رئیس رسانه ملی در ویدئو کنفرانس با مدیران کل مراکز استانی رسانه ملی: مردم ما باید بازیگری آمریکا را در این برهه از زمان خوب بشناسند؛ رسانه ملی باید مردم را در این زمینه آگاه کند.
وی افزود: دشمن در این اوضاع تلاش کرد با القای قحطی و به هم ریختن آرامش مردم، ناامنی در کشور ایجاد کند تا مثل کشورهای دیگر مردم به فروشگاهها هجوم ببرند، اما رسانه ملی توانست با تهیه گزارش از انبارهای کشور و پخش تبلیغات اجناس فروشگاهها به مردم اطمینان دهد که در این زمینه کشور مشکلی ندارد و توطئه آنها خنثی شد.
دکتر علی عسکری با اشاره به راهاندازی مدرسه تلویزیونی ایران بلافاصله پس از تعطیل اعلام شدن مدارس گفت: رسانه ملی در مدت کوتاهی توانست خلأ به وجود آمده ناشی از تعطیلی مدارس را پر کند و این با تلاش همکاران شبکه آموزش و دیگر شبکهها میسر شد و تاکنون ادامه دارد.
وی سپس با اشاره به آموزشهای رسانه ملی در زمینه پزشکی، خودکنترلی و سبک زندگی، افزود: از زمان آغاز بیماری کرونا تاکنون رسانه ملی توانسته است نقش مؤثری در کنترل بیماری داشته باشد؛ این تأثیر در مناسبتهایی مثل روز طبیعت، ترغیب مردم به ساخت ماسک در خانه و تشویق کارخانههای تولید وسایل بهداشتی به تولید محلول ضد عفونی به خوبی مشخص بود.
رئیس رسانه ملی تغییر در رفتار اجتماعی را در شرایطی مثل همهگیری بیماریهایی که درمان مشخصی ندارند، از کارکردهای رسانههای عمومی دانست و گفت: نقش رسانههای عمومی در کنترل اپیدمیها قابل تحقیق و جهانی است؛ رسانهای در این شرایط بهتر میتواند اثرگذار باشد که همراه دولت و قوای حاکمیتی باشد تا با هماهنگی بتوانند اوضاع را تحت کنترل درآورند.
وی با اشاره به اینکه آمریکا با همه زیرساختهای اقتصادی در این اوضاع روزی ۴۰۰۰ کشته بر اثر کرونا دارد، گفت: ترامپ اکنون بیش از ۳۰۰۰ میلیارد کسری بودجه دارد، اما ما در ایران در شرایط نابرابر تحریم توانستهایم بدون کمبودی در زمینه بهداشت و درمان، آمار بیماری را کاهش دهیم و این نشان دهنده عزم مردم ایران و رسانه ملی که جزئی از این مردم است، برای عبور از چنین شرایط سختی است.
رئیس سازمان صدا وسیما با اشاره به عملکرد رسانه ملی در مناسبت هایی، چون سالگرد ارتحال امام (ره)، محرم، رمضان و شبهای قدر و اربعین، از تشییع باشکوه سردار سلیمانی یاد کرد و گفت: نمایش این حضور مردم وظیفهای بود که ما باید زینب وار برای مردم دنیا روایت و صحنههای تاریخی بینظیر این حماسه را ثبت و ضبط میکردیم که الحمدالله با تمام وجود و با تلاش همکارانم، این کار را انجام دادیم.
وی افزود: در همه این مقاطع حساس زمانی که مردم باید شیوه نامههای بهداشتی را رعایت میکردند، رسانه ملی در کف این میدان برای انجام وظیفه خود پای کار بود و ما همکارانی را هم در این مسیر از دست دادیم که خالصانه تا آخرین لحظه تلاش کردند.
رئیس رسانه ملی سپس با قدردانی از مدیران ستادی و مدیران کل و کارکنان مراکز صداوسیما در سراسر کشور گفت: صدا وسیما در این مدت کار شجاعانهای انجام داد و موفق شد؛ من از همه بخشها در معاونت امور استانها تشکر میکنم که در تمام این لحظات هم پای دیگر بخشهای سازمان در میدان تلاش و کار بودند.
وی با اشاره به اینکه رسانه ملی هم در سطح ملی و با شبکههای سراسری و هم از نمایی نزدیکتر با همان لهجه و رسوم مردم هر منطقه با شبکههای استانی خود با مردم سخن میگوید، گفت: رسانههای استانی با نحوه ادراکات اهالی هر استان، فرهنگ، سلوک و سوابق تاریخی آنها عجین میشوند و تأثیرشان بر مردم بیشتر میشود.
دکتر علی عسکری با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در سخنرانی تلویزیونی سالروز قیام مردم قم در ۱۹ دی امسال گفت: هرکدام از احزاب آمریکایی راهی را برای دشمنی با ما برمیگزینند و یکی از سیاستهای حزب دموکرات آمریکا که پس از جمهوری خواهان روی کار میآیند، ایجاد منازعات قومیتی و مذهبی در بین مردم منطقه است و آنها در زمینه جنگ نرم تبحر خاصی دارند.
وی با اشاره به توان بالای نظامی کشور گفت: تحرکات اخیر آمریکا در منطقه، نه برای ترساندن ما که از سر انفعال بود و ما بیش از هر زمان دیگری از قدرت در منطقه برخورداریم. این را خود آمریکاییها با واسطههای مختلف پیغام میدادند که ما نگران حملات احتمالی شما در سالگرد شهادت شهید سلیمانی هستیم و برای همین تحرکاتی داریم.
دکتر علی عسکری در پایان با بیان اینکه مردم باید بازیگری آمریکا را خوب بشناسند و رسانه ملی در این زمینه باید مردم را اقناع کند، گفت: رسانه ملی در فضای مجازی که عرصه تاخت و تاز دشمن است نیز باید فعالانه عمل کند و در آگاهی بخشی کوشا باشد.
در این نشست همچنین مدیران کل مراکز مختلف گزارشی از فعالیتهای خود ارائه دادند.
پخش ۱۳۲ هزار و ۹۸۱ دقیقه از آثار مراکز، از شبکههای سراسری با وجود محدودیتهای کرونایی، ایجاد بانک اطلاعات هنرمندان استانی و محلی با هدف سیاست گذاری مؤثرتر برای بهره مندی از ظرفیت نیروهای هنری مراکز، انعقاد تفاهم نامه با سایر دستگاهها برای تولیدات در ساختارهای مختلف (نظیر تفاهم با معاونت فرهنگی سپاه و نیروی دریایی سپاه برای سریال مردان نادر و استانداران قزوین و یزد برای ساخت سریالهای شهید لشگری و سریال شب کویر و شیخ شهید)، افزایش ۳ درصدی میزان مخاطب در شبکههای تلویزیونی، برنامهریزی برای تولید ۴۰۰ مستند تا پایان ۱۴۰۱ با تهیه کتاب سند مفهومی تولیدات مرکز سیمای استان ها، تولید و پخش مسابقه ها، ازجمله مواردی بود که در گزارش عملکرد بخشهای مختلف این معاونت ارائه شد.