محمد علیخانی در جریان بررسی لایحه "تعیین ضوابط کنترل آلایندههای هوا در پایانههای اتوبوسرانی و ترمینالها" با تاکید بر اینکه نباید آلودگی هوا به گردن شورا و شهرداری بیفتد، گفت: بحث انتقالات برون شهری ربطی به شورا و شهرداری ندارد.
زهرا صدراعظم نوری اظهار داشت: موضوعی که امروز مردم تهران و کلانشهرها را تحت فشار قرار میدهد، موضوع آلودگی هوا و مشخصا ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است. در پایانههای متعلق به شرکت واحد اتوبوسرانی، سازمان پایانهها وپارک سوارها، ذرات معلق توسط اتوبوسهای دیزلی منتشر میشود که قسمت اعظم آن کربن سیاه است که سلامت شهروندان را به مخاطره میاندازد.
او افزود: مطابق آخرین سیاهه انتشار؛ ۲۸ درصد از ذرات معلق منتشر شده در هوای تهران ناشی از اتوبوسها و مینیبوسهایی است که در تهران تردد میکنند.
نوری با بیان اینکه تجهیز اتوبوسها به فیلتر دوده میتواند آلودگی را مقداری کاهش دهد، گفت:، اما تاکنون تنها ۵۰ اتوبوس به فیلتر دوده مجهز شده اند. وقتی اتوبوس و مینیبوس در پایانهها توقف میکنند، مدت زمان این توقف مهم است و میزان انتشار را افزایش میدهد.
او ادامه داد: براساس ماده ۵۵ برنامه ۵ساله سوم توسعه شهر تهران شرکت واحد اتوبوسرانی و حومه موظف است در راستای کاهش و کنترل انتشار آلایندههای هوا در ایستگاههای اتوبوسرانی برون شهری و درون شهری تکالیف زیر را ارائه دهند.
نوری افزود: شهرداری تهران موظف است شرکتهای طرف قرارداد با شهرداری تهران را نسبت به استفاده از وسایل نقلیه با کمترین میزان انتشار آلودگی شامل وسایل نقلیه گاز سوز، برقی (هیبریدی) یا وسایل نقلیه دیزلی مجهز به فیلتر جاذب ذرات و دوده ملزم کند. شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در تمامی قراردادها، ضمانت اجرایی این امر را لحاظ و به طرف قرارداد ابلاغ کند.
سید حسن رسولی به عنوان مخالف کلیات این طرح گفت: با توجه به ماده ۵۵ و وظایف محوله به وزارت راه و شهرسازی، شهرداری مسئولیتی درخصوص حمل و نقل برون شهری ندارد و وزارت راه و شهرسازی مسئولیت صفر تا صد این موضوع را بر عهده دارد.
همچنین او افزود: بیش از ۶۰ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به منابع پایدار و استفاده از مازوت است.
اما سید آرش حسینی میلانی در پاسخ رسولی گفت: منشأ اصلی آلایندگی در تهران، کربن سیاه و خودروهای دیزلی است.
او درخصوص پایانههای اتوبوسرانی گفت: این پایانهها در بافت شهری قرار گرفته اند و مردم محلات اطراف پایانهها اعتراض دارند.
او ادامه داد: قانون هوای پاک به عنوان یک قانون بالادستی نصب فیلتر دوده بر اتوبوسها را الزامی کرده و کارگروه اضطراری آلودگی هوا هم الزام کرده است که توقف اتوبوسها در پایانهها کمتر باشد. مطالعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم درباره اولویتهای رفع آلودگی هوای تهران هم نصب فیلتر دوده را راهکاری برشمرده که بیشترین بازدهی نسبت به هزینهها دارد.
محمد علیخانی هم بعنوان مخالف گفت: نباید آلودگی هوا به گردن شورا و شهرداری بیفتد. در حال حاضر ۱۵ دستگاه در حوزه آلودگی هوا مسئول هستند. هزینههای تامین فیلتر به شورا و شهرداری تحمیل شده است که پول تامین اتوبوس ندارند. این درحالیست که اگر اتوبوس بخریم شرکت سازنده باید از قبل فیلتر اتوبوس را تامین کند؛ لذا دولت نمیخواهد از جیب خود هزینه کند.
او ادامه داد: همچنین بحث انتقالات برون شهری ربطی به شورا و شهرداری ندارد. نباید اسیر جو رسانهای شویم.
در نهایت این لایحه به رای گذاشته شد و با ۹ رای موافق به تصویب نرسید.