رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: پلیس راهور دو طرح را برای سفرهای نوروزی در شرایط کرونایی پیش بینی کرده که طرح عملیاتی آن هفته آینده به ستاد ملی کرونا ارائه میشود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ سردار سید کمال هادیانفر در حاشیه بهره برداری از مرکز تماس جدید ایران خودرو در جمع خبرنگاران افزود: طرح نخست این است که وضع آخر سال مانند شرایط کنونی باشد که البته تحلیل وزارت بهداشت این است که اگر با این روند کاهش رعایت شیوه نامه پیش برویم با موج چهارم کرونا مواجه خواهیم شد در این صورت اعمال محدودیتهای ما در پایان سال بیشتر خواهد شد.
وی اضافه کرد: آن چه ما در این طرح پیشنهاد کردیم این است که در شهرهای هدف و مسافرپذیر مانند استانهای مازندران و گیلان، مراکز استانها مانند اصفهان و شهرهای جنوبی که گرمتر هستند و در شهرهای زیارتی محدودیتهای بیشتری اعمال کنیم.
رئیس پلیس راهور ناجا گفت: در طرح دوم به فرض آن که بیماری از بین برود، میزان فوتی و ابتلا در روزهای پایان سال کاهش یابد و یا استفاده از واکسن فراگیر شود آمادگی داریم همانند سالهای ۹۸، ۹۷ و قبل از آن مدیریت سفرهای نوروزی را انجام دهیم، اما طرح اول بیشتر محتمل است.
سردار هادیانفر افزود: در ایام پایان سال و تعطیلات نوروزی دنبال اذیت کردن مردم و تشدید کنترلها در شهرهای کوچک و استانهایی که کمترین ابتلا و فوتی ناشی از کرونا را دارند نیستیم، بلکه بیشتر دنبال این هستیم در شهرهایی که آمار ابتلا و فوتی بالاست و یا پیش بینی میشود که از وضع فعلی بالاتر رود کنترلها را تشدید کنیم.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: بر مبنای تحلیل ۱۱ ساله وقتی اعلام کردیم پراید ناایمن است بر اساس فراوانی نبود بلکه ایمنی آن مشکل داشت.
سردار سرتیپ پاسدار سید کمال هادیانفر در حاشیه مراسم بهره برداری از مرکز تماس جدید ایران خودرو در جمع خبرنگاران افزود: ضعف زیاد در ایمنی عامل از رده خارج کردن خودروی پراید و خودرو پژو ۴۰۵ بود بنابراین اگر میخواهیم صنعت خودرو بالنده شود باید ایمنی را ارتقا دهیم.
رئیس پلیس راهور ناجا گفت: در شرایط فعلی ۳۵ میلیون وسیله نقلیه داریم که ۳۰ درصد آنها در سن فرسودگی هستند بنابراین در ۲۳۶ هزار کیلومتر طول راههای کشور، دغدغه جدی ما ایمنی خودرو است.
وی با بیان اینکه به عنوان پلیس، نگاهمان به ایمنی خودرو است افزود: در همین شرایط کرونا ۱.۲ دهم نفر در هر ساعت بر اثر تصادف در کشور فوتی داریم که سال گذشته این فوتیها به ۱۷ هزار نفر رسید.
هادیانفر افزود: محصولات ایران خودرو ایمنی خوبی دارند و کیفیت خودروها ارتقا پیدا کرده است. تقریبا ۴۷.۷ دهم درصد سهم محصولات ایران خودرو از تردد در جادهها است که سهم تصادفات آن ۲۲ درصد است.
رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اهمیت سن فرسودگی خودرها، گفت: با توجه به اینکه یکی از سه عامل تصادفات جادهای به خودروها و به ویژه خودروهای فرسوده مربوط میشود، باید به موضوع از رده خارج کردن خودروهای فرسوده توجه ویژه کرد که در دولتهای یازدهم و دوازدهم به این موضوع با وجود پیگیریهای ما توجهی نشده است.
وی اضافه کرد: ۵۰ درصد خودروهای کشور تولید ایران خودرو است از این رو این گروه باید به پلیس کمک کند تا در ارتقای ایمنی تلاش شود.
هادیانفر گفت: از هر ۱۰ هزار دستگاه محصولات ایران خودرو ۳ و ۶ دهم درصد فوتی دارد که اگرچه آمار خوبی است، اما کافی نیست.
رئیس پلیس راهور ناجا افزود: ۲۷% وانت بارها، ۵۱% تاکسیهای درون شهری و برون شهری، ۵۲ درصد کامیونها و ۸۶ درصد اتوبوسها و مینی بوسهای که در کشور تردد میکنند فرسوده هستند.
سردار هادیانفر ادامه داد: باید خودرو کاملا ایرانی تولید کنیم تا باعث افتخار ما شود، زیرا تحریم به دلیل وابستگی اثر گذار بود از این رو باید وابستگی را کم کنیم.