رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تلاشِ این نهاد برای شفافنمایی نقاط ضعف و قوت، گفت: تقویت فرهنگ پاسخگویی در آموزش و پرورش هدف ماست.
وی اهداف مرکز سنجش آموزش و پرورش را ناظر بر شفافسازیِ عملکرد اجزا و عناصر آموزشی و نیز شناسایی نقاط قوت و تهدیدهای نظام آموزشی دانست و افزود: تقویت فرهنگ پاسخگویی در آموزش و پرورش از دیگر اهداف ماست. هر بخش از نظم آموزش و پرورش باید به یک مدیریت عالی پاسخگو باشد و در مجموع به جامعه و مسئولین پاسخگویی داشته باشد.
وی خودتنظیمی در زیر نظامهای سند تحول و افزایش کارایی نظام آموزشی و نیز اطمینان بخشی به ذی نفعان را از دیگر کارکردهای مرکز مورد مدیریت خود برشمرد و گفت: بر این اساس برای روشن کردن اهداف، نظام آموزشی را تقسیم بندی کرده ایم.
آقای ساکی یکی از این دستههای تقسیمی را «درون داده ها» خواند که شاخصهای مربوط به نیروی انسانی، دانش آموز، برنامه درسی و مفاد آموزشی و مدیریت و بودجه و معیشت کارکنان را در بر میگیرد و تأکید کرد بازه زمانی این اقدامات سالهای ۹۵ تا ۹۹ بوده است.
وی ادامه داد: در هر یک از این شاخص ها، تغییرات آموزش و پرورش را میسنجیم چراکه عوامل انسانی به لحاظ کیفی و کمی نقشی تعیین کننده در یاد دهی دارند. پوشش و تراکم دانش آموزی و نیز گذر تحصیلی در ارتقا یا کاهش کیفیت اثر گذار است.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش و پرورش عنصر فرایندها در نظام آموزشی را از دیگر دسته بندیهای مورد نظر آموزشی دانست و در این باره گفت: عنصر فرایندها ناظر بر رهبری و مدیریت آموزشی است که یاد دهی و یادگیری متداول را در بر دارد و به فوق برنامههای تربیتی و راهنمایی و مشاوره را شامل میشود.
آقای ساکی گفت: نتیجه درون دادها و فرایندها باید خود را در برون دادهای واسطهای و نهایی نشان دهد و برای بررسی اینکه آیا در مسیر برون دادهای نهایی حرکت میکنیم یا خیر، باید به شاخصهای کمیِ برون دادهای واسطهای اتکا کرد.
وی ادامه داد: از جمله شاخصهای برون داد واسطه ای، بحث نمرات و درصد قبولی دانش آموزان در پایههای مختلف تحصیلی مدنظر است و از طرفی تکرار پایه یا ترک تحصیل و نیز درصد ماندگاری دانش آموزان تا پایان دوره و میانگین طول دوره تحصیلی دانش آموزان، است. عناصر دیگری نظیر برون داد نهایی و پیامدها نیز باید در رازیابی ملی نظام آموزش و پرورش مورد توجه باشد.