گیلانیان پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی توانستند صدای سوت قطار را بشنوند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز گیلان ، معاون امور هماهنگی عمرانی استاندار گفت : گیلان پیش از انقلاب اسلامی از نعمت راه آهن محروم بود و تنها خط آهن موجود دراین استان حدود یک قرن
علی اوسط اکبری مقدم افزود : پس از انقلاب و با روی کارآمدن جمهوری اسلامی ایران ، روند توسعه استان ها و مناطق محروم آغاز شد.
وی تصریح کرد: راه آهن گیلان یکی از آرزوهای دیرین مردم این استان بود که ساخت آن از سال 1385 آغاز شد و در نیمه اسفند سال 97 به بهره برداری رسید.
معاون عمرانی استاندار با اشاره به ویژگی های این راه آهن گفت: این پروژه به طول 161 کیلومتر با ریل گذاری 185 کیلومتر یکی از افتخارات مهندسی کشور و یکی از زیباترین خطوط ریلی ایران است که از مسیر کوه ها ، دره و طبیعت زیبای گیلان برگزار می کند.
اکبری مقدم افزود: خط آهن گیلان نقش مهمی در پیوستن ایران به کریدور شمال جنوب و کشورهای مستقل مشترک المنافع (cis ) دارد.
وی با اتصال خط آهن گیلان به خطوط ریلی آذربایجان و روسیه دسترسی ایران به بازار مصرف 260 میلیونی کشورهای منطقه و اروپا فراهم شده است خاطرنشان کرد: خط آهن گیلان می تواند خط ریلی 5 هزارو 200 کیلومتری هندوستان تا بندر هلسینکی در اروپای شمالی را بهم وصل کند و حمل بار از این مناطق را از 45 روز به 20 روز کاهش دهد.
معاون امور هماهنگی عمرانی استاندار همچنین تصریح کرد:مسیر ریلی رشت قزوین قابلیت جابه جایی سالانه 10 میلیون تن بار و سه میلیون و 800 هزار مسافر را دارد.