معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست: هوای پاک حق عموم مردم است اما هیچ منبع مالی و ردیف بودجهای برای اجرای قانون هوای پاک وجود ندارد.
وی گفت: در اجرای قانون هوای پاک ۱۳ آیین نامه وجود دارد و ۱۷۱ تکلیف برای ۲۱ دستگاه اجرایی و سازمان مستقل دیده شده است و ما در سازمان محیط زیست سایتی را طراحی کردیم تا همه دستگاهها به صورت خود اظهاری وظایف خود را اعلام کنند. ما عملکرد آنها را ارزیابی کرده و نتایج آن را به معاون اول رئیس جمهور نیز اعلام کردیم.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ما مشخصاً در ۱۳ کلانشهر و چند شهر آلوده مشخص کرده ایم که آلایندههای متحرک و ثابت چه سهمی دارند و حتی اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را به آنها اعلام کرده ایم، اما مشکل اساسی این است که هیچ منابع مالی برای اجرای آن مد نظر قرار نگرفته است.
آقای تجریشی گفت: هم اکنون ۶۰ درصد منابع آلاینده در تهران مربوط به منابع متحرک و ۴۰ درصد ثابت است و در شهر شیراز ۸۰ درصد آلایندگی مربوط به منابع آلاینده ثابت (صنایع) و بقیه متحرک است و مثلا در شهر مشهد اگر فقط مازوت سوزی را در نیروگاه طوس حذف کنیم وضع آلودگی بهتر میشود.
وی افزود: ما فردا صبح رونمایی رسمی از برخی مطالعاتمان خواهیم داشت و تلاش خواهیم کرد تا اوایل سال آینده سامانه سازمان هواشناسی بتواند در خصوص آلودگی هوا پیش بینی کند. هنوز در این بخش نمیتوانیم پیش بینی داشته باشیم.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امسال ما ۷۰۰ میلیارد تومان منابع مالی برای بهسازی برخی صنایع داشتیم، اما برخی صنایع به خصوص در اصفهان ترجیح میدهند آلاینده باشند و عوارض بدهند، اما از منابع مالی ما برای رفع آلودگی استفاده نکنند.
آقای تجریشی در بخش دیگری از سخنانش به فعال کردن پارکهای علم و فناوری در حوزه محیط زیست اشاره کرد و فضای کسب و کار در حوزه صنعت محیط زیست را نامناسب توصیف کرد و افزود: ما فقط در حوزه پساب موفقیتهایی داشته ایم و در حوزه هوا نیز اقداماتی خواهیم داشت.
وی به نبود انسجام فکر و سازمانی میان دستگاهها در بحث آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: پیگیریهایی انجام دادیم تا ناهماهنگی برخی مسئولان در اقدامات رسانهای شان برطرف شود.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص اصلاح آلایندگی موتورخانهها گفت: در قانون آمده است که این موضوع باید از موتورخانههای دولتی آغاز شود، اما عملکرد قابل توجهی در این بخش نداشته ایم و از همین هفته در استان البرز قرار است سامانههای احتراق دولتی ساماندهی شود.
آقای تجریشی به موضوع سوخت اشاره کرد و افزود: ما از سال ۹۷ به اندازه کافی گازوئیل استاندارد تولید نمیکنیم و قرار شد در هماهنگی با وزارت راه و شهرسازی و نفت گازوئیل استاندارد در اختیار کامیونهایی که در کلانشهرها تردد میکنند قرار گیرد و ما آلودگی گازوئیل را در جنوب تهران به ویژه در بزرگراه آزادگان به طور مشهود میبینیم.
وی گفت: در قانون هوای پاک بسیاری از دستگاهها وظایفی دارند و صدا و سیما هم موظف است آگاه سازی کند، اما بیشتر به ایجاد اختلاف میان دستگاهها دامن زده میشود.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ما چالشهای بسیار زیادی دراین بخش داریم و فکر میکنیم قوه قضاییه هم باید با ترک فعلها برخورد قاطع کند.
آقای تجریشی گفت: از نظر ما قانون هوای پاک را باید استانداران عملیاتی کنند.
وی افزود: سوخت نیروگاهها باید تغییر کند و در زمینه معاینه فنی هم نباید اجازه داد برخی افراد در شهرهای اطراف تهران معاینه بگیرند و در تهران تردد کنند و قطعاً تاثیر معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا بسیار بالاست و در سال ۹۷ که در باره معاینه فنی نظارت جدی صورت گرفت وضع هوا بهتر از امسال بود.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما حتی برخی موارد را به قوه قضاییه هم ارجاع داده ایم و مثلا نیروگاه رامین که مازوت میسوزاند، چون به تذکرات ما بی توجه بود آذر سال گذشته به قوه قضاییه معرفی کردیم، اما اخیراً حکم در قوه قضاییه صادر شد، اما هنوز هم میبینیم مازوت میسوزاند و انتظار ما از قوه قضاییه این است که با ترک فعلها برخورد قاطع تری کند.