رئیس خانه اقتصاد ایران از رقابت منفی صادرکنندگان ایرانی در بازارهای هدف صادراتی انتقاد کرد.
وی افزود: بازرگانان تحت شرایطی که به پول نیاز دارند یا فکر میکنند با این راه میتوانند سهم بازار بیشتری به دست آورند شروع به یکسری تخفیف دادنها میکنند.
جمیلی اضافه کرد: آمارهای صادراتی نشان میدهد میزان ارزی که از بابت حجم صادرات بدست میآید در مقایسه با میزان ارزی که در واردات هزینه میشود تفاوت زیادی دارد از اینرو میطلبد این نقصیه را با سر و سامان دادن به کنسرسیومهای صادراتی در کشور برطرف کرد.
رئیس خانه اقتصاد ایران گفت: خوشبختانه کشوردرحوزه صادرات پیشرفت خوبی کرده و توانسته طی این سالها کالاهای متنوعی با حجم و کیفیت بالا به بازارهای مختلف دنیا صادر کند.
وی افزود: متاسفانه صادرکنندگان ایرانی در این سالها به دلیل ایجاد محدودیتهای بانکی در اثر اعمال تحریمها به نحو شایسته موفق نشدند کالا به کشورهای اروپایی صادر کنند، اما در سایر کشورها توانسته اند با دور زدن تحریمها تا حدود زیادی کالاها صادر و در عین حال بازارهای صادراتی را حفظ کنند.
جمیلی گفت: ایران در شرایط فعلی از نظر تنوع کالایی در مقایسه با ۱۰ سال پیش پیشرفت خیلی خوبی داشته و به عبارتی حرف زیادی برای گفتن از حیث کیفیت و مرغوبیت کالا در سطح بازارهای جهانی دارد.
رئیس خانه اقتصاد ایران ادامه داد: متاسفانه صادرکنندگان، امروز در بحث صادرات با مشکلات عدیدهای مانند حمل و نقل، بازگشت پول، و موقع رساندن کالا از طریق سیستم کانتینری مواجه هستند که برای توسعه صادرات در کشور باید موانع و مشکلات از پیش پای صادرکنندگان برداشته شود.