معاون وزیر نیرو بر ضرورت استفاده از فناوری گازیسازی و پیل سوختی با استفاده از زبالههای جامد شهری برای تولید انرژی تاکید کرد.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه نیروگاههای هیدروژن و پیل سوختی ویژگیهای خاصی در مقایسه با سایر واحدهای تولیدی دارد، افزود: نیروگاه هیدروژنی ضمن اینکه فناوری پیشرفته و کاربردی خاصی نسبت به سایر نیروگاها دارد، با دو مشکل هزینه بالا و تامین هیدروژن مواجه است.
وی اضافه کرد: باید بتوانیم هیدروژن را با استفاده از زباله و ترکیب بیوگاز زبالهها و سوختهایی که ناشی از زباله هستند، تامین کنیم. امکان استفاده از فناوری گازیسازی و پیل سوختی با استفاده از زبالههای جامد شهری میتواند به تولید انرژی از زبالهها و حذفآلایندههای حاصل از زبالههای جامد شهری کمک کرده و هزینه این نیروگاهها را نیز کاهش دهد.
معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان ساتبا از حمایت سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری انرژی برق از توسعه هیدروژن و پیل سوختی بهعنوان یکی از اشکال منابع پاک بر اساس خرید تضمینی با نرخ تشویقی خبر داد.
آقای محمد ساتکین در پیامی ویدئویی به پنجمین همایش هیدروژن و پیل سوختی ایران با اشاره به تلاش کشورهای دنیا برای پیدا کردن راهکار مناسب برای توسعه انرژیهای تجدیدپذیر گفت: یکی از بهترین روشهای موجود، نظام تعرفهگذاری تشویقی و خرید تضمینی برق است که ساتبا بر همین اساس بهدنبال وظایف محوله و اساسنامه موجود از همه اشکال انرژیهای تجدیدپذیر و پاک از جمله هیدروژن و پیل سوختی بدون هیچ تبعیضی حمایت میکند.
معاون وزیر نیرو تصریح کرد: هیدروژن بهعنوان یک حامل انرژی پاک و پیل سوختی بهعنوان یکی از استفادهکنندههای این حامل انرژی قطعا مورد حمایت سازمان ساتبا بوده و بر اساس سیاست خرید برق تضمینی حاصل از منابع تجدیدپذیر این سازمان آمادگی خرید برق حاصل از این فناوری را بر اساس تعرفههای تشویقی دارد.
ساتکین در ادامه با بیان اینکه هیدروژن به عنوان فراوانترین عنصر جهان، یک حامل انرژی مطلوب به شمار میرود، گفت: امیدواریم در آینده نه چندان دور با کاهش هزینههای تولید برق از فناوری پیل سوختی و رفع مشکلات کشور در این زمینه بتوانیم توجه بیشتری را به این فناوری معطوف کنیم.
رئیس سازمان ساتبا از اقدامات ارزنده ساتبا در زمان تصدیگری در زمینه بسط و گسترش این فناوری یاد کرد و افزود: انجام مطالعات مبنا (امکانسنجی، تحلیل جذابیت و تدوین استراتژی توسعه فناوری پیل سوختی در ایران)، تدوین سند راهبرد ملی توسعه فناوری پیل سوختی، تدوین برنامه عملیاتی سند پیل سوختی و اقدامات آن منطبق بر نظام ملی نوآوری (NIS)، حمایت از پایاننامههای تحصیلات تکمیلی در حوزه هیدروژن و پیل سوختی و تعیین تعرفه و گنجاندن برق پیل سوختی در نظام قراردادهای خرید تضمینی برق تجدیدپذیر از جمله نتایج این اقدامات است.
وی در پایان گفت: امیدواریم با رفع تحریمهای ظالمانه و کاهش هزینههای پیل سوختی، شاهد ورود مجدد سرمایهگذاران و متخصصان به حوزه هیدروژن و پیل سوختی در آینده نه چندان دور بوده و روزهای درخشانی را برای توسعه این شکل از اشکال انرژی پاک ببینیم و به سهم خود همه تلاش را برای تحقق این هدف خواهیم کرد.