فراز و فرود عملکرد ۴۲ ساله آموزش عالی در بخشهای مختلف علمی پژوهشی دانشجویی بررسی شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما آقای منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در برنامه گفتگوی ویژه خبری ۳ شنبه شب شبکه دو سیما گفت: پژوهشگران کشورمان از لحاظ تولیدات علمی هم اکنون توانسته اند رتبه ۱۵ جهان را کسب کنند.
وی افزود: هم اکنون سه و نیم میلیون جمعیت دانشجوی ایرانی نیز در دانشگاههای کشور مشغول تحصیل هستند.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا با این وجود این همه ظرفیت هنوز دانش آموخته بیکار در کشور وجود دارد گفت: در سال ۹۴ حدود چهار و نیم میلیون دانشجو در دانشگاههای کشور مشغول تحصیل بودند و هم اکنون با یک میلیون کاهش جمعیت دانشجویی، تعداد دانشجویان به سه و نیم میلیون نفر رسیده است.
آقای غلامی افزود:در بحث کیفیت باید توجه ویژهای شود و باید به توسعه آموزش عالی اهمیت دهیم.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اثر مقالات دانشجویی در زندگی مردم گفت: شرایط خیلی بهتر شده و نکته مهم این است که ما در طول ۴۲ سال بعد از پیروزی انقلاب توانسته ایم در تربیت نیروی انسانی استاد و پژوهشگر نیاز کشور را تامین کنیم و هم توانستیم در حوزه پژوهش وارد شویم و حاصل آن تربیت نیروی متخص است که توانست رتبه علمی کشور را به رتبه ۱۵ درصد دنیا برساند رتبهای که در یک رقابت نابرابر توسط پژوهشگران کشور انجام شد و نظام جمهوری اسلامی به عنوان صاحب علم معرفی شد.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به فعالیت مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری گفت: تشکیل مراکز رشد، کمک به واحدهای فناور، تشکیل پارکهای علم و فناوری در کشور از جمله نتایج کاربردی فعالیتهای پژوهشی پژوهشگران کشور است به طوری که هم اکنون ۱۹۵ مرکز رشد و ۴۵ پارک علم و فناوری در همه استانهای کشور فعال هستند.
وی افزود: در بخشهای مختلف قطعات صنعتی، دفاعی در بحث نفت، اکتشافات نفت، ساخت تجهیزات، استخراج نفت، قطعات خودرو دانشجویان ما ورود پیدا کردند.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: از سال ۹۸ الزام شده است که هر عضو هیئت علمی در دوره اول استخدام باید ۶ ماه وارد صنعت شود و کار کند و دانشجویان نیز برای کارورزی باید به سمت مراکز اقتصادی و صنعتی حرکت کنند.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نرخ بیکاری دانشآموختگان دانشگاهی تاکید کرد: طرح پایش دانش آموختگان دانشگاهی از دو سال گذشته آغاز شد به طوری که پس از بررسیها در مقطع کارشناسی تقریباً ۴۰ درصد در مقطع کارشناسی ارشد تقریباً ۲۵ درصد و در مقطع دکترا تقریباً ۱۰ درصد از دانش آموختگان دانشگاهی بیکار هستند البته این آمار مربوط به سالهای ۹۲ تا ۹۴ است و هنوز برای دانشآموختگان سالهای ۹۶ تا ۹۹ آمار وجود ندارد.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری به دلایل نرخ بیکاری دانشآموختگان دانشگاهی اشاره کرد و گفت: در نظر نگرفتن نیاز بازار کار و در کنار آن همخوان نبودن مشاغل با تحصیلات دانشجویان در دانشگاهها از جمله دلایلی است که موجب بیکاری دانشآموختگان دانشگاهی میشود.
وی افزود: در ارائه خدمات آموزشی برای تحصیل جوانان هیچ محدودیتی نباید ایجاد شود البته اشتغال بر عهده بخش دیگری از جامعه است و ما باید به فکر تربیت نیروی تحصیل کرده که به عنوان سرمایه نیروی انسانی کشور محسوب میشود باشیم.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه داوطلبان ورود به دانشگاه باید به درستی راهنمایی شوند گفت: خانوادهها و مدارس باید تلاش کنند تا داوطلبان تنها به سمت رشتههایی پرطرفدار است حرکت نکنند بلکه باید داوطلبان به سمت رشتههایی که توان کار را برای آنها وجود دارد بروند.
وی افزود: یک دوره مدرک گرایی در جامعه ما یک به تب تبدیل شده بود حتی کسانی که شغل داشتن نیز به دنبال مدرک بودند و این خوشبختانه کاهش پیدا کرد.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری درخصوص سند جامع علمی کشور گفت: یکی از محورهای حرکت بر مبنای سند جامع علمی کشور است و ما در همین راستا قوانینی را تعیین کردیم.
وی افزود:توسعه علمی جایگاه علمی کشور منطقه و جهان از جمله مباحثی بود که بر اساس سند جامع علمی کشور توانسته ایم فعالیتهای خوبی را انجام دهیم، البته در بحث شاخص، شاخص تعداد اعضای هیئت علمی مشخص شد، شاخص مراکز پژوهش و فناوری پارکهای علم و فناوری تعیین شد و در بحث پذیرش دانشجویان غیر ایرانی نیز توانستیم شاخصها را تا حدودی تعیین کنیم.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری در پاسخ به سوال دیگری درباره طرح آمایش آموزش عالی گفت: در اسفند ۹۴ مصوبه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین شد که بر اساس این مصوبه در طرح تجمیع و آمایش یک هماهنگی در آموزش عالی ایجاد شود، در این طرح مراکز آموزش عالی در هر استان در یک شبکه علمی قرار گرفتند و هیچ موسسه دولتی در طرح تعطیل نشد و همه به یک واحد بزرگتر در استانها وصل شدند.
وی افزود: در حوزه ساماندهی ما توانستیم در ساماندهی جامع دانشگاه جامع علمی کاربردی کار خوبی را انجام دهیم.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه مقام معظم رهبری تاکید زیادی بر روی رشتههای نوین داشتهاند و برنامه ریزیها در این رشتهها به چه صورت است گفت: هم اکنون ما در تعداد زیادی از رشتههای به روز دنیا جلو هستیم، در نانو رتبه ۱۰ را درجهان کسب کردیم، در سلولهای بنیادی و بیوتکنولوژی جایگاه خوبی داریم در فیزیک هستهای جایگاه خوبی داریم در هوش مصنوعی و اینترنت اشیا و رشتههای بین رشتهای تمرکز پیدا کردیم.
وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص کلاسهای مجازی و نوع ارزیابی دانشجویان گفت:در یک سال گذشته با با وجود اینکه در خصوص شیوع ویروس کرونا اتفاقات زیادی رخ داده است، اما نکته مثبت این موضوع این است که با وجود نقدها ما توانستیم در بحث آموزش مجازی عملکرد خوبی داشته باشیم، البته در بحث ارزیابی نیز جوانان با توجه به روحیه خاصی که دارند و خواستار کمک رسانی به یکدیگر هستند یک سری اتفاقاتی رخ داده است، اما اکثر دانشجویان ما دنبال تحصیل و آموزش هستندو فعلاً برای نیم سال بعد پیشبینی آموزش مجازی را داریم، اما هر زمان که ستاد کرونا اجازه بدهد، میتوانیم آموزش حضوری را آغاز کنیم.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص سرنوشت کنکور گفت: کنکور در سال ۱۴۰۰ مانند سال ۱۳۹۹ برگزار میشود البته شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد نقشه جامع علمی کشور سه سال بر روی یک مدل جدید برای نحوه برگزاری کنکور تلاش کردند که قرار است یک مدل ترکیبی در خصوص آزمون کنکور شکل بگیرد، اما این در حد پیشنهاد است و در سال ۱۴۰۱ به صورت یک مدل اجرا شود.
وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص رشتههای علوم انسانی و دغدغه مقام معظم رهبری گفت: در بحث علوم انسانی مباحث گسترده وجود دارد، چون علوم انسانی منطبق با باورها و اعتقاداتهای ما است باید با یک رویکرد گستردهتر و حساسیت بالاتری شکل بگیرد.
آقای غلامی گفت: در شورای تحول علوم انسانی سرفصل دروس علوم انسانی مورد بررسی قرار گرفت و این کار ادامه پیدا میکند.