رئیس هیئت مدیره انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: این عوارض از نظر ایکائو وجاهت قانونی ندارد و موجب افزایش قیمت برای مصرف کننده میشود.
وی گفت: تاکنون چهار نوع عوارض شامل شهرداری، هلالاحمر، فرودگاهی و ایمنی برای بلیت هواپیما وضع شده است و اکنون برخی درصدد هستند تا عوارض دیگری با عنوان اورژانس را نیز به مجموع عوارضها بیافزایند که این موضوع علاوه بر اینکه باعث افزایش نرخ بلیت میشود، چالشهای جدیدی را برای شرکتهای هواپیمایی ایجاد خواهد کرد.
دقیق کیا افزود: طبق مصوبات ایکائو، هر عوارضی که بر شرکتهای هواپیمایی وضع میشود، باید در صنعت هوانوردی هزینه شود بنابراین عوارضی که خارج از این صنعت وضع شود، وجاهت قانونی از نظر ایکائو ندارد.
رئیس هیئت مدیره انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: در یاتا نیز روال بر همین گونه است و اکنون یاتا به دلیل اینکه عوارض هلال احمر را عوارض خیریه تشخیص داده، از دادن کد بر این عوارض خودداری کرده است و در نتیجه شرکتهای هواپیمایی نتوانسته اند این عوارض را به هلال احمر پرداخت کنند.
وی تصریح کرد: از نمایندگان مجلس درخواست داریم از وضع هرگونه عوارض جدید بر بلیت هواپیماها خودداری کنند و سایر عوارضی که بیارتباط با صنعت حمل و نقل هستند، حذف کنند تا این صنعت بتواند به فعالیت خودش ادامه دهد و دچار چالش نشود.