اکنون تا حد زیادی پذیرفته شده است که آینده جنگ هوایی به طور چشمگیری تحول پیدا خواهد کرد و فناوری ها و مفاهیم جدید عملیاتی به مرور عرضه خواهد شد.
به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، مشخصا ارتش ها با استفاده از سامانه های بدون سرنشین مسلح ، (UCAV) قادر خواهند بود کل عملیاتی را که یک جنگنده در حال حاضر انجام می دهد یا مواردی که می توانند به عنوان یک مکمل برای یک جنگنده سرنشین دار فعالیت کنند ، انجام دهند.
جدیدترین مفهومی که اکنون در حال توسعه است ، ایده یك پهپاد ” بالا خواه ” برای پشتیبانی از هواپیمای جنگنده یا بمب افکن است ،Loyal Wingman یك پهپاد ارزان قیمت است كه می تواند در كنار یك هواپیمای سرنشین دار مستقر گردد و هنگام انجام عملیات تهاجمی بر علیه دشمن ، به عنوان دفاع هوایی در مقابل پدافند دشمن عمل کند . با پایین آوردن هزینه ها ، این سیستم ها می توانند به صورت گسترده خریداری و مستقر شوند .
استرالیا Boeing را به عنوان شریک صنعتی خود برای توسعه یک کانسپت ” پهپاد بالا خواه ” انتخاب کرده است و در فوریه 2019 دولت این کشور اعلام نمود که یک ایده اولیه در حال اجرا است. این نخستین توسعه پهپاد این شرکت است که در کشور استرالیا طراحی و مهندسی شده است.
دولت استرالیا ، تعهد کرده است حدود 10 میلیون دلار سرمایه گذاری در سال برای توسعه ی این محصول ، با سقف سرمایه گذاری اولیه 40 میلیون دلار تخصیص دهد. تحقیق و توسعه ی این پهپاد منجر به ایجاد یک اثبات کننده فن آوری تحت برنامه توسعه Wingman-Advanced خواهد شد که اولین پرواز آن برای سال 2020 برنامه ریزی شده است .
در ماه های اخیر پیشرفت های گسترده ای در این زمینه به وجود آمده است ، از جمله اولین پرواز XQ-58A Valkyrie که در مارس سال 2019 در Yuma Provings Grounds در آریزونا انجام شد.
XQ-58A یک پهپاد با سرعت زیر صوت است که از یک موتور توربینی استفاده میکند و برد حدود 5 هزار کیلومتری دارد. این پهپاد با استفاده از بوستر راکتی از یک پایه پرتاب می شود و توسط یک چتر بازیابی می شود.
دو محفظه اسلحه داخلی امکان بارگیری سلاح 500 پوندی را برای دو بمب قطر کوچک GBU-39 فراهم می کند ، در حالی که همچنین زمینه ای برای قرار گرفتن سلاح در خارج از بدنه نیز وجود دارد.
آزمایشات این پهپاد ها در آمریکا با مشارکت ایجاد شده در سال 2016 بین تولید کننده سیستم های بدون سرنشین هوایی Kratos و آزمایشگاه تحقیقات نیروی هوایی (AFRL) انجام شد. این برنامه تحت تحقیقات دولتی ” فناوری کم هزینه هوایی (LCAAT) ” انجام شده است . این تست 76 دقیقه به طول انجامید ، این آزمایش بخشی از طرح نیروی هوایی ایالات متحده برای یک UCAV کم هزینه و مستقل از باند فرودگاه است که می تواند یک مکمل برای هواپیماها از جمله جنگنده های F-22 و F-35 باشد یا به طور جداگانه در swarm استفاده شود.
داگ سوچزوبلوسکی ، مدیر برنامه AFRL پس از پرواز مارس 2019 گفت “XQ-58A : اولین نمونه از این کلاس پهپاد است که با هزینه های کم تولید و عملیات در حالی که توانایی تغییر بازی را دارد ، تعریف شده است.”
در طول نمایشگاه هوایی Farnborough در سال 2018 ، وزارت دفاع انگلیس نیز از کانسپت Tempest خود رونمایی کرد ، این طرح کوششی برای ایجاد جایگزینی برای ناوگان جنگنده در خدمت با نسل جدیدی از جنگنده هاست .
در حالی که مدلی که توسط وزیر دفاع آن زمان گاوین ویلیامسون به کار رفته بود ، ظاهراً متمرکز بر هواپیماهای با سرنشین شده بود ، دولت و صنعت تصریح می کردند که آنها برای پذیرش آرایه ای از مفاهیم مختلف تحت Tempest آمادگی دارند ، از جمله معرفی قابلیت های بدون سرنشین به همین شکل معرفی شده یا یک شکل دیگر و همچنین ترکیب هواپیماهای سرنشین دار با بدون سرنشین.
وزیر دفاع همچنین در فوریه 2019 اعلام کرد که دولت در حال سرمایه گذاری روی فناوری های پهپادی swarm است که شامل پهپادهایی با قابلیت شبکه شدن با هزینه ی اندک برای اعزام به صورت انبوه برای مقابله با پدافند هوایی دشمن است و اجازه می دهد هواپیماهای با ارزش و سرنشین دار مانند F-35 از پدافند دشمن عبور کنند. این سری پهپاد ها ، به طور مؤثر به عنوان یک wingman در جریان حمله ی هوایی عمل می کنند.
این پروژه با تأمین بودجه 160 میلیون پوندی صندوق تحول وزارت دفاع ،با تخصیصی از بودجه دفاعی در سال 2018 جهت حمایت از توسعه فناوری های جدید تأمین می شود. پیش بینی می شود سیستم های swarm تا پایان امسال آماده باشند.
البته در این پروژه انگلیس تنها نیست و بزرگان صنعت هوانوردی ایتالیا نیز در این پروژه درگیر هستند .
در اروپا ، فرانسه و آلمان نیز این مفهوم را در توسعه جنگنده مشترک خود ، که معادل Tempest است ، قرار می دهند.
این مفهوم تحت عنوان پروژه system Future Combat Air ( FCAS ) در حال توسعه توسط Airbus و Dassault Aviation است . FCAS از سیستم سلاح های نسل بعدی (NGWS) و همچنین سایر دارایی های هوایی در فضای جنگ عملیاتی آینده تشکیل شده است.
Dassault به عنوان پیمانکار اصلی NGF فعالیت خواهد کرد ، در حالی که Airbus مشغول توسعه وسایل نقلیه همراه از راه دور و ابر پشتیبانی رزمی (supporting combat cloud ) خواهد شد، Safran Aircraft Engines پیمانکار اصلی موتور هواپیمای جنگنده نسل بعدی خواهد بود .
در فوریه 2019 یک قرارداد مطالعات دو ساله به Airbus Defense & Space و Dassault اعطا شد.دیرک هوک ، مدیر عامل شرکت ایرباس ، در زمان اعطای قرارداد گفت “FCAS “: یکی از بلند پروازانه ترین برنامه های دفاعی اروپا در قرن حاضر است. با امضای قرارداد امروز ، ما سرانجام در حال تنظیم این برنامه با تکنولوژی ها بسیار بالا هستیم. هر دو شرکت متعهد هستند که با توجه به جنگنده نسل جدید و همچنین سیستم های همراه با آن ، بهترین راه حل ها را برای ملل ما ارائه دهند. “
پیش بینی می شود پیش از عملیاتی شدن که تا سال 2040 برنامه ریزی شده است ، کانسپت های مختلفی برای FCAS ایجاد شود ،. این دو شرکت گفتند که آنها برنامه های اثبات کننده فناوری ای را آغاز خواهند کرد و انتظار می رود که آنها را در نمایشگاه هوایی پاریس امسال نمایش دهند.