آقای سیدمحمد مهدی میرزایی قمی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: طرح جامع اقدام ملی کاهش آلودگی هوا نه فقط به سهم بندی و تفکیک آلایندههای ثابت و متحرک اکتفا نکرده بلکه راهکارهایی نیز برای کاهش آلودگی هر کلانشهر ارائه کرده است.
وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست بر اساس مصوبه قانون هوای پاک، موظف ایجاد هوای پاک است گفت: سازمان محیط زیست بر اساس این محمل قانونی مکلف است برنامه مدونی برای شهرهای دارای اولویت در نظر بگیرد و طرح جامع اقدام ملی کاهش آلودگی هوا در همین راستا تهیه شده است و مشخص کننده وضع آلودگی هوا در کلانشهرها و شهرهای دارای اولویت است به این ترتیب که منابع انتشار آلایندگی را به تفکیک سهم منابع ثابت و متحرک مشخص کرده است.
وی گفت: در این طرح به سهم بندی آلایندهها اکتفا نشده بلکه راهکارها و برنامههای مربوط در راستای آلودگی هوا را به تفکیک مقتضیات هر کدام از کلانشهرها ارائه شده است و هم اینکه در سطح ملی چه راهکارهایی باید به طور کلان انجام شود.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با بیان این که طرح جامع اقدام ملی کاهش آلودگی هوا توسط کنسرسیوم دانشگاههای برتر کشور انجام شده، افزود: این نخستین بار است که این مطالعات برای ۹ کلانشهر در سطح ۱۳ دانشگاه برتر کشور انجام میشود که بهتر و فراتر از این دانشگاهها در ایران نداریم بنابراین بهتر از این مطالعات نمیتواند صورت بگیرد که برپایههای فنی و علمی استوار باشد و سابق بر این مطالعاتی با چنین کیفیتی نداشته ایم.
آقای میرزایی قمی گفت: یکی دیگر از ویژگی این طرح جامع، برنامه محور بودن آن است و مشخص است که چه راهکاری برای چه کلانشهری و در چه مدت زمانی با چه هزینهای و با چه اولویتی و چه اثرسنجی باید انجام شود.
وی افزود: برنامه جامع اقدام ملی آلودگی هوا کاملاً بر اساس خروجی این مطالعات آماده شده است و ما این را برای دولت ارسال میکنیم و حتماً لازم است که هزینه راهکارهای مربوط که در این مطالعات توسط سازمان محیط زیست برآورد شده است در سرجمع اعتبارات کلی در قالب لایحه بودجه در نظر گرفته شود تا بتواند عملیات را پیاده سازی کند.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم گفت: دولت اگر همین فردا هم این طرح را مصوب کند از نظر فنی مشکلی برای اجرا ندارد اگر چه از به لحاظ زیرساختی و بودجهای باید شرایط فراهم شود و از نظر ما چه بهتر که همین فردا این طرح مصوب و ابلاغ شود تا دستگاههای اجرایی ذیربط موظف به پیاده سازی شوند.
آقای میرزایی قمی با اشاره به حضور آقایان آشنا و کلانتری در ارائه این طرح افزود: این حضور نشان از اهمیت موضوع برای دولت دارد و دولت قطعاً به دنبال آن است که مسئله آلودگی هوا را به صورت برنامه محور ابلاغ و پیگیری کند.
وی در باره اینکه مشخصاً چه راهکارهایی در این طرح پیشنهاد شده است، گفت: راهکارهایی که مربوط به وسایل نقلیه است بسیار مهم است مثلاً این که پیشنهاد شده است برای خودروهای دیزلی با نصب فیلترهای جاذب از میزان آلایندگیهای آنان بکاهیم و برای موتورسیکلتهای کاربراتوری که آلایندگی زیادی تولید میکنند موضوع اسقاط و برقی سازی آن مدنظر قرارگرفته است.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم افزود: در موضوع استاندارد سازی سوخت راهکارهای مهمی به چشم میخورد از جمله این که سوخت نیروگاهها مازوت است یا غیر مازوت. اگر غیر مازوت است به چه صورت است؟ آیا استاندارد است یا خیر؟ و مطرح شده است که وزارت نفت مکلف است سوخت استاندارد در اختیار وزارت نیرو و نیروگاهها قرار دهد و وزارت نیرو هم مکلف شده است اگر نتواند سوخت استاندارد تهیه کند حتماً باید سیستمهای فیلتراسیون و کنترل آلودگی هوا را روی خروجی دودکشها نصب کند و به طور کلی همه این موارد، راهکارهایش ارائه و فناورهای مربوط به آن نیز مشخص شده است.