از سوت نخستین قطار شمالغرب چه می دانید؟
اولین سوت قطار راه اهن شمالغرب به مرکزیت زنجان حدود ۷۰ سال پیش به صدا درآمد .
به گزارش گروه اجتماعی
خبرگزاری صداوسیما مرکز زنجان ؛ حدود ۷۰ سال پیش مقامات وقت در ایستگاه قطار آماده شدند تا سوت قطار شنیده شود بالاخره قطار طبق معمول ساعت تنظیمی که ۱۴ بوده است در ایستگاه زنجان متوقف شد.
راه آهن زنجان بعدها مرکز راه آهن شمالغرب کشور شد یعنی پس از احداث خط آهن میانه – مراغه مرکز ناحیه شمالغرب کشور به زنجان منتقل شد.راه آهن ناحیه شمالغرب از نظر اینکه تهران را به تبریز و غرب کشور را به شمال و جنوب و شرق و ایران را به کشورهای همجوار مرتبط میکند از نظر سوق الجیشی موقعیت خاصی دارد.
ایستگاه راه آهن زنجان در جنوب شهر و مشرف به زنجانرود و پل حاجی میربهاءالدین و کهنه کورپی (سید محمد) قراردارد.
قطار وخاطرات خوش زنجانیها
به علت نزدیکی ایستگاه تازه احداث راه آهن به شهر، اهالی زنجان به طور سریع از آمدن و رفتن قطارها مطلع میشدند، سوت قطار وکوچکی شهر زنجان همیشه برای اهلی ساکن نوید خبرهای خوش ومسافرهای خوش بوده است.
واکنون نیز پس از سالها اگرچه ساختمان جدیدی درکنار ساختمان قبلی احداث شده است، اما شهر انگار با همان سوت قطارها رنگ تازگی به خود میگیرد.
راه اهن زنجان میراث ثبت شده ملی
آذرماه سال گذشته بود که راه آهن منطقه زنجان که بخشی از راه آهن شمالغرب ایران است درفهرست آثار ملی جای گرفت.
راه آهن منطقه زنجان بعنوان میراث معماری صنعتی کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسید این راه آهن در سال ۱۳۱۹ احداث شده بود.
منطقه شمالغرب
راه اهن شمالغرب شامل شهرهای قزوین، تاکستان، ابهر، خرم دره، صائین قلعه، زنجان، میانه، هشترود، خداجو، مراغه، ملکان، بناب، میاندوآب، مهاباد است که ۶۹۳ کیلومترطول مسیردارد .
قطار دوخطه میشود.
دوخطه کردن راهآهن زنجان - قزوین، یکی از پروژههای مهم و اولویتدار استان زنجان بوده که عملیات اجرایی آن از سال ۸۳ آغاز و کارگاه آن پس از مدتی وقفه، فعال شده است.
تابستان امسال ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه دوخطه کردن راهآهن زنجان – قزوین اختصاص یافته است.
با اجرای این پروژه ظرفیت حمل بار در مسیر کریدور شرق به غرب کشور بیش از ۷ میلیون تن افزایش خواهد یافت.
این خط ریلی همچنین یک و نیم ساعت زمان سفر در مسیر ریلی زنجان - قزوین را کاهش خواهد داد. پروژه دوخطه کردن راهآهن زنجان - قزوین حداکثر تا اسفند سال ۹۹ به بهرهبرداری خواهد رسید.
با افتتاح این پروژه، تلاقی قطارها به طور کامل حذف و موجب افزایش ایمنی سفر میشود.