راهکارهای کاهش اضطراب امتحانات
مطالعه مؤثر، عوامل محیطی، فردی و خانوادگی از راههای مؤثر در کاهش اضطراب امتحانات است .
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما مرکز خوزستان ، یک پزشک روانشناس با بیان اینکه
موضوع کرونا عامل پیش شناختهای نبود و برنامهریزی نشده بود و خواه ناخواه ما را دچار اضطراب میکرد و همه افراد جامعه را تحت تأثیر گذاشت گفت : اتفاقات جدید از جمله کلاسهای آنلاین دارای معایب و مزایایی هستند.
مهتاب اردشیرزاده افزود : اضطراب و استرس تعاریف متفاوتی دارد که عموماً افراد جامعه یک تعریف برای هر دو بیان میکنند. اضطراب، احساس نگرانی و تنش در پاسخ به فشارهای تنشزا است و دلیلی به صورت عینی وجود ندارد، ولی در استرس دلایل روشنی وجود دارد، مثلاً امروز روز امتحان است. هیجانات مثبت، خوشایند هستند، اما هیجان و استرس زیاد با بروز نشانههای روانشناختی و بدنی، باعث بروز مشکل میشود.
وی گفت : مطالعه مؤثر به این معنی که با توجه به اینکه دانشآموزان با شیوههای متفاوتی یاد میگیرند باید به گونهای مطالعه کنند که هر زمان به مطلب نیاز داشتند، به خاطر بیاورند بهترین نوع مطالعه یک ساعت درس خواندن و ۲۰ دقیقه استراحت ذهنی است. عامل بعدی عوامل محیطی است، به این منظور که در محیط مطالعه باید محرکهای مزاحم از جمله صدا را کاهش دهیم و دما و نور مناسب با فضای مطالعه وجود داشته باشد.
اردشیرزاده افزود: عوامل فردی عامل دیگر است؛ مثل ضعف خودپنداری که به معنای شناخت خود به عنوان ضعیف یا قوی بودن است. مورد آخر "عوامل خانوادگی" است؛ اقداماتی از قبیل سختگیری بیش از حد و همچنین نادیده گرفتن نمرههای خوب کسب شده توسط دانشآموزان و تیزبینی و توجه به نمرههای کم او توسط خانوادهها که موجب اضطراب میشود.
این روانشناس با بیان اینکه خانواده مضطرب تأثیر منفی روی دانشآموز دارد، یادآور شد: توصیه می شود والدین مهارتهای کنترل اضطراب را یاد بگیرند.
مدیریت اضطراب به میزان تابآوری فرد بستگی دارد، ممکن است از مشکلات عبور کند یا در آن مشکل بماند و در اولین قدم باید بدانیم رفتار ما در این شرایط کرونایی طبیعی است و برچسب غیرطبیعی به خودمان نزنیم و از موقعیتهای اضطرابزا و خبرهای منفی، دوری کنیم و با فرد دارای استرس، کمتر ارتباط برقرار کنیم. همچنین در مورد نگرانیها و اضطراب حرف بزنیم، حتی احساسات خودمان از قبیل گریه را بروز دهیم.