رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به چالشهای محیط زیست در جهان سوم به ویژه کشورهای نفتی گفت: در گذشته در جهت توسعه پایدار حرکت نمیکردیم، اما باید جدی گرفته شود.
وی تصریح کرد: این در حالی است که توسعه پایدار چهار اصل دارد؛ فعالیتها اقتصادی باشد، نباید نظم اجتماعی را برهم بزند، نباید محیط زیست را به هم بریزد و در نهایت حقوق نسلهای بعد باید محترم شمرده شود.
آقای کلانتری با تاکید بر اینکه توسعه پایدار ضد هیچ نظام، دین یا کشوری نیست، اما پرهزینه است، گفت: وقتی جاده، کارخانه یا بندری احداث میشود با حفظ شرایط توسعه پایدار هزینهها ۲۰ تا گاهی ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند؛ ما درصدد فرار از این هزینه اضافی بودیم، چون محیط زیست را در حد شکاربانی میدیدیم، قبل از انقلاب تا سال ۱۳۵۰ سازمان شکاربانی داشتیم که بعد سازمان محیط زیست تشکل و در عرصه بین المللی نیز وظایف محیط زیست افزایش پیدا کرد.
بزرگترین چالش محیط زیست، رویارویی منافع بلندمدت و کوتاه مدت است
وی تصریح کرد: امروز مراقبت از کارخانهها و واحدهای تولیدی که آلاینده نباشند و مراقبت از بخش کشاورزی، خدمات و صنعت وظیفه سازمان محیط زیست است و طبق قانون باید عمل کرد، اما بزرگترین چالش ما این است که منافع بلندمدت درمقابل منافع کوتاه مدت قرار میگیرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اکثر دولتهای جهان منافع کوتاه مدت را به منافع بلند مدت ترجیح میدهند، گفت: به عنوان مثال ترجیح میدهند کارخانهای تولید داشته باشند و هوا ناسالم باشد تا اینکه تولید نباشد و هوا سالم بماند.
وی افزود: در این موارد چالش فراوان داریم. آلودگی هوای اخیر هم یکی از همین مسایل بود؛ اگر میخواستیم هوا سالم بماند به ناچار باید از حمل و نقل ماشینهای سنگین و تولید کارخانههایی که با مازوت کار میکنند، جلوگیری میکردیم، اما از طرف دیگر حکومتها میگویند که باید حمل و نقل داشته باشم گرچه آلاینده باشد.
کلانتری ادامه داد: این تضادها، چالشهای بزرگ محیط زیست در کشورهایی، چون ایران و کشورهایی که ساختار آن با صنعت نفت شکل گرفته است، هست. مدیریت تضاد منافع کوتاه مدت و بلند مدت مهم است. برای جلوگیری از آلودگی هوا به ویژه در هوای ساکن و سرد، باید از حمل و نقل شبانه تهران جلوگیری کنیم، اما شهرداری میگوید اگر حمل و نقلی نباشد، ساخت و ساز متوقف میشود؛ حمل و نقل نباشد کارخانه تعطیل و کالا انباشته میشود.
معاون رییس جمهور افزود: در این شرایط باید محدودیتهایی را تعیین کنیم به عنوان مثال به جای هشت ساعت حمل و نقل شبانه، چهار ساعت باشد؛ مجبوریم مازوت در کارخانهها و نیروگاهها بسوزانیم، پس ببینیم کجا مازوت بسوزانیم؟ میبینیم مردم زمانی ناراضیتر میشوند که برق قطع شود.
۹ درصد برق تولید از مازوت است
کلانتری با تاکید بر اینکه اکنون پنج هزار مگاوات از حدود ۶۰ هزار مگاوات برق از طریق سوخت مازوت تولید میشود، گفت: حدود ۹ درصد برق بوسیله مازوت تولید میشود. در ستاد کرونا مصووب شد در نیروگاههایی که در حاشیه شهرهای بزرگ هستند، مازوت سوزانده نشود.
کلانتری گفت: اگر گاز کم هست، ممکن است حدود یک تا دو ساعت نیروگاه روزانه تعطیل شود، اما در نیروگاههایی که با شهرها فاصله دارند، در مناطق کم جمعیت هستند یا در مناطق کویری با تراکم جمعیت کم، مازوت سوزانده شود که خسارت کمتری به همراه دارد و بدینگونه شرایط را مدیریت میکنیم.