وجوه کاربرها عودت داده شود.
آقای مسیح پور گفت: ساترا از این باب وارد موضوع شده و مورد اهمیت هم است که از نظر ما این سرویس ترافیک پریمیوم به نوعی زنده کردن سرویس وس در غالب جدید است و همان اتفاقات این جا رخ میدهد و کاربر در حال پرداخت هزینه اضافه است و گران شدن هزینه محتوای داخلی صنعت تولید محتوا و رسانههای داخلی رو در مقابل سرویسهای خارجی تضعیف میکند.
وی افزود: مردم میتوانند برای درج شکایات خود در سایت ساترا وارد شوند و موارد خود را ثبت کنند، ما نگاهمان در طول سالهای گذشته تنظیم گری در مقابل تسهیل گری است و ما رسانههای داخلی را سرمایهای داخلی میبینیم همانطور که در ماجرای شهادت شهید سلیمانی وقتی همه رسانههای خارجی تلاش کردن سانسور کنند رسانههای داخلی خیلی خوب پوشش دادند و هر اتفاقی در مسیر تضعیف این صنعت باشد برای ساترا حساسیت بر انگیز است.