بیش از 200 کیلومتر باید راه می پیمودم تا بغل گوش تهران بزرگ، به شهر کوچک پرندک از توابع شهرستان زرندیه شمالی ترین نقطه استان مرکزی برسم.
حوالی شهر خودنمایی می کند با قامت برج مراقب و زمین های وسیع هموار شده و یک باند فرودگاه به طول یک کیلومتر منتظر رسیدن ماشین آلات آسفالت کاری است . در کنار برج مراقبت کاپیتان با قامت منظم نظامی ایستاده تا ماشین از پیچ بگذرد و ما به او برسیم .
از روزهای سخت...
اولین بار بود که باید با خلبانی کارآفرین مصاحبه می کردم . او از همان ابتدا از روز های سخت گفت .
مجری طرح و سرمایه گذار شهرک فرودگاهی پرندک ، از روزی گفت که وقتی جت کوچک یک هواپیماساز ایتالیاتی در یکی از خیابان های خلوت پایتخت به زمین نشست، توانست در همان کنار خیابان هشت جت به علاقمندان هوانوردی بفروشد .
کاپیتان مطلق ادامه داد : فقط تاسف خورد که چرا باید پولهای جوانان این کشور این گونه به جیب خارجی ها پرواز کند و ارز مملکت به آن سوی مرزها برود .
خروج ارز با تفریح برخی جوانان / دفاع مقدس امروزر در حوزه اقتصاد است
او می گوید : چرا جوان علاقمند پرواز باید در سال چند بار به کشورهای خارجی مانند ترکیه یا دبی برای یک پرواز برود در حالیکه امکانات کشور برای ایجاد فضای آموزش و تفریحات سالم مهیاست و دست همت می طلبد برای کار.
همچنان که در باند حرکت می کردیم به روزهای دفاع رفت و از زمانی گفت که تلاش برای حفظ ارزش ها و، ناموس و کشور بوده و حالا نیز همان شرایط است با کمی تغییر شکل . امروز باید تلاش اقتصادی گرد برای حفظ کشور و ارزش ها .
اشتیاق جوانان برای هوانوردی
کاپیتان مطلق که خود از خلبانان باسابقه و استادان آموزش خلبانی کشور است از اشتیاق جوانان برای یادگیری فنون هوانوردی می گوید و می افزاید : جوانان برای یک پرواز در تریکه باید 150 دلار هزینه کنند در حالیکه با یک دهم آن می توانند در همین نقطه پرواز را تجربه کنند و در صورت حمایت بیشتر برای احداث امکانات رفاهی می تواند میلیون دلار ارز کشور را حفظ کرد.
احداث اولین شهر فرودگاهی کشور در استان مرکزی
او تصمیم گرفته برای اولین بار با ایجاد شهرک فرودگاهی ، گام بلندی در توسعه هوانوردی در قالب آموزش ، تعمیر و تفریحات سالم ، و در مراحل بعدی ساخت و مونتاژ جت های کوچک بردارد .
مساحت اولین شهرک فرودگاهی کشور ، بیش از ۲۰ هکتار است که با 40 درصد پیشرفت فیزیکی روبروست .
سلیمانی فرماندار شهرستان زرندیه می گوید : تا قبل از پایان سال مرحله اول آن در قالب پرواز جت های کوچک و تفریحی راه اندازی می شود.
در جوار پایتخت و تجربه لذت پرواز شخصی درآسمان ایران
به عقیده کارشناسان محل این شهرک در جوار پایتخت و در مرکز کشور است که می تواند به جز استان مرکزی و تهران ، استانهای مرکزی کشورمانند اصفهان ، لرستان ، همدان را پوشش دهد .
مطالعه چندین ساله مبنای شروع
مطلق در این باره می گوید : پرندک ؛ بر مبنای سوابق اقلیمی منطقه، شرایط آب و هوایی که شامل باد، درجه حرارت، بارشهای فصلی و سالانه ، بررسی و محاسبه صورت گرفته که از دیگر معیارهای مشخص شدن اماکن و ابنیه فرودگاهی است.
سرمایه گذار شهرک فرودگاهی پرندک با بیان اینکه فرآیند فرساینده دریافت مجوزها بیش از سه سال طول کشید می گوید : کارهای مطالعاتی و طراحی سیستم فرودگاهی طبق استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری و براساس قوانین سازمان بینالمللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) و سایر قوانین جهانی، در حال ساخت است .
احداث برج مراقبت و باندیک کیلومتری
برج مراقبت و باند فرودگاه از اولین قسمت های مهم هر فرودگاه است که ساخته می شود و به گفته مطلق باند پروازی به طول بیش از 900 متر به همراه راههای ارتباطی، تاکسی وی، پارکنیگ هواپیماها، پد هلیکوپتر برای خدمترسانی در بخشهای اورژانسی و کنترل ترافیکی استان مرکزی در مرحله اول در حال نهایی شدن است .
در تعاریف شهرک های فرودگاهی هواپیماهای کوچک ، موضوع خدمت رسانی درمانی و در حوادث نیز تعریف شده است که با توجه به فاصله 80 کیلومتری پرندک تا تهران این شهرک فرودگاهی به عنوان معین استان تهران نیز در نظر گرفته می شود .
پرندک در مسیر توسعه
استاندار مرکزی به ویژگی های متنوع این شهرک فرودگاهی اشاره می کند و می گوید : این شهرک فرودگاهی در قالب یک طرح گردشگری با هواپیماهای سبک و فوق سبک در شهر پرندک اجرا خواهد شد ، همچنین این فرودگاه کاربری آموزش خلبانی دارد وعلاوه بر آن به عنوان مکانی برای استفاده افرادی که تمایل به پروازهای کوتاهبرد با هواپیماهای سبک و فوقسبک دارند نیز تبدیل خواهد شد.
آموزش و تفریح در کنار امدادرسانی
آقازاده می افزاید : از جمله اهداف مهم راه اندازی این شهرک فرودگاهی امدادرسانی در مواقع بحران به استان تهران نیز هست.
او با اشاره به جانمایی چهار آشیانه در شهرک فرودگاهی پرندک تصریح می کند : بیش از 350 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این شهرک فرودگاهی مشغول به کار می شوند و برآورد میشود برای ساخت مرحله نخست آن 25 میلیارد تومان هزینه شود که بخش خصوصی اعتبار آن را تقبل کرده است.اکنون گردشگری به عنوان بزرگترین صنعت جهان ، با تاثیرگذاری در بعد اقتصادی گامی برای کاهش محرومیت ، توسعه مراکز اشتغال کوچک، کارآفرینی و جلوگیری از مهاجرت می شود .
نزدیک شدن به بازار گردشگری
مدیر کل سازمان میراث فرهنگی استان مرکزی می گوید : بر پایه گزارش سازمان جهانی گردشگری ایران رتبه دهم جاذبه های باستانی و تاریخی را در جهان دارد و یکی از امن ترین کشورهای منطقه و حتی جهان برای گردشگران محسوب می شود.
مرزبان می افزاید : مطابق برنامه ریزی صورت گرفته ایران در افق چشمانداز 1404 به عنوان قطب گردشگری حلال در جهان سالانه باید 20 میلیون گردشگر خارجی را جذب کند.
او با اشاره به شهرک فرودگاهی پرندک ادامه می دهد : قطعا با طرح های این چنینی رسیدن به این افق آسانترانجام می شود .
تسهیل امداد رسانی
کارکرد دیگر شهر فرودگاهی پرندک امداد رسانی در شرایط بحرانی به استان تهران است .
سیل نابهنگام استان گلستان را همه به یاد داریم اگر در آن مقطع بنیه ی فرودگاهی در بخشهای لجستیکی و پشتیبانی تقویت شده بود خسارات انسانی و مالی بسیار کمتر از میزانی که رخ داد بود .
موضوعی که مسئولین وقت استان گلستان به آن اشاره کردند .
مرحله دوم و حرکت 100 هواپیمای کوچک
در مرحله دوم این شهرک فرودگاهی ارتقای کاربریها به یک فرودگاه سبک با هواپیماهای زیر ۱۹ نفر و حمل بار تا ۱۵ تن بدل خواهد شد .
مطلق با بیان اینکه بیش از 100 هواپیمای کوچک می تواند در فرودگاه تردد داشته باشند ، می گوید : در مجموع چهار آشیانه به اضافه امکانات رفاهی و ۱۲ واحد اقامتی در این شهرک ساخته میشود.
بسیاری از جوانان پرندکی حالا با مشاهده اولین بناهای شهرک فرودگاهی در انتظار یافتن شغل در آن هستند .
جوانان بومی اولویت اشتغال
محبی مدیر ساخت شهرک می گوید : برای ساخت از جوانان و حتی امکانات شهر برای رونق فعالیت اقتصادی در پرندک استفاده شده است .
او می افزاید : به طور اتفاقی با یکی از جوانان پرندکی صحبت می کردم که متوجه شدم او یکی از تخصص های مورد نیاز فرودگاه را دارد و بسیار خوشحالیم که می توانیم از توان جوانان نجیب منطقه برای توسعه شهرشان استفاده و اشتغالزایی کنیم .
وی امیدوار است در کنار علاقه مندان بتواند به دانش آموزان و دانشجویان نیز آموزش پرواز بدهد.
فرودگاهها نماد توسعه یافتگی کشورهاست و فرودگاهی برای آموزش و تفریحات ایجاد می شود نشان دهنده توسعه روز افزون است .
فرودگاه شاخص توسعه یافتگی
او می افزاید : سرمایهگذاری در این بخش با حساسیت خاصی مواجه است و بدون تردید تاثیر و تبعات توسعه عمرانی فرودگاه در جذب سرمایهگذاری و به تبع آن درآمدزایی تاثیر مستقیم دارد ، و البته توسعه وضعیت اقتصادی، میزان رفاه اجتماعی و فرهنگ و تمدن یک کشور است .
سخن آخر ؛ آیا می شود؟
حالا در پس تلاش و هزنیه کرد بیش از 100 میلیاردی یک کارآفرین ، او در اندیشه حمایت مسئولین برای پایان هر چه زودتر طرح است .
دغدغه کاپیتان این است که آیا همین اندک حمایت هایی که وجود دارد ادامه م می یابد تا جوان ایرانی در دل دشت ها و کوههای همین سرزمین لذت پرواز را تجریه کند.
این می گوید : آرزویم و البته برنامه ام این است که شهر فرودگاهی با آخرین امکانات و 100 هواپیمای کوچک به جوانان کشور خدمت کند ، اما ایا من به آرزوی دیرین خود می رسم ؟ می توانم دست خارجی را از جیب جوان ایرانی کوتاه کنم ؟
آیا مسئولین از من حمایت خواهند کرد ؟
در باند فرودگاه راه می روم و سخنان کاپیتان در دهنم مرور می شود . تنها پاسخم زمان است که نشان خواهد داد اینجا سرزمینی هست که آرزوی کارآفرین محقق شود؟
در خیالم دور نیست به پرواز درآمدن جت های کوچک باغ های پسته ، انار ، گلدسته های بلند مسجد هزار ساله و هزاران نقطه گردشگری نه تنها استان مرکزی بلکه استان های همجوار دیدنی تز از گذشته می شود و می توان ازآسمان آنها را دید و افق های روشن را تجربه کرد .
..........
زهرا نوری