استارت آپهای هندی و کاهش هدر رفت محصولات
استارت آپهای هندی به منظور کاهش هدر رفت بالای محصولات کشاورزی در حال ورود در این حوزه و ا فزایش نقش آفرینی هستند.
به گزارش سرویس بین الملل
خبرگزاری صداوسیما از
دهلی نو، شرکتهای فناور و صندوقهای سرمایه گذاری خطر پذیر در حال ورود به حوزه بسیار پیچیده صنعت کشاورزی گسترده و منسوخ هند هستند.
این شرکتها و استارت آپها در حال تهیه برنامههای کاربردی و سادهای هستند که کشاورزان از طریق آن قادر خواهند بود به خریداران بزرگ در سراسر کشور متصل شوند. این برنامه ها، با استفاده از هوش مصنوعی (AI) اجزای زنجیره تامین را به هم متصل میرکند و هدف نهایی آن کاهش تلفات محصولات کشاورزی و بهبود اقتصاد این بخش در هند است. هم اکنون تلفات محصولات کشاورزی در هند حدود ۲۵ درصد برآورد میشود که این میزان هدر رفت (ناشی از زنجیرههای تأمین معیوب) چهار تا پنج برابر بیشتر از اقتصادهای بزرگ جهان است.
طبق بررسیهای انجام شده، مقادیر زیادی از غلات، میوهها و سبزیجات در هند بین مزرعه و محل نهایی مصرف از بین میرود. از عمده دلایل این تلفات بالا میتوان به انجام عمده کارها به صورت دستی، بارگیری و تخلیه مکرر، مدیریت ضعیف موجودی، ذخیره سازی ناکافی در بخشهای مخلف کشور و حرکت کند کالا را نام برد. در روشهای جدید که مورد نظر دولت هند نیز است واسطهها تا حد امکان حذف میشوند و به کشاورزان اجازه میدهد محصولات خود را مستقیماً به خریداران بفروشند و چشم انداز آنها را به ویژه در مناطق دور افتاده بهبود میبخشد. همچنین آنها قادر خواهند بود علاوه بر امکان عرضه به بازارهای عمده فروشی تعیین شده، به موسسات و خرده فروشان بزرگی مانند Walmart نیز محصول ارائه کنند.
بخش کشاورزی در هند ۱۵ درصد از تولید ۲ و ۹ (حدود ۳) تریلیون دلاری اقتصاد این کشور را تشکیل میدهد و تقریباً نیمی از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت را مشغول به کار کرده است. هم اکنون حدود ۸۵ درصد کشاورزان هند کمتر از دو هکتار زمین دارند و فاقد امکانات فروش فراتر از بازارهای محلی هستند. مدیر یکی از صندوقهای سرمایه گذاری خطر پذیر پیش بینی کرده است که با افزایش فعالیت استارت آپها در حوزه اقتصادکشاورزی، رقمی در حدود یک میلیارد دلار در این گونه شرکتها (Agritech) سرمایه گذاری شود و میزان این سرمایه گذاری هر ساله با بیش از ۲۰ درصد افزایش یابد.
هند : حسن عبدالملکی