گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی حاکی است ارزش اسمی تجارت الکترونیکی در نیمه نخست سال ۹۹ با رشد ۲۸۴ درصدی در همسنجی با پارسال همراه بوده و میزان آن ۶۳۹ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
در این نشست، به علت رعایت شیوه نامههای بهداشتی پیشگیری از شیوع کرونا، فقط تعداد محدودی از رسانهها بصورت حضوری شرکت داشتند، اما تعداد زیادی از رسانهها نیز از طریق ویدئوکنفرانس در این نشست مشارکت کردند.
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در گزارش عملکرد ۶ ماهه نخست امسال خود به جزئیاتی پرداخته که منجر به افزایش ارزش معاملات تجارت الکترونیکی شده است. تجارتی که این روزها به دلیل شیوع کرونا بیش از گذشته جان گرفته و توانسته رشد بیش از ۲۸۰ درصدی را تجربه کند.
آقای علی رهبری مدیر مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، در این نشست گفت: ارزش معاملات تجارت الکترونیکی تقریبا چهار برابر، تعداد نمادها در ۶ ماه نخست سه برابر و صدور گواهی امضای الکترونیکی ۲ برابر شده است.
وی درباره مجموعه مبالغ تراکنشهای خرید از طریق درگاه پرداخت اینترنتی از ابتدای سال ۹۹ تا انتهای شهریور بر اساس گزارش شاپرک، اظهار داشت: مجموع مبالغ تراکنشهای خرید از طریق درگاه پرداخت به چهار هزار و ۴۷۵ میلیارد تومان و مجموع مبالغ پرداخت در محل و سایر روشها نیز یکهزار و ۹۱۸ میلیارد تومان است. اکنون ارزش کل گردش مالی تجارت الکترونیکی نیز به ۶ هزار و ۳۹۳ میلیارد تومان رسیده است.
رهبری اضافه کرد: ویروس کرونا از عوامل اصلی بود که مردم را به سوی کسبوکارهای الکترونیکی سوق داد، بسیاری از کسب وکارها آگهی استخدام چند هزار نفری زدند که این جای تشکر دارد، همچنین مرکز تجارت الکترونیکی مدت زمان دریافت نماد را از پنج روز به یک روز کاهش داد تا راهاندازی کسب و کار اینترنتی برای متقاضیان تسهیل شود.
در ادامه «سمیه شعبانی» کارشناس مسئول مرکز توسعه تجارت الکترونیک، افزود: بررسیهای انجام شده از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نشان میدهد ۲۳ درصد واحدهای فعال در حوزه تجارت الکترونیکی، دارای" ئی نماد" هستند که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته اند.
وی افزود: بیشترین دارندگان ئی نماد ئی نماد در حوزه فروش کالا فعالیت میکنند و پس از آن فعالان در دسته آموزش، برنامهنویسی و رایانه و تبلیغات و بازاریابی بیشتر نماد اعتماد الکترونیکی را از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی دریافت کردهاند.
شعبانی ادامه داد: سابقه فعالیت دارندگان نماد اعتماد الترونیکی نشان میدهد ۳۳ درصد کمتر از یک سال است که فعالیت میکنند و ۴۵ درصدشان بین یک تا چهار سال است که از عمر فعالیتشان میگذرد.
وی گفت: ۷۵ درصد فعالان تجارت الکترونیکی که کسب و کارشان ئی نماد یا نماد الکترونیکی دریافت کردهاند شخصیت حقیقی هستند و فقط ۲۵ درصد از این کسب و کار با نام شخصیت حقوقیشان فعالیت میکنند.
در ابتدای این گزارش به اهمیت زیرساختی که برای توسعه تجارت الکترونیکی لازم است پرداخته شده و بنا بر آن، ضریب نفوذ ۱۰۲ درصدی اینترنت، ضریب نفوذ ۶۵ درصدی تلفن همراه هوشمند، صدور حدود ۱۸۵ هزار گواهی امضاء الکترونیکی و مسائلی از این دست باعث این رشد چشمگیر شده است.
بنا بر گزارشی که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک منتشر شده و ۶ ماه نخست امسال را در بر میگیرد، مبلغ هر خرید الکترونیکی بهطور میانگین ۴۱۷ هزار تومان برآورد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۵۳ درصد رشد داشته است.
همچنین تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی نزدیک به ۱.۵ میلیارد فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۲ درصد رشد داشته است. تعداد معاملات الکترونیکی دولتی حدود ۱۵۱ هزار فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۳۴ درصد رشد داشته است.
در نیمه نخست سال ۹۹ تعداد ئی نماد یا نماد الکترونیکی سه برابر شده است و این رشد بیشتر در ماههای نخست سال اتفاق افتاده است. پراکندگی جغرافیایی این نماد متعلق به تهران، اصفهان، خراسان رضوی و فارس است. ۴۶ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی صاحبان بین ۳۰-۴۰ سال دارند و ۲۳ درصد۲۰ تا ۳۰ ساله هستند که میتوان نتیجه گرفت قشر جوان بیشترین میزان مشارکت را دارند.
متن کامل گزارش تجارت الکترونیکی ایران (شش ماهه اول سال ۱۳۹۹) و اینفوگرافی مربوطه نیز منتشر شد که از طریق وب سایت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (منوی گزارش تجارت الکترونیکی) به آدرس http://ecommerce.gov.ir در دسترس عموم علاقمندان است.