طرح «آموزش مهارت های زندگی مبتنی بر توانمندسازی اجتماعی-اقتصادی با رویکرد تاب آوری» امروز در پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی رونمایی شد.
پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد و با هدف توانمندسازی، افزایش اشتغال پذیری و تابآوری روانی اجتماعی زنان و جوانان اقدام به طراحی و اجرای این طرح کرده است. در مراسم رونمایی بررسی فعالیتهای انجام شده، معرفی چارچوب اجرایی طرح، مرور فعالیتهای انجام شده، رفع نواقص احتمالی وهمفکری با ذی نفعان اصلی با حضور صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، مدیر کل سیاستگذاری و اشتغال و مدیر کل هدایت نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، همکاران طرح از دانشگاههای علوم پزشکی ایران، علامه طباطبائی، شهید بهشتی و دو شرکت دانش بنیان همکار مدنظر قرار گرفت.
به گفته دکتر کوروش پرند رییس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی طرح «بررسی مطالب مهارتهای زندگی و برنامه درسی آن برای جوانان و زنان و اجرای طرح آزمایشی آن با هدف توانمندسازی اجتماعی- اقتصادی و تاب آوری» با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، UNFPA و UNDP درصدد تدوین برنامه درسی مناسب در خصوص مهارتهای زندگی برای تدریس و اجرا در شهرستان پلدختر از توابع استان لرستان، یکی از شهرستانهای آسیب دیده در فاجعه سیل سال ۱۳۹۸ برای بالا بردن میزان تاب آوری ساکنین این منطقه با استفاده از آموزش مهارتهای زندگی و در نهایت افزایش اشتغال پذیری در آنها است.
به گفته رییس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی این طرح با هدف مستندسازی برنامهها، اقدامها و فعالیتهای مرتبط با آموزش مهارتهای زندگی در کشور، تحلیل نتایج و طراحی و اجرای برنامه آموزشی متناسب به منظور توانمندسازی، افزایش توان اشتغالپذیری و تابآوری روانی و اجتماعی جامعۀ هدف طراحی شده است.
پرند به عنوان مجری اصلی این طرح گفت: براساس گامهای پیشبینی شده ابتدا تجارب تمامی دستگاهها، سازمانها و نهادهایی (وزارتخانههای کشور، آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان بهزیستی، شهرداریهای سراسر کشور) که به نوعی به موضوع مربوط بودند مورد بررسی قرار گرفت و اقدامهای انجام شده در خصوص آموزش مهارتهای زندگی جمعآوری و تحلیل شد. در گام بعدی برنامۀ آموزشی مهارت زندگی تدوین و آماده اجرا شد. بر این اساس ابتدا عناصر برنامه شامل منطق، هدف و برونداد یادگیری، محتوا و فعالیتهای یادگیری از مستندات مربوطه استخراج و اعتباریابی و آماده اجرا شد.
وی تاکید کرد:در طراحی این برنامه آموزشی ضمن مرور ادبیات نظری مرتبط با موضوع، تلاش شد تا به نوعی تجارب بومی نیز مد نظر قرار گیرد.
دکتر غلامرضا یادگارزاده عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و از مجریان این طرح سرفصلهای آموزشی برای ۱۱ مهارت زندگی شامل "خوداگاهی، همدلی، روابط بینفردی، ارتباط مؤثر، مقابله با استرس، مدیریت هیجان، حل مسأله، تصمیمگیری، تفکر خلاق، تفکر نقاد، و رفتار جرأتمندانه" از جمله نتایجی بود که به نوعی با تقسیمبندی سازمان جهانی بهداشت جهانی نیز هماهنگ بود.
به گفته یادگارزاده محتوای این برنامه آموزشی در گام سوم تبدیل به سناریو آموزشی شد و با کمک سه مدرس خبره دورههای آموزشی مهارت زندگی، مهارتهای "خوداگاهی، همدلی، روابط بینفردی، ارتباط مؤثر، مقابله با استرس، مدیریت هیجان، حل مسأله، تصمیمگیری، تفکر خلاق، تفکر نقاد، و رفتار جرأتمندانه" تبدیل به فیلمهای آموزشی ۳۰ دقیقهای گردید. در یک گام موازی با گام دوم و با هدف غربالگری جامعه هدف آزمون مهارت زندگی نرم شده برای جامعه ایران اجرا شد و این گام با شناسایی نیازهای آموزشی و هدف غربالگری روانی مخاطبان برنامه آموزشی صورت گرفت. در گام نهایی و با هدف اجرای آموزش در بستر اینترنت و شبکههای تلویزیونی، پلتفرمهای مورد نظر طراحی و آماده اجرا شد.
به گفته مطمینا آموزش برای افرادی که در معرض شرایط نامساعد قرار میگیرند میتواند به تاب آوری روانی اجتماعی آنها کمک کند بنابراین پیشنهاد میشود اجرای آموزشهای غیر فنی مانند مهارتهای زندگی باید تبدیل به یک اولویت ملی در کشور شود. این امر باید با مشارکت تمامی نهادهای مرتبط مانند آموزش و پرورش، دانشگاهها، سازمانهای حمایتی و ... انجام پذیرد. همچنین تسری برنامه طراحی شده در این پژوهش به بخشهای دیگر کشور (اعم از آسیب دیده و عادی) با هدف فرهنگ سازی و توسعه مهارتهای زیستن میتواند بسیار کارآمد باشد.
وی در پایان تصریح کرد: دو موضوع اساسی را در این میان نباید فراموش کرد. اثربخشی آموزشهای مهارت زندگی موضوعی است که در آموزش مهارتهای غیرفنی به سادگی سنجیده نمیشود و ضرورت دارد با بررسی همه جانبه در پژوهشهای مختلف به این مهم دست یافت. در ضمن آموزش مهارتهای زندگی به دلیل گستردگی دامنه عمل و اختیاری بودن بایستی از جذابیت لازم برای جامعه هدف برخوردار باشد؛ از این رو پیشنهاد میشود با استفاده از تمامی ظرفیتهای رسانه این اموزشها به صورت گسترده در جامعه جریان یابد تا افراد بتوانند آنها را آموخته و در زندگی به کار گیرند.
در ادامه این مراسم معرفی پلتفرم آزمون، معرفی پرتال آموزشی و معرفی مدرسین و نمونههایی از آموزش متخصصان حاضر در این طرح انجام شد.
در ادامه این رویداد ضمن دریافت نظرات و همفکری حاضران، بخشها و واحدهای مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی مورد بازدید قرار گرفتند.