رییس کمیته محیط زیست شورا با بیان اینکه پایانههای اتوبوسرانی در داخل بافت شهری قرار دارند، گفت: شورایاریهایی که محلات آنها در مجاورت قرار دارند از آلودگی در این مناطق شاکی هستند.
وی با اشاره به شرایط آلودگی هوای تهران اظهار کرد: تهران در یک هفته اخیر با شرایط بحرانی در وضعیت آلودگی هوا روبهرو بوده است. مسئله استفاده از سوخت مازوت در دو سال اخیر مطرح است. اما از گذشته نزدیک به ۳۰ درصد از ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون مربوط به اتوبوسها و مینیبوسهای دیزل است. پایانههای اتوبوسرانی در داخل بافت شهری قرار دارند، لذا شورایاریهایی که محلات آنها در مجاورت قرار دارند، نسبت به آلودگی در این مناطق شکایت دارند و اعتراضات خود را بارها به ستاد شورایاریها و کمیسیون سلامت و محیطزیست اعلام کردهاند.
سخنگوی کمیسیون سلامت و محیطزیست با بیان اینکه برنامه سوم توسعه شهر تهران رسیدگی و کنترل آلایندههای هوا در اتوبوسها و پایانهها را تکلیف کرده است، تاکید کرد: قانون هوای پاک به عنوان یک قانون بالادستی نصب فیلتر دوده بر اتوبوسها را الزامی کرده و کارگروه اضطرار آلودگی هوا هم الزام کرده که توقف اتوبوسها در پایانهها کمتر باشد. مطالعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم درباره اولویتهای رفع آلودگی هوای تهران هم نصب فیلتر دوده را راهکاری برشمرده که بیشترین بازدهی نسبت به هزینهها دارد.