رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران: طرح تعریض معابر در شهرها برای کاهش ترافیک یک استراتژی شکست خورده است.
وی تصریح کرد: تعریض خیابان کرمان، حد فاصل ۱۷ شهریور تا امام علی (ع) به عنوان کرمان غربی و امام علی (ع) تا نبرد به عنوان کرمان شرقی، از سال ۱۳۶۰ آغاز شده و در این فاصله زمانی تمام ساکنان محلات شکوفه، دلگشا، سرآسیاب دولاب، شیوا، صاحب الزمان و شاهد درگیر این طرح تعریض بودند؛ حدود ۳۰ درصد از املاک کرمان غربی نیز توسط شهرداری تملک شده است.
سالاری ادامه داد: خوشبختانه مدیریت شهری دوره پنجم، مبتنی بر رویکرد انسان محوری به این موضوع ورود کرد و طی سالهای گذشته مجموعه مطالعاتی را در حوزه ترافیک انجام داد و مشخص شد که اساسا الزامی به تعریض این خیابان وجود ندارد و در جلسه روز گذشته کمیسیون ماده ۵ این طرح تعریض ابطال و خواسته شهروندان این منطقه محقق شد.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به تملک ۳۰ درصد املاک توسط شهرداری و تبدیل آن به فضای باز، اظهار داشت: مقرر شد فضای باز ایجاد شده به منظور تامین سرانههای خدماتی منطقه به پهنه G تبدیل شود.
سالاری خاطر نشان کرد: مدیریت شهری دوره پنجم در منتهی الیه شرقی این خیابان، پلازای امیرکبیر را ایجاد کرده که قرار بود در آنجا ۳۰ هزار متر مربع تجاری ساخته شود و در منتهی الیه غربی خیابان نبرد هم در حال ایجاد میدانگاه شهید تاجری است لذا عملا در هم تنیدگی این محور با مجموعه آرامستانهای تاریخی دولاب، آنجا را به یک محور سرزنده پیاده راهی تبدیل میکند که به نوبه خودم از شهردار تهران و اعضای کمیسیون ماده ۵، ریاست شورا، سازمان نوسازی، شهرداری منطقه ۱۴ و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری به دلیل اتخاذ این تصمیم مهم تشکر میکنم.
وی افزود: متاسفانه سالها این نگاه در همه شهرهای کشور نهادینه شده بود که راهکار حل ترافیک، بازگشایی و تعریض معابر است، در حالیکه تعریض معابر یک استراتژی شکست خورده است، چراکه هر جا تعریض معبر صورت میگیرد، میزان حضور خودرو در آنجا بیشتر میشود و گرههای ترافیکی افزایش مییابد.