عضو شورای شهر تهران: از نمایندگان مجلس میخواهم مکانیزمی برای تخصیص اعتبارات در نظر بگیرند که جرایم ناشی از تخلفات رانندگی معطوف به برنامه کاهش آلودگی هوا شود.
این عضو شورای شهر با تقدیر از سخنان دادستان کل کشور درخصوص پیگیری حقوق عامه تصریح کرد: دادستان کل کشور از شوراهای شهر سراسر کشور خواستهاند اگر اطلاعاتی مربوط به تخلفات آلودگی هوا و مازوتسوزی وجود دارد، ارائه کنند. این مسئله مستلزم آن است که به اطلاعات دقیق انتشار آلودگی و منابع اصلی آلایندگی یعنی دودکش صنایع و نیروگاهها دسترسی وجود داشته باشد.
رییس کمیته محیطزیست و خدمات شهری ادامه داد: این اطلاعات به شکل سیستماتیک توسط سازمان حفاظت از محیطزیست ثبت و نگهداری میشود و چنانچه به این اطلاعات دسترسی وجود داشته باشد، شوراها میتوانند برای طرح دعواهای محیطزیستی در قوه قضائیه اقدام کنند.
حسینی میلانی با تاکید بر اینکه اطلاعات مربوط به انتشار آلودگی و منابع آلاینده فقط مربوط به دودکشها نیستند، خاطرنشان کرد: اطلاعات هواشناسی و اطلاعات خودروها (VIN) نیز برای مبارزه با آلودگی هوا مورد نیاز مدیریت شهری است، اما متاسفانه برخی دستگاهها در ازای ارائه اطلاعات، از شهرداری طلب هزینه کردهاند. این در حالی است که شرکت کنترل کیفیت هوا حدود ۱۰ سال است که اطلاعات بسیار دقیق و جزیی از نتایج پایش کنترل وضعیت هوای تهران در ۲۱ ایستگاه را به صورت شفاف و بدون آنکه پولی بخواهد، به صورت آنلاین ارائه میکند.
وی با بیان اینکه شهرداری هفت فیلد اطلاعات خودروها را میخواهد تا بتواند متخلفان و متجاوزان سلامت مردم را در سطح ترافیکی شناسایی کند، اما ناجا این اطلاعات را نمیدهد، ابراز داشت: شهرداری اطلاعات شخصی مالکان خودروها را نمیخواهد بلکه ۷ فیلد اطلاعات خودرویی را میخواهد، ولی با وجود چندین نوبت تذکر شورا و کمیسیون حمل و نقل، ناجا این اطلاعات را در اختیار شهرداری قرار نمیدهد و اخیرا هم سازمان هواشناسی برای اطلاعات هواشناسی، درخواست هزینه کرده است.
عضو شورای شهر تهران افزود: این مسئله باید از سوی دستگاههای نظارتی مورد توجه قرار گیرد که چرا برای ارائه اطلاعات مربوط به آلودگی هوا طلب هزینه میشود؛ آنهم از سوی دستگاههایی که در چارچوب قانون هوای پاک وظایفی را برعهده دارند.
حسینی میلانی با تشکر از کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیطزیست مجلس برای برگزاری جلسهای مربوط به نحوه اجرای قانون هوای پاک بیان کرد:برای۱۴۰۰ پنج هزار میلیارد تومان بابت جرایم تخلفات رانندگی دریافت میشود. لازم است نمایندگان به این موضوع توجه کنند که این پنج هزار میلیارد چگونه تخصیص پیدا میکند به ویژه سهم کلانشهرها که باید صرف توسعه حمل و نقل عمومی، مقابله با آلودگی هوا و اجرای طرح کاهش (LEZ) شود که همه آنها از قوانین بالادستی برخوردار هستند.
وی با بیان اینکه این مبالغ نه در کلانشهرها بلکه از سوی دولت در امور دیگری صرف میشود، یادآور شد: از نمایندگان مجلس میخواهم مکانیزمی برای تخصیص اعتبارات در نظر بگیرند که جرایم ناشی از تخلفات رانندگی معطوف به برنامه کاهش آلودگی هوا شود.