تمدن و فرهنگ غنی ایرانی اسلامی گنجینه ای بسیار ارزشمند،جهانی وماندگار است. ارزشهای والای این تمدن وفرهنگ باید در سنین کودکی از طریق بازیها و ابزارهای آن به آیندهسازان انتقال داده شود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل ارزشهای والای این تمدن وفرهنگ باید در سنین کودکی از طریق بازیها و ابزارهای آن به آیندهسازان انتقال داده شود.
به همین دلیل لزوم تولید و ارائه اسباببازیهایی با محتواهای ارزشمند ایرانی اسلامی جزو ملزومات اساسی جامعه است.
اسباب بازیها، چون عموماً ابزاری سبک و برای استفاده کودکان ونوجوانان تولید وعرضه میشوند، بزرگترها آن را خیلی جدی نگرفته و توجه زیادی به آن ندارند، اما این در حالی است که امروز این ابزار هویت، تفکرات و آینده کودکان و نوجوانان را میسازد و البته به یکی از سودآورترین صنایع دنیا تبدیل شده است.
حق بازی به عنوان یکی از اساسیترین حقوق برای حفظ سلامتی کودکان محسوب میشود که حتی سازمان ملل متحد آن را به عنوان یک حق جهانی برای کودکان تبیین کرده است، بازی کردن بویژه بازیهای فکری یکی از مهمترین شیوههای یادگیری کودکان خردسال و پیش دبستانی است، این امر یادگیری را به صورت رسمی در دوران کودکی پایهگذاری کرده و کودک را قادر به یافتن استعدادهای خود میکند.
این یادگیری از بازیهای فکری، برای موفقیت کودکان در کلاس درس، تعاملات اجتماعی و نحوه برخورد با هنجارها بسیار موثربوده و باعث تقویت هوش هیجانی، خلاقیت و استدلالهای فکری انان میشود.
با این تفاسیر در مییابیم که یکی از اساسیترین ابزارها در شکلگیری ذهنیت کودکان، اسباببازیها هستند ابزارهایی که باید با فرهنگ جوامع سازگار باشد، مسئله بسیار مهمی که امروزه یکی از نقاط ضعف کشورها محسوب میشود، واردات اسباب بازیست، ابزارهایی که با فرهنگ وهنجارهای آن جامعه تناسبی ندارد.
صنعت اسباب بازی در دنیا و درآمد سالانه حدود ۹۰ میلیاردی
در انتهای سال ۲۰۱۸، درآمد سالیانه صنعت اسباب بازی جهان به ۹۰.۴ میلیارد دلار رسیده است و همچنان این صنعت در حال رشد است، سرانه مصرف اسباب بازی در هر کشور برابر با میزان خرید اسباب بازی در آن کشور است که تقسیم بر تعداد کودکان آن کشور (بین ۰ تا ۱۶ سال) میشود، از اینرو در هر کشور با استخراج دادههای جمعیتی و محاسبه مصرف اسباببازی سرانه مصرف اسباببازی آن کشور بهدست خواهد آمد.
کشور استرالیا بیشترین سرانه مصرف اسباببازی را درجهان دارد که برابر ۵۰۰دلار به ازای هر کودک است.
در کشور ترکیه، کشوری که جمعیتش برابربا ایران است و از نظر جغرافیایی و اقتصادی شباهت زیادی به ما دارد سرانه مصرف محصولات اسباببازی ۷۰ دلار است.
درایران آمار دقیقی از سرانه مصرف اسباب بازی در بین کودکان ونوجوانان وجود ندارد، اما گرانی، تورم وفشار اقتصادی شدید به خانواده هادر سالهای اخیر سرانه خرید اسباب بازی را به شدت کاهش داده است.
این در حالیست که بر اساس برخی اخبار غیر رسمی ارزش میزان قاچاق اسباب بازی در ایران سالانه به بیش از ۴۰ میلیون دلار میرسد.
جوان اردبیلی در میدان تولیدتوپ و اسباب بازی
در اردبیل جوان ۳۷ سالهای به دومین تولیدکنندهی توپ جهان تبدیل شده است، مدیر توانمندی که بدون دریافت ریالی وام در این شرایط اقتصادی دنیا و ایران توانسته تحریمها را دور زده و حتی صادرات انجام دهد، این جوان تحصیل کرده که صاحب برند «بتا» است در جدیدترین گام خود وارد تولید اسباببازی شده است تا در این صنعت نیز گام بردارد.
آقای مهدیزاده یکی از دغدغههای خودرا نبود یا کم بودن اسباببازی مناسب و متناسب با ذائقه و فرهنگ کودکان ایران اسلامی دانشته و میگوید: وقتی پسر خودم را میدیدم که با اسباببازیهای ساخت کشورهای مختلف بازی میکند اذیت میشدم واین مساله باعث شد تا با تلاشی مضاعف مجموعه تولید اسباب بازی براساس فرهنگ کودکان ایرانی را ایجاد کرده و بتوانیم علاوه بر تامین نیاز داخلی این تولیدات را به کشورهای همسایه نیز صادر کنیم.
وی افزود:امروز بیش از ۵۰ نفر در مجموعه تولید اسباب بازی ما در حال فعالیت هستند و سعی کردهایم با تکنولوژی داخلی و توان مهندسان خودمان اسباببازیهایی با ذائقه ایرانی تولید کنیم.
مهدیزاده درتشریح چگونگی ورود مجموعه تولیدیش به صنعت تولید اسباب بازی گفت: در سال ۹۷ بود که طی بررسیهایی از فرآیند بازار اسباب بازی کشور متوجه شدیم، بیش از ۹۵درصد از این محصولات وارداتیست به فکر این افتادیم که به این صنعت بسیار مهم ورود کنیم، برنامهریزیهایی کردیم و با یک شرکت آلمانی وارد مذاکره شدیم، تفاهنامهای امضا کردیم و قرار همکاری گذاشتیم که پس از خروج آمریکا از برجام، آنها دیگر با ما همکاری نکردند، پس از آنها با یک شرکت بلاروسی وارد مذاکره شدیم، تفاهم خوبی نیز انجام شد، ولی آنها هم بنا به دلایلی از همکاری منصرف شدند، ولی ما نا امید نشده وبا تکیه بر توان داخلی و با طراحیهای نیروهای خلاق خودمان از ابتدای سال ۹۹ تولید اسباببازی را آغازکردیم ودر حال حاضر ظرفیت تولید اسباب بازی ما به طور روزانه به میزان یک هزار و ۲۰۰ قطعه اسباببازی رسیده و در این خطوط تولید ۵۰ نفر مشغول کارند.
مهدی زاده با بیان اینکه در دنیا برای موفقیت فروش یک عروسک و اسباب بازی، اقدام به تولید انیمشین و سرمایهگذاریهای تبلیغی میکنند گفت: ما هماکنون درصدد تولید انیمیشن با هدف گسترش فرهنگ کار تیمی در بین کودکان و نوجوانان هستیم و الگوهای مناسبی نیز در استان اردبیل شناسایی کردهایم.
این جوان خوش فکر اربیلی درباره انتظارش از مدیران، مسؤولان و دولت میگوید: زمان، زمان کار است و نباید تحریمها را بهانه کرد، ما تولیدکنندگان روند صادرات را حفظ میکنیم، اما انتظار ایجاد بحران مضاعف از سوی برخی ادارات را نداریم و در این مورد تقاضا داریم پای کار بیایند و آنها نیز به طور جدی دست ما را بگیرند.
مهدی زاده در کارخانه تولید توپ خود از سال ۸۹ تا سال ۹۹، بیش از ۸ مرحله توسعه پشت سر گذاشته و تولید خود را چندین برابر کرده است.
آنها از تولید روزانه ۳۵۰ توپ، به تولید روزانه ۱۶هزار انواع توپهای ورزشی رسیدهاند و تا رسیدن به سقف تولید ۳۲هزار توپ در روز فاصلهای ندارند.
یقینا با همت، تخصص، استعداد و توانایی که از این مجموعه و جوانان اردبیلی و ایرانی سراغ داریم، آنها بهزودی در عرصه تولید انواع اسباب بازی هم به جایگاه خوبی خواهند رسید، اما تکلیف نهادهای دولتی و فرهنگی همراهی با چنین مجموعههایی در کشور است تا از قاچاق ۴۰ میلیون دلاری اسباب بازی در کشور جلوگیری شود.
نویسنده: پریسا نجات